Andrei-Raul Fuscaş, Director IT, România Hypermarché (Cora România)
1. Cum aţi defini transformarea digitală în domeniul dvs. de activitate?
În IT, transformarea digitală are un caracter continuu, pentru că unul din obiectivele permanente ale unui director IT este optimizarea proceselor de business. Spun caracter permanent pentru că toate activităţile care sunt repetitive şi cu un impact minor au fost încă din cele mai vechi timpuri automatizate şi digitalizate. Noul val care vine odată cu aplicabilitatea roboţilor nu face decât să accelereze acest proces şi să deschidă drumul operaţiunilor şi mai complexe către automatizare. O altă definiţie pe care aş putea să o ofer, pe lângă cea de automatizare, este înlocuirea oricărei informaţii din format fizic într-un format electronic care să fie mai uşor de accesat şi de folosit. Tehnologia din ziua de azi ne ajută să facem orice lucru ne propunem mai rapid, mai eficient şi mai productiv.
2. Cum a stimulat pandemia digitalizarea în cazul companiei pe care o reprezentaţi?
Pandemia ne-a surprins deja pregătiţi pentru implementarea a patru proiecte strategice de digitalizare care presupuneau augmentarea canalelor de vânzare offline şi online. Cel mai mare impact al pandemiei a fost resimţit în implementarea proiectului de schimbare a sistemului POS şi implementarea SelfCheckOut cu echipe integral remote din România, Polonia, Croaţia şi Ungaria. Întregul proces s-a demarat în mediul digital, de la testare şi integrare până la comunicări. Ne-a stimulat în a găsi cât mai multe soluţii din punct de vedere IT şi operaţional, astfel încât să mitigăm posibilele riscuri pentru colegii din magazine. Nu în ultimul rând, am accelerat proiecte de digitalizare a comerţului din magazine, proiecte care, înainte de pandemie, nu erau considerate prioritare prin prisma comportamentului precedent de cumpărare al clienţilor.
3. Cum poate deveni digitalizarea un factor de diferenţiere, un avantaj competitiv, în domeniul în care activaţi?
În secolul actual, digitalizarea s-a transformat dintr-un element nice to have într-un element need to have. Suntem în era în care ne întâlnim cu date peste tot în jurul nostru, de la comportamentul de cumpărare al clienţilor, date despre disponibilitatea stocurilor, analize de previziuni, până la tendinţe de consum energetic ale frigiderelor din magazine. Una din provocările constante în IT este optimizarea costurilor, atât din punctul de vedere al departamentului IT, cât şi din punctul de vedere al îmbunătăţirii pe care o pot aduce anumite sisteme digitale IT în procesele de business. De exemplu, prin implementarea unui sistem digitalizat de prelucrare a tichetelor de masă în interiorul Cora, am adus un cost saving de 50% al valorii de prelucrare per tichet. Avantajul competitiv va veni din două direcţii: căutarea de soluţii inovatoare din alte domenii care pot fi aplicate şi în retail (un exemplu ar fi proiectul de mai sus unde am folosit o soluţie optimizată pentru sistemul bancar şi un proces intern de îmbunătăţire constantă) şi eficientizarea fluxurilor deja existente. Transformarea pe care urmărim să o aducem cu ajutorul tehnologiei şi al digitalizării se va vedea, de exemplu, în îmbunătăţirea experienţei clienţilor, ducând rolul „tradiţional” al casierului către un rol centrat pe consiliere. Astfel, transformarea digitală devine o evoluţie firească.
Experienţă: A dobândit peste 10 ani de experienţă în crearea şi gestionarea de echipe din diferite companii din retailul autohton. Înainte de a se alătura echipei Cora România în rolul de director IT, a ocupat poziţia de director IT la Noriel. A debutat în cadrul companiei Profi România, unde a ocupat, de-a lungul timpului, mai multe poziţii, culminând cu cea de IT manager.
