Cati romani fac cumparaturi pe internet ?
Pana in 2015, jumatate dintre europeni vor face cumparaturi pe internet, iar unul din cinci va achizitiona inclusiv din magazine online prezente in alte tari din Uniunea Europeana. Dintre romani insa, putini cumpara deocamdata de pe internet si chiar mai putini au incredere in magazinele din strainatate.
Doar 4% dintre locuitorii din Romania au cumparat anul trecut produse si servicii de pe internet. Raportat la populatie, inseamna mai putin de un milion de oameni care, la nivel teoretic, au generat o piata a comertului online cu electronice, electrocasnice si IT de 200 de milioane de euro sau de aproximativ cinci ori mai mult daca sunt luate in calcul toate cumparaturile facute de pe internet, de la bilete de calatorie si pana la servicii telecom.
Raportat la numarul de utilizatori de internet, ponderea este usor mai ridicata, de aproximativ 11%, dar chiar si asa, nivelul este la doar un sfert fata de media europeana.Cel putin doi din zece europeni au facut cumparaturi online in 2010, de doua ori mai multi fata de acum sase ani, potrivit unui raport realizat de Comisia Europeana, iar o treime dintre ei au cumparat macar o data in ultimul an din magazine din afara tarii in care locuiesc. Prin comparatie, doar cateva sute de mii de romani au cumparat din magazine online din Europa, conform statisticilor care nu iau insa in calcul cumparaturile facute din SUA sau din alte colturi ale lumii.
Numarul mic se justifica pe de-o parte prin lipsa de incredere a consumatorilor in plata cu cardul bancar, o metoda inca foarte putin folosita la noi si practic aproape singura acceptata pentru cumparaturile din afara granitelor. "Plata cu cardul pe internet este o chestiune de incredere, care vine treptat, odata cu dezvoltarea si maturizarea pietei online si a celei de acces la internet", crede Marius Ghenea, omul de afaceri care detine o serie de magazine online printre care PCFun si ElectroFun si presedintele Asociatiei Romane a Magazinelor Online. Pe de alta parte, si increderea in magazine pe care nu le cunosc si la care au acces mai greu decat ar avea la unul din tara este implicit mai scazuta.
Se intampla nu numai la noi, ci peste tot in Europa. Se vede, spre exemplu, in sumele tot mai mici cheltuite pentru asemenea achizitii. Anul trecut europenii au platit in medie 635 de euro pe tranzactie, in conditiile in care cu un an in urma suma se ridica la 785 de euro, iar in 2008 la putin sub 800 de euro.
Perceptia consumatorilor impiedica practic cresterea vanzarilor - 62% dintre cei care au cumparat online pana acum sunt preocupati de fraude, 59% nu cumpara din magazinele online din alte tari pentru ca nu stiu ce ar putea face in cazul in care ar aparea probleme, iar 49% sunt descurajati de posibile intarzieri la livrarea produselor. Atitudine care nu este complet nejustificata daca se ia in calcul faptul ca 16% dintre cumparaturile pe internet din alte tari europene au fost livrate cu intarziere. Totusi, doar in 5% din cazuri produsele nu au ajuns deloc la cumparator, risc la care se expun insa consumatorii si in cazul achizitiilor din tara unde locuiesc, in medie 6% din cumparaturile din UE nefiind livrate, conform statisticilor.
Totodata, nici politicile retailerilor nu sustin foarte mult comertul in afara granitelor si cei mai multi dintre comercianti nici nu par dispusi sa ia masuri. Peste 57% din magazinele online din Uniunea Europeana au in plan sa se adreseze in continuare doar locuitorilor tarii de provenienta, mai multi decat in urma cu doi ani, cand doar 41% se bazau pe acelasi principiu. Doar doua din zece magazine online se gandesc la strategii prin care sa se adreseze locuitorilor din cel putin alte zece tari europene, potrivit raportului Comisiei Europene.
Barierele pentru depasirea granitelor sunt in mare parte de natura fiscala sau legislativa, dar in calcul trebuie totodata luate si diferentele de limba. De regula, magazinele online din tari europene altele decat Marea Britanie nu au si o versiune in limba engleza si angajati dedicati care sa raspunda solicitarilor intrucat investitiile necesare nu sunt justificate de volumul cumparaturilor. Ca sa nu mai vorbim de versiuni personalizate diverselor nationalitati europene, iar astfel se adreseaza doar conationalilor de peste granite.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro