Care este piaţa care a crescut de 400 de ori în patru ani şi care nu dă semne de oprire?

Autor: Roxana Petrescu Postat la 31 ianuarie 2024 62 afişări

Care este piaţa care a crescut de 400 de ori în patru ani şi care nu dă semne de oprire?

Dacă la începutul anului 2020, România avea numai 271 de prosumatori, acest club exclusivist s-a transformat într-un jucător semnificativ în sectorul energetic local. Astfel, la finalul anului trecut, România avea peste 107.000 de prosumatori, cu o capacitate cumulată de 1.388 MW şi investiţii care se apropiau de 1,5 miliarde de euro. Până în 2030, acest segment va creşte, nu cu acelaşi ritm, estimările fiind ca la finalul anului 2030 România să aibă o capacitate instală în zona prosumatorilor de 2.500 MW.

Contrar tuturor aşteptărilor pentru un domeniu în care investiţiile în producţie au la coadă multe zerouri, prosumatorul a devenit vedeta segmentului energetic şi cel mai puternic investitor din domeniu ♦ Puterea celor mici a reuşit să facă ceea ce statul nu a mişcat în 30 de ani, astfel că în decembrie, anul trecut, clubul prosumatorilor a ajuns la 107.000 de membri, cu o capacitate instalată de 1.388 MW, potrivit datelor Transelectrica ♦ Dar toate acestea sunt investiţii individuale. Cum se va face traziţia la comunităţi energetice sau cum va ajunge panoul inlusiv pe blocurile de locuinţe? Aflaţi la ZF Power Summit 2024, 27-29 februarie.

Dacă la începutul anului 2020, România avea numai 271 de prosumatori, acest club exclusivist s-a transformat într-un jucător semnificativ în sectorul energetic local.

Astfel, la finalul anului trecut, România avea peste 107.000 de prosumatori, cu o capacitate cumulată de 1.388 MW şi investiţii care se apropiau de 1,5 miliarde de euro. Până în 2030, acest segment va creşte, nu cu acelaşi ritm, estimările fiind ca la finalul anului 2030 România să aibă o capacitate instală în zona prosumatorilor de 2.500 MW.

„Autoproducerea de energie electrică a înregistrat o creştere notabilă în ultima perioadă, în special în anii 2022 şi 2023. Această creştere remarcabilă marchează angajamentul consumatorilor rezidenţiali şi al societăţilor comerciale de a-şi controla consumul de energie şi de a-şi reduce amprenta de carbon. Obiectivul principal este de a stimula în continuare dezvoltarea acestui trend prin încurajarea adoptării tehnologiilor de prosumator şi creşterea capacităţii instalate de producţie descentralizată de energie. Scopul ambiţios este atingerea unei ţinte de 2,5 GW capacitate totală instalată a prosumatorilor în 2030. Această tranziţie către un sistem energetic distribuit va permite consu­matorilor să-şi reducă costurile energetice şi să producă energie curată şi sustenabilă“, se arată în varianta actualizată a PNIESC (Planul Naţional Integrat în domeniul Energiei şi Schimbărilor Climatice), disponibil pe site-ul Ministerului Energiei.

Potrivit unui studiu realizat de EFdeN, cea mai mare organizaţie dedicată sprijinirii prosumatorilor, şi Cult Research, principalul motiv pentru care un mic consumator de energie se decide să devină prosumator este economisirea banilor. Apoi vine ideea de a fi independent energetic, războiul din Ucraina creând un soi de teamă în ceea ce priveşte securitatea alimentării cu energie. Pe locul trei este contribuţia personală la reducerea emisiilor de carbon. Acelaşi studiu arată că principala sursă de finanţare a fost programul AFM Casa Verde Fotovoltaice, care a susţinut circa 45% dintre proiectele prosumatorilor, urmată de fondurile proprii, cu un procent de 32% şi apoi creditele verzi cu 23%.

„Prosumatorii au fost motivaţi de economisirea de bani şi de independenţa energetică obţinute pentru a-şi asuma acest rol. Se poate observa, astfel, că cei mai importanţi doi driveri comportamentali sunt aceiaşi atât în rândul actualilor, cât şi în rândul potenţialilor prosumatori. Perioadele de aşteptare pentru a deveni prosumator au variat ca durată, 3 din 10 prosumatori au aşteptat între 31 şi 60 de zile de la montarea panourilor fotovoltaice“, se arată în studiul amintit.

ZF Power Summit a deschis discuţia despre prosumatori încă din 2019, la acel moment piaţa fiind inexistentă. An de an, la dezbaterile ZF Power Summit prosumatorii au fost abordaţi prin intermediul specialiştilor, dar şi al tinerilor la început de carieră din domeniul energetic pentru care dezvoltarea sustenabilă a sectorului este pe lista de priorităţi. Azi, prosumatorii au ajuns cel mai puternic investitor din domeniul producţiei de energie şi sunt în atenţia celor care-i ignorau acum cinci ani. La ZF Power Summit 2024, vom duce discuţia despre prosumatori mai departe. Cum facem traziţia de la indivit la comunitate? Putem ajunge la insule energetice? Ce impact va avea programul REPowerEU pentru prosumatori? Se impune stocarea pentru o dezvoltare în siguranţă? Aflaţi răspunsurile la toate aceste întrebări la ZF Power Summit 2024, 27-29 februarie. Trei zile, totul despre energie.

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
energie,
summit,
investitii

Citeşte pe Gandul.ro

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.