Domeniile pe care se concentrează în prezent: Printre domeniile de IT, digital şi inovaţie pe care le gestionează în prezent împreună cu echipa sa, se numără proiecte de accelerare a digitalizării şi automatizării proceselor interne, implementarea de noi platforme şi tehnologii în vederea optimizării proceselor operaţionale, dezvoltarea website-ului, a aplicaţiilor Cora România şi a tehnologiilor necesare experienţei omnicanal, precum şi securitatea informaţiei.
4. Care sunt cele mai importante proiecte digitale în care v-aţi implicat şi ce investiţii au fost direcţionate în acestea?
Cu o investiţie totală de peste 500.000 de euro, noul website Cora.ro este unul dintre proiectele noastre majore care s-a desfăşurat pe o durată de trei ani şi care vine ca o îmbunătăţire a experienţei clientului. Un alt proiect drag mie care vine în partea de automatizare şi optimizare a duratei de aşteptare a clientului la casele de marcat a fost proiectul de schimbare a soluţiei de case de marcat şi implementarea SelfCheckOut. Acesta a fost implementat în toate cele zece hipermarketuri Cora, atingând în prima lună targetul propus de 25% din volumul total de tranzacţii Cora. Investiţia pentru implementarea proiectului caselor de tip SCO a fost de aproape 2 milioane de euro. În anul 2021, acesta a avut o suplimentare de 15% al numărului de case de tip SCO, iar în anumite magazine am atins performanţa de 50% din total tranzacţii să fie făcute prin acest tip de case. Aceşti indicatori de performanţă ne arată o dorinţă clară a clienţilor de a trece către o interfaţă digitalizată a experienţei de shopping, adăugând la aceasta şi utilizarea în proporţie din ce în ce mai mare a cardului bancar. Odată cu reîmprospătarea tehnologiilor de bază pentru cele două canale de vânzare, am reuşit să deblocăm un dinamism tehnic care ne va permite pe viitor să accesăm funcţionalităţi noi pentru clienţii noştri mult mai rapid.
5. Care sunt top 3 obiective pe care vi le-aţi propus prin prisma digitalizării pentru compania pe care o reprezentaţi?
• Unificarea canalelor de vânzare încât clienţii să aibă parte de o experienţă unitară de cumpărături, indiferent dacă acestea vor fi făcute în magazin sau online; beneficiile acumulate de clienţi fiind valabile şi disponibile pentru a fi utilizate în ambele canale de vânzare.
• Folosirea datelor disponibile pentru a ne optimiza procesele operaţionale şi lucrul cu datele pentru a argumenta deciziile de business. În acest sens, am pornit un proiect de data literacy în toată compania care vizează schimbarea culturii organizaţionale şi investiţia în formări pentru a ne învăţa angajaţii să utilizeze datele disponibile pentru a lua decizii de business argumentate cu date.
• Susţinerea strategiei de automatizare şi îmbunătăţirea continuă a serviciilor. Dacă până acum majoritatea investiţiilor în digitalizare erau justificate de un ROI, astăzi suntem în situaţia unde lipsa de personal poate justifica aceste investiţii. Ne dorim să eliminăm pe cât de mult posibil munca repetitivă pentru a le acorda colegilor noştri să participe activ la luarea de decizii mai mult decât să facă acelaşi lucru în mod repetat.
6. Care sunt provocările pe care le întâmpinaţi când vine vorba despre transformarea digitală?
Când vine vorba de provocări, cea mai mare ar fi componenta de change management. Lumea este în continuă schimbare, avem multe iniţiative şi, fiind o companie cu aproximativ 3.000 de angajaţi, propagarea schimbărilor şi implementarea lor capătă un grad sporit de dificultate. Provocarea este să scoţi oamenii din zona de confort când vine vorba de schimbare, chiar dacă schimbarea rezultă într-o acţiune care este simplificată de două ori prin soluţia propusă. Din aceste motive este foarte important să vii în întâmpinarea oamenilor care vor beneficia de schimbarea propusă şi să fii alături de ei pe toată perioada schimbării. Ulterior, aceasta va fi inclusă într-un ciclu de îmbunătăţire continuă în funcţie de nevoile apărute pe parcurs. O altă provocare ar fi timpul. Dar în ajutorul nostru vine strategia clară pe care noi o avem la nivel de grup.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro