Care sunt tendinţele în e-commerce în 2018. De ce trebuie să ţină cont magazinele online
Piaţa de e-commerce se dezvoltă constant, România înregistrând cea mai mare creştere la nivel european . ,,Pentru anul trecut, estimările PayU arată că întreaga piaţă de e-commerce s-au ridicat la 2,8 miliarde euro, urmând ca pragul de 3 miliarde să fie depăşit în 2018.” declară Marius Costin, Country Manager PayU România.
„În ziua de azi este foarte uşor să creezi un magazin online la costuri accesibile şi să realizezi campanii de marketing eficiente prin care să ajungi la clienţi. Pentru a-şi menţine trendul ascendent de creştere a business-ului şi în 2018, comercianţii români ar trebui să ţină cont de o serie de trenduri globale, să fie pregătiţi pentru schimbările legislative şi să îşi adapteze ofertele pentru clienţii care devin din ce în ce mai riguroşi” continua Marius Costin.
1. Provocări legislative
În 2018, comercianţii români trebuie să aplice noile schimbări legislative impuse de Uniunea Europeană. Este vorba în special de GDPR, noul regulament european privind protecţia datelor personale care va intra în vigoare (şi) în România începând cu data de 25 mai 2018. Din acel moment, antreprenorii online vor trebui să obţină acordul pentru specific pentru folosirea datelor cu caracter personal ale consumatorilor, aceştia din urmă putând să anuleze acest acord în orice moment. Printre altele, vor fi obligatorii păstrarea unei evidenţe a activităţilor de procesare a datelor cu caracter personal, informarea clienţilor cu privire la elaborarea de profile pe baza acestor date şi comunicarea scopului prelucrării acestor date.
2. Comerţul transfrontalier
Comerţul transfrontalier se extinde din ce în ce mai mult. Un studiu recent arată că 55% dintre românii care cumpără online au achiziţionat deja produse de pe site-uri din alte ţări. Motivul principal pentru care aleg să cumpere din afara ţării ţine de ofertele pe care le găsesc aici. Peste 7 din 10 cumpărători online români declară că aleg să cumpere din afara ţării datorită ofertelor mai bune sau a brandurilor pe care nu le găsesc local, în timp ce 6 din 10 menţionează că preţurile mai accesibile sunt un factor decisiv în acest caz. ,,În acelaşi timp, magazinele online din România sunt atractive pentru clienţii străini. Anul trecut, top 3 categorii din care s-au achiziţionat produse sau servicii de pe platformele locale cu carduri emise în afara ţării sunt bilete de avion, telecom şi marketplace-uri. Comercianţii români trebuie să privească acest lucru ca pe o oportunitate pe care să o ia în calcul în strategia lor de extindere a business-ului. Iar alegerea unui partener de plată de încredere atât la nivel local, cât şi internaţional va face diferenţa în a le susţine acest demers.” adaugă Marius Costin, Country Manager PayU România.
3. Inteligenţa artificială pentru toţi
În 2017, cele mai recente instrumente tehnologice precum AI (inteligenţa artificială), AR (realitatea augmentată) sau VR (realitatea virtuală) au fost utilizate în principal de marii jucători de pe piaţa de e-commerce, în special din domeniul FMCG. Aplicarea lor în departamentele de marketing permite o mai mare personalizare a unei oferte a magazinului online, le oferă utilizatorilor o experienţă de cumpărare complet nouă şi permite analiza comportamentului consumatorilor. Aplicarea unor soluţii precum chatbots, cabine de probă virtuale sau alte modalităţi de testare virtuală a produselor ar putea deveni în curând un standard în comerţul electronic. Din aceste motive, comercianţii care doresc să fie competitivi pe piaţă ar trebui să ţină cont de acest trend în 2018.
4. Mobilul este în continuare ,,rege”
În cazul în care un magazine online nu are site-ul ajustat pentru dispozitivele mobile, 2018 este ultimul moment pentru a face acest lucru. Ultimele statistici arată că aproximativ 70% din vizitele pe site-uri se fac de pe mobil în detrimentul desktop-ului, în creştere cu 20% faţă de anul 2016 . Magazinele online ar trebui să ia în considerare nu doar realizarea unui site ,,mobile friendly”, ci şi asigurarea unor metode de plată convenabile pentru utilizatori de pe dispozitivele mobile, aşa cum este plata cu un singur click.
5. Noul rol al canalelor de socializare
În 2017 platformele sociale au încetat să aibă doar rol de comunicare şi au descoperit potenţialul pieţei de e-commerce, oferindu-le utilizatorilor posibilitatea de a cumpăra de pe platformele lor. Drumul consumatorilor de la verificarea ofertei şi până la achiziţie ar trebui să fie cât mai scurt posibil, iar canalele de social media precum Instagram sau Facebook sunt instrumente ideale pentru acest scop. Din luna noiembrie a anului trecut, Facebook a lansat propria platformă de cumpărare care permite utilizatorilor să îşi vândă aici direct produsele. Este posibil ca în 2018 marketplace-ul Facebook să se consolideze pe piaţă, atrăgând noi vânzători din actualele marketplace-uri.
6. Portofoliu variat de metode de plată
În 2017, 4 din 10 utilizatori de internet din mediul urban au făcut cumpărături online cel puţin lunar . În contextul în care din ce în ce mai multe persoane cumpără online, este important ca magazinele să le ofere posibilitatea de a plăti cu ce au în buzunar. ,,Procentul plăţilor online din total plăţi a cunoscut cea mai mare creştere în ultimul an, ajungând la 12-14%. În acest trend ascendent, un portofoliu variat de metode de plată devine o condiţie obligatorie. De la plata în rate, o metodă de plată care câştigă din ce în ce mai mult teren, şi până la plata cu un singur click, PayU poate pune la dispoziţie partenerilor săi peste 250 de metode de plată, în funcţie de nevoile şi specificul businessului” adaugă Marius Costin.
În concluzie, un business de succes în e-commerce în 2018 trebuie să ţină cont de legislaţia în vigoare, să privească în perspectivă spre extinderea internaţională, să adopte canale şi metode noi de promovare şi să aibă alături parteneri de încredere.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro