Modernizarea şi extinderea transportului feroviar de marfă au un rol principal în planurile de dezvoltare economică ale Poloniei şi Ungariei
Modernizarea şi extinderea reţelei de cale ferată reprezintă o parte importantă din noua strategie de dezvoltare economică prezentată recent de guvernul Poloniei, care îşi descrie planul, bazat pe investiţii masive, ca istoric.
Modernizarea şi extinderea reţelei de cale ferată reprezintă o parte importantă din noua strategie de dezvoltare economică prezentată recent de guvernul Poloniei, care îşi descrie planul, bazat pe investiţii masive, ca istoric. Şi nu trebuie să fie de mirare, având în vedere că industria poloneză a fost construită pe calea ferată. Până în 2032, Polonia va investi echivalentul a 43 de miliarde de euro în căile sale ferate, a anunţat premierul Donald Tusk.
Aceste investiţii vor ţinti, printre altele, transportul de marfă spre şi dinspre porturile poloneze. „La sfârşitul deceniului, capacitatea de manipulare a mărfii în porturile Poloniei ar trebui să fie triplă“, a precizat oficialul. Aceasta înseamnă că o bună parte din investiţiile anunţate pentru dezvoltare economică se vor duce şi în porturi. Până atunci, atenţia este pe detalii. Spre exemplu, proiecte majore de electrificare a liniilor feroviare principale şi secundare.
Polonia nu are cea mai mare densitate a căilor ferate din regiune. Acest titlu îi revine Cehiei - 123,2 m de linie de cale ferată/ km² în 2023 -, căreia îi urmează Ungaria - 81,5 m/km². În cazul Poloniei, indicatorul este de 63,6 m/km².
România are doar 45,3 m/km². Densitatea poate depinde de relief, iar România este cea mai muntoasă dintre ţările analizate.
În propriul plan de dezvoltare economică, Ungaria prioritizează construcţia de autostrăzi şi drumuri rapide, o mare parte din fabricile şi uzinele industriale, în majoritate ale unor companii străine, prin care guvernul încearcă să reindustrializeze forţat ţara, fiind amplasate în apropierea autostrăzilor. Aceasta în timp ce transportul feroviar este considerat neglijat, mai ales cel pe linii secundare.
Dar aceasta nu înseamnă că statul nu investeşte în căile ferate. Guvernul a anunţat la sfârşitul anului trecut cel mai mare proiect de construcţii feroviare din Marea Câmpie Ungară din ultima sută de ani, scrie Hungary Today. Planul este de a cheltui echivalentul a 1,5 miliarde euro pe dezvoltarea liniei Szeged-Kecskemét-Cegléd-Budapesta, iar scopul este de a îmbunătăţi mobilitatea forţei de muncă în regiune. Culoarul leagă sudul ţării de capitală. În Szeged şi-a construit o fabrică nouă colosul auto chinez BYD. Aceasta va începe producţia la sfârşitul acestui an. Linia va deservi şi uzina auto pe care BMW o are la Debreţin (est).
„Un alt scop este mobilitatea mărfii, de a face mai uşor pentru produse să ajungă pe pieţele din Europa de Vest“, a explicat ministrul construcţiilor şi transportului János Lázár atunci când a anunţat investiţia. Secţiunile Szeged-Kiskunfélegyháza şi Kiskunfélegyháza-Cegléd vor fi reconstruite. Ultima va avea linie dublă. Lucrările de construcţie, modernizare şi electrificare vor fi finanţate din bani europeni, dar şi din împrumuturi luate de stat. Planul este parte dintr-o strategie mai cuprinzătoare care ar trebui să ducă la repararea a 14 linii feroviare principale.
Vor fi modernizaţi 500 km de cale ferată, iar pentru achiziţionarea de material rulant vor fi alocate 4 miliarde euro. Cel mai probabil vor fi cumpărate locomotive second-hand în stare mai bună decât cele folosite în prezent, a precizat ministrul Lázár, care a subliniat că trenurile cu care maghiarii sunt obişnuiţi să călătorească sunt vechi de 60 de ani. În Polonia, compania de infrastructură feroviară PKP PLK insistă pe electrificare.
Cel mai recent plan prevede instalarea de linii electrice pentru sute de kilometri de cale ferată în următori ani.
Modenizarea priveşte atât liniile principale, cât şi secundare, notează The Warsaw Voice. Electrificarea este o soluţie bună pentru că politica Uniunii Europene este de a descuraja achiziţionarea de trenuri diesel-electrice. Trenurile poluante nu sunt subvenţionate. Apoi, soluţii alternative precum trenuri cu propulsie pe hidrogen sau cu baterii sunt mult prea scumpe pentru operatorii feroviari polonezi.
Electrificarea ar permite conexiuni mai lungi, în condiţiile în care alternarea secţiunilor electrificate cu cele neelectrificate presupune schimbarea locomotivelor, ceea ce înseamnă timp pierdut. Iar liniile electrificate permit folosirea unor trenuri cu locomotive mai puternice, care pot trage după ele vagoane cu mai multă marfă sau mai mulţi călători.
În Polonia, gradul de electrificare a căii ferate este de 62,5%, cam la nivelul Spaniei, Franţei şi Germaniei. O bună parte din linii au fost electrificate în vremea comunismului, procesul stagnând până de curând. În ultimii ani, au fost electrificate trei secţiuni lungi: Lublin - Stalowa Wola (95 km), Tarnobrzeg - Rzeszow (67 km) şi Wegliniec - Zgorzelec (27 km). De asemenea, de doi ani se lucrează la modernizarea şi electrificarea liniei Masurian, care face legătura pe 100 km între Elk şi Korsz. În 2026, când lucrările vor fi gata, distanţa dintre Olsztyn şi Elk (aproape 160 km) va putea fi parcursă în mai puţin de două ore, faţă de două ore jumătate – trei ore în prezent.
Unul dintre principalele proiecte de modernizare feroviară din viitorul apropiat este o secţiune de 200 km a liniei dintre Bydgoszcz şi Gdynia, construită în perioada interbelică pentru transportul cărbunelui. Aceasta este importantă pentru transportul de marfă. Acum, în loc de cărbune, pe acolo vor fi transportate containere înspre şi dinspre porturile Gdynia şi Gdansk. Proiecte de electrificare au fost anunţate şi pentru linii locale, cum ar fi Kepno - Olesnica (50 km). Acest lucru va permite reintroducerea trenurilor după o absenţă de 20 de ani.
Urmărește Business Magazin
![](https://cnt.m.ro/c.gif?id=22692152&pid=341)
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro