Petiţii şi proteste faţă de tarife mai mari la metrou şi retragerea abonamentului de 62 de călătorii
Metrorex a aplicat de sâmbătă creşterea tarifelor, deşi a primit peste 200 de petiţii şi în mai multe zile au fost proteste la metrou, faţă de noile preţuri şi de retragerea abonamentului de 62 de călătorii, care îi obligă pe cei care aveau astfel de cartele să plătească în plus 20 de lei.
Scumpirea călătoriilor cu metroul şi retragerea abonamentului de 62 de călătorii, deşi au provocat nemulţumirea a mii de călători, se aplică de sâmbătă. Călătorii sunt astfel nevoiţi să plătească pentru cartela de două călătorii cinci lei, faţă de patru lei.
Preţul cartelei de 10 călătorii a crescut, de sâmbătă, de la 15 lei la 20 lei, iar pentru un abonament lunar nelimitat, oameni care merg cu metroul trebuie să plătească 70 de lei, faţă de 60 de lei, în timp ce abonamentul de 62 călătorii, care costa 50 de lei, a fost eliminat. Totodată, preţul unui abonament săptămânal cu număr nelimitat de călătorii a crescut de la 20 de lei la 25 de lei, iar cel al unui abonament de o zi a fost majorat de la şase lei la opt lei.
Metrorex anunţa, pe 11 martie, creşterea tarifelor pentru călători, precum şi eliminarea abonamentului de 62 de călătorii. În legătură cu această din urmă decizie, compania arăta că a fost luată "având în vedere numeroasele petiţii înregistrate la Metrorex în ultimii trei ani cu privire la Abonamentul lunar cu 62 de călătorii, precum şi petiţiile primite prin Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului, prin care călătorii îşi exprimau nemulţumirile în ceea ce priveşte efectuarea numărului de călătorii în perioada de valabilitate a abonamentului".
Contactaţi de MEDIAFAX legat de nemulţumirile invocate, reprezentanţii Metrorex au precizat că încă nu a fost făcută o statistică privind aceste sesizări, dar că, odată întocmită, situaţia va fi făcută publică.
Pe de altă parte, 200 de petiţii au fost înaintate în perioada 10-23 martie, cât timp propunerea Metrorex de ajustare a tarifelor de călătorie cu metroul a fost în consultare publică pe site-ul Ministerului Transporturilor.
Mai multe zeci de persoane au protestat, pe 22 martie, cerând explicaţii pentru elimina cartelei cu 62 de călătorii şi creşterea tarifelor, în condiţiile în care abonamentul cu 62 călători costa 50 de lei, iar singurul abonament lunar care mai este disponibil este cel cu număr nelimitat de călătorii, al cărui preţ a crescut la 70 lei.
În mediul online, mii de persoane şi-au exprimat dezaprobarea faţă de măsura creşterii preţurilor şi în special faţă de eliminarea cartelei de 62 de călătorii din oferta Metrorex. Pe Facebook a fost creată pagina "Vrem păstrarea cartelei de 62 de călătorii", cu un eveniment anunţat pentru 1 aprilie, la care şi-au anunţat prezenţa 22.000 de persoane.
"Metrorex a decis să nu mai avem nevoie de cartela de călătorii de 62 de călătorii. Noi credem că e o decizie abuzivă. Vrem ca Metrorex să păstreze cartela de 62 de călătorii, împreună cu cea care are călătorii nelimitate", se arată pe această pagină.
Totodată, a fost lansată online petiţia "Nu scumpiţi călătoriile cu metroul şi mai ales NU anulaţi abonamentul de 62 de călătorii- Metrorex", care până în prezent a strâns peste 1800 de semnături, pe site-ul petitieonline.net.
"Nu este normal ca preţurile să se poată majora, iar abonamentele să dispară doar cu ajutorul cuvintelor precum «numeroase nemulţumiri exprimate de publicul călător»", se spune în petiţie.
Iniţiatorii petiţiei arată că abonamentul de 62 de călătorii era cel mai accesibil pentru persoanele care călătoresc zilnic cu metroul, având nevoie de 40 de călătorii pentru zilele lucrătoare şi mai având disponibilă o rezervă de 22 de călătorii, la preţul de 1,24 de lei/călătorie. Totodată, această cartelă oferea flexibilitate pentru că putea fi folosită de mai multe ori la rând, fără a aştepta 15 minute între două taxări, ca la abonamentul lunar cu un număr nelimitat de călătorii.
"Este posibil ca profitabilitatea acestui abonament să-i fi adus şi obştescul sfârşit, având în vedere că, pentru cartela de două călătorii, preţul unitar este de 2 lei/ călătorie, iar pentru cea de 10 călătorii, preţul este de 1,5 lei/ călătorie", se mai spune în petiţie.
Cetăţenii nemulţumiţi mai atrag atenţia asupra faptului că, deşi are un trafic mediu zilnic de 600.000 de pasageri, conform datelor din 2012, şi subvenţii de la stat, în fiecare an metroul bucureştean anunţă pierderi, acestea ajungând la 40 de milioane de euro în ultimii patru ani.
"Acest lucru este posibil şi prin faptul că pentru fiecare 1.000 de pasageri trafic zilnic sunt «alocaţi» 6,9 angajaţi. Ca şi comparaţie, metroul din Tokyo - care are un profit de 13% în anul fiscal 2013, reuşeşte să atingă cifre profitabile cu doar 1,4 angajati pentru fiecare 1.000 de pasageri trafic zilnic", se mai arată în petiţie.
Noile tarife pentru călătoria cu metroul au fost aprobate prin ordin al ministrului Transporturilor, arătându-se că majorarea va conduce la creşterea veniturilor anuale ale Metrorex cu circa 44 milioane de lei şi implicit la diminuarea deficitelor de finanţare.
Conform bugetului de venituri şi cheltuieli pe acest an al companiei, aprobat de Guvern şi publicat luni în Monitorul Oficial, Metrorex va face în acest an cheltuieli mai mari cu bonusurile angajaţilor şi contractul de mandat al directorilor.
Câştigul mediu lunar pe salariat a fost estimat în creştere, de la 4.439 lei la 4.537 lei, în timp ce numărul de angajaţi prognozat pentru finele anului va scădea uşor, la 4.218 persoane, de la 4.224 la finele anului trecut. Cheltuielile cu salariile vor creşte de la 207,1 milioane lei la 211,6 milioane lei, ca şi cele pentru bonusurile acordate angajaţilor, de la 12,3 milioane lei la 14,6 milioane lei.
Cheltuieli mai mari au fost calculate şi pentru contractul de mandat al conducerii, de la 513.000 lei la 713.000 lei.
Veniturile şi cheltuielile totale au fost estimate la 683,4 milioane de lei, cu profit zero, subvenţia primită de la stat fiind menţinută aproape la acelaşi nivel ca anul trecut, de 328 milioane de lei.
Directorul general al Metrorex Aurel Radu şi-a dat luni demisia, după discuţii cu ministrul Transporturilor, conducerea companiei fiind preluată, temporar, de directorul de Investiţii şi Achiziţii Publice, Cătălin Homor.
Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, arăta miercuri că nemulţumirile legate de noile tarife la metrou sunt justificate "pentru oamenii cu venituri mai mici", dar "există şi categorii sociale care beneficiază de o serie de facilităţi". "Unele măsuri, chiar dacă nu sunt populare, sunt necesare", arăta Ioan Rus.
Ultima scumpire a călătoriilor cu metroul datează din august 2012, cea mai mare creştere fiind operată la cartelele de 10 călătorii, care s-au scumpit cu 50 la sută, de la 10 lei la 15 lei.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro