Guvernul introduce alt tip de garanţie la firme care contestă licitaţii, de "bună conduită"

Autor: Thomas Dinca Postat la 30 iunie 2014 50 afişări

Firmele care contestă rezultatul unei licitaţii publice vor fi obligate să constituie o garanţie financiară "de bună conduită", reprezentând 1% din valoarea estimată a contractului contestat, care va fi reţinută integral în care contestaţia formulată este respinsă.

Valoarea garanţiei va fi plafonată în funcţie de tipul contractului, respectiv dacă este pentru lucrări, bunuri sau servicii, au declarat agenţiei MEDIAFAX surse oficiale.

Introducerea acestui nou tip de garanţie, denumită "de bună conduită", a fost decisă în ultima şedinţă a Guvernului.

Noua garanţie va trebui depusă doar dacă firma respectivă contestă rezultatul licitaţiei şi va fi stabilită în funcţie de specificul contractului, au arătat sursele.

Legislaţia aplicată până în prezent stabilea că, în măsura în care Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) respinge pe fond contestaţia, autoritatea contractantă va reţine contestatorului o anumită sumă din garanţia de participare - care trebuia depusă indiferent dacă firma contesta sau nu rezultatul licitaţiei - în raport cu valoarea estimată a contractului, respectiv până la 420.000 lei inclusiv - 1% din această valoare, între 420.001 lei şi 4.200.000 lei inclusiv - 4.200 lei + 0,1% din ceea ce depăşeşte 420.001 lei, între 4.200.001 lei şi 42.000.000 lei inclusiv - 7.980 lei + 0,01% din ceea ce depăşeşte 4.200.001 lei, între 42.000.001 lei şi 420.000.000 lei inclusiv - 11.760 lei + 0,001% din ceea ce depăşeşte 42.000.001 lei, între 420.000.001 lei şi 4.200.000.000 lei inclusiv - 15.540 lei + 0,0001% din ceea ce depăşeşte 420.000.001 lei, peste 4.200.000.001 lei - 19.320 lei + 0,00001% din ceea ce depăşeşte 4.200.000.001 lei.

Sursele citate au precizat însă că Guvernul a decis să elimine această schemă.

Ministerul Fondurilor Europene a transmis un comunicat în care arată că, pentru a "proteja" autorităţile contractante de contestaţiile abuzive, Guvernul a introdus obligativitatea constituirii de garanţii de bună conduită în cazul contestării procedurilor de achiziţii publice.

"Astfel, operatorii economici care contestă procedurile de achiziţie publică vor constitui garanţii de bună conduită pe întreaga perioada cuprinsă între data depunerii contestaţiei, cererii sau plângerii şi soluţionarea definitivă a acesteia, inclusiv în cazul în care aceasta vizează conţinutul documentaţiei de atribuire. Până în prezent se reţineau sume doar dacă era atacat rezultatul procedurii de achiziţie publică. În cazul respingerii contestaţiei depuse, garanţia de bună conduită este reţinută", se arată în comunicat.

"Cei care vor contesta procedurile de achiziţie publică vor fi obligaţi să constituie garanţii de bună conduită. A fost instituită această garanţie deoarece contestarea procedurilor de achiziţie publică a devenit «sport naţional» în România. Noua reglementare este corelată cu practicile europene, iar prin introducerea acesteia nu îngrădim dreptul de a contesta procedurile, ci doar responsabilizăm operatorii economici care abuzează de această cale de atac. Acum ne confruntăm cu următoarea situaţie: calendarul de implementare a proiectelor nu poate fi respectat deoarece contractele de achiziţie publică nu pot fi încheiate în timp util din cauza contestaţiilor abuzive care nu vizează fondul cauzei, ci blocare procedurii. Mai mult, sunt situaţii în care procedurile de atribuire depăşesc perioada de timp stabilită pentru execuţia contractelor. Aceste practici blochează implementarea tuturor proiectelor finanţate din bani publici, adică de la bugetul de stat, de la bugetele locale şi din fonduri europene", este citat, în comunicat, ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici.

Conform noului act normativ, nivelul garanţiei de bună conduită este reglementat ca procent din valoarea estimată a procedurii contestate, în funcţie de obiectul contractului, în limita unor plafoane maxime.

Garanţia de bună conduită trebuie să aibă o perioadă de valabilitate de cel puţin 90 de zile, să fie irevocabilă şi să prevadă plata necondiţionată la prima cerere a autorităţii contractante, în situaţia în care contestaţia, cererea sau plângerea va fi respinsă.

În cazul în care expiră perioada de valabilitate a garanţiei de bună conduită până în momentul emiterii deciziei/hotărârii, contestatorul este obligat să o prelungească. În caz contrar, contestaţia, cererea sau plângerea va fi respinsă. Garanţia de bună conduită poate fi constituită prin virament bancar sau printr-un instrument de garantare emis de o instituţie bancară sau de către o societate de asigurări.

Ordonanţa mai prevede că operatorii economici care depun contestaţii sunt obligaţi "să justifice interesul legitim" de efectuare a acestui demers şi reduce timpul de soluţionare a contestaţiilor prin micşorarea perioadei în care contestatorii pot completa documentele depuse, de la cinci la trei zile.

Premierul Victor Ponta a criticat de mai multe ori, de la preluarea mandatului, faptul că proiecte de investiţii publice sunt blocate deoarece firmele contestă rezultatul licitaţiei, la CNSC, blocând astfel derularea contractului.

Blocarea licitaţiilor prin contestaţii a fost invocată şi de fostul Guvern, care reclama că anumite firme au devenit "un fel de piraţi ai licitaţiilor" şi sunt specializate în contestaţii, având departamente de formulare a contestaţiilor mai mari decât cele de proiectare.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
GUVERN,
LICITAŢII,
/actualitate/guvernul-introduce-alt-tip-de-garantie-la-firme-care-contesta-licitatii-de-buna-conduita-12862600
12862600
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.