Povestea uneia dintre cele mai mari afaceri româneşti. Cum a început totul cu un singur produs care costa 5 lei, iar acum generează zeci de milioane de euro şi cine sunt oamenii din spatele afacerii
În urmă cu zece ani, într-un spaţiu de doar câţiva metri pătraţi, în zona PiEŢEI Lahovari din inima Capitalei, apărea o cafenea ce purta numele de 5 to go. Aceasta venea cu un model de business diferit, ce avea să schimbe industria – acela de preţ fix, unde orice produs costa 5 lei. Anii au trecut, iar preţurile s-au modificat (espresso costă 5 lei, dar restul cafelelor sunt mai scumpe).
Totuşi, cifra 5 a rămas una cu însemnătate pentru companie. Astfel, în 2019, la cinci ani de la înfiinţare, reţeaua a atras primul său fond de investiţii în acţionariat. După alţi cinci ani, pe final de 2024, businessul a trecut printr-o a doua tranzacţie. Iar asta după ce a ajuns la 610 cafenele şi afaceri totale de 55 de milioane de euro (ambele numere sunt multiplu de cinci). Ce urmează? 5 to go ţinteşte ca în cinci ani să ajungă în top 5 lanţuri de cafenele din Europa.
„Îmi amintesc de un spaţiu în Piaţa Amzei (unul dintre primele ale reţelei – n.red.), de doar 12 mp, cu un stâlp de 1 mp chiar în mijloc. L-am închiriat şi a fost un succes”, povesteşte Radu Savopol, care rememorează astfel începu-turile poveştii 5 to go. El este unul dintre fondatorii acestui business, pe care l-a pornit alături de Lucian Bădilă.
Brandul s-a poziţionat încă de la început pe segmentul cafelei „la pachet“, targetând în mod special clienţii cu veni-turi mici, cum ar fi liceenii, şi pe cei care nu aveau timp să savureze o cafea, cum ar fi corporatiştii.
Tocmai de aceea, spaţiile alese erau (şi sunt) mici, de doar câţiva metri pătraţi, uneori prea mici pentru a găzdui mese şi scaune. Acelaşi era şi cazul spaţiului din zona Amzei. „Am stat acolo cinci ani, iar după ce am plecat, chiriaşii s-au schimbat din şase în şase luni. Sper ca proprietarii de spaţii să înţeleagă că vadul comercial nu există de la sine; businessul îl creează. Dacă tot rulezi chiriaşii, vadul comercial dispare, indiferent de amplasare – şi aici pot oferi zeci de exemple”, completează Radu Savopol.
El îşi aminteşte că atunci când a pornit la drum cu 5 to go exista un bazin extraordinar de mare de spaţii disponibile. „Iar eu mă uitam atent la raportul dintre calitatea spaţiului şi chi-rie.” Experienţa sa în domeniul real estate, unde activase „în tinereţe”, l-a ajutat enorm. La fel şi faptul că a mai avut afaceri cu cafea în Bucureşti şi Sinaia. „Căutam spaţii mici şi cât mai dificile din punctul de vedere al configuraţiei, la care nu se uita lumea. Ştiam că pe acelea nu le închiriază nimeni.” Pariind pe acest model de business, la final de 2015 reţeaua ajunsese la 10 unităţi, iar un an mai târziu erau deja peste 30 de cafenele. Un alt motor pentru această expansiune l-a reprezentat dezvoltarea în franciză. Încă de la început, Radu Savopol şi Lucian Bădilă au văzut în acest parteneriat o modalitate ideală de a scala afacerea rapid.
CITITI AICI MATERIALUL INTEGRAL
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro