Cum să faci bani dintr-o afacere cu vinuri şi delicatese franţuzeşti in România

Autor: Ioana Matei Postat la 16 septembrie 2015 2591 afişări

Cum să faci bani dintr-o afacere cu vinuri şi delicatese franţuzeşti in România

După 13 ani de când a revenit în România din Franţa şi a încercat să creeze o piaţă pentru delicatesele franţuzeşti, Cristian Preotu va deschide un restaurant de sushi take away cu bacănie japoneză, o ciocolaterie franţuzească, dar şi prima sa afacere din afara graniţelor, în Serbia.

Piaţa locală de vinuri franţuzeşti este una de 5 milioane de euro, iar noi deţinem 40% din aceasta“ - începe spontan Cristian Preotu o lungă discuţie despre vinuri – o piaţă ce a evoluat în anii recenţi, dar subdezvoltată încă. Cristian Preotu a revenit în România în 2002, după ce a locuit mai bine de un deceniu în regiunea franceză Grenoble. Nu a stat pe gânduri şi a hotărât să potolească dorul românilor pentru delicatesele franţuzeşti întâlnite în călătoriile lor, chiar dacă statisticile arătau că nu există piaţă pentru produse precum caviarul sau vinurile de Bordeaux.

Acum, 13 ani mai târziu, îşi prezintă câteva dintre comorile aflate în pivniţa Comtesse du Barry din apropierea Ateneului Român, printre care o sticlă de Château Mouton Rothschild din 2007 şi care este o valoare investiţională sigură, sau o sticlă din rândul vinurilor Miraval, produsă la crama din Franţa deţinută de Angelina Jolie şi Brad Pitt, sau sticle de armagnac rare. Pasiunea pentru vinuri se observă cu uşurinţă şi în sala sa de şedinţe, unde, alături de delicatesele franţuzeşti expuse la loc de cinste, cutiile clasice de stocare iau aici forma unora ce transportau anterior mărci precum Les Hauts de Smith, Château Le bon Pasteur sau La Fleur Pourret.

În prezent, afacerea fondată de familia sa este formată din activităţi de import şi distribuţie de vinuri către reţelele străine de comerţ şi câteva zeci de restaurante şi baruri de top, cinci magazine Comtesse du Barry, dintre care unul ce funcţionează şi cu o măcelărie, restaurantul Le Bistro Français, wine barul The Wine Bar şi magazinul de haine pentru copii Le Petit Bateau din centrul comercial Băneasa. Majoritatea sunt reunite sub numele firmei Le Manoir (conacul - n.r.), care are 60 de angajaţi şi venituri care au ajuns anul trecut la 3,5 milioane de euro, îndreptându-se către valoarea de 5 milioane anul acesta. Potrivit antreprenorului, cadourile corporate generează 1,5 milioane de euro din venituri, distribuţia, circa un milion de euro, iar restul este reprezentat de retail.

Am început cu mai multe afaceri în acelaşi timp în 2004, an în care piaţa din România de vinuri şi delicatese franţuzeşti era aproape inexistentă. Îmi amintesc că, la primul nostru magazin, după ce vindeam o sticlă de şampanie bună o sunam întotdeauna pe soţia mea să îi spun - ceea ce acum s-a schimbat mult, acum vând foarte multe sticle bune şi lumea consumă şampanie în mod curent, se fac evenimente, primim comenzi de 60-70-100 de sticle“, descrie antreprenorul modul cum a evoluat piaţa în mai bine de un deceniu.

Cristian Preotu este o enciclopedie în materie de vinuri, gusturi şi obiceiuri franţuzeşti.

A locuit în Franţa de la 11 ani, absolvind acolo şcoala generală, liceul şi facultatea, şi a ajuns în România la 22. Lucra cu o firmă de consultanţă care l-a trimis aici cu misiunea de a deschide un birou propriu. Doi ani mai târziu, a decis, împreună cu soţia sa, să lanseze afacerea Le Manoir. Au început cu importul şi cu distribuţia de vinuri către câteva restaurante care aveau deschiderea pentru aceste produse şi au continuat cu cadourile corporate. Importul şi distribuţia de vinuri au început încet-încet, vindeam mai mult persoanelor fizice care îşi făceau pivniţe decât restaurantelor.“ Preotu a constatat că în România oamenii erau entuziasmaţi să aducă aceste produse după călătoriile lor în străinătate.

Aduceau brânză, care mirosea îngrozitor în avion, vinuri, coniac, de toate, iar pe piaţă nu se găsea nimic“. Şi-a propus să facă un concept cu aceste produse şi, pentru că îi cunoştea pe proprietarii mărcii Comtesse du Barry, cu care colaborează de atunci în regim de franciză, nu a întâmpinat mari dificultăţi, în pofida scepticismului lor. Cei de la Comtesse du Barry s-au uitat pe statistici: importul de foie gras în România era zero; importul de Bordeaux - câteva lăzi: eşti sigur că vrei să faci asta?“

A demonstrat că pariul său pe piaţa locală nu era greşit la o lună de la începutul activităţii, un motor al afacerii fiind broşura de cadouri de sărbători pentru angajaţi, parteneri, ori clienţi pe care a trimis-o firmelor din Top 500. După două zile, au început comenzile, una dintre firme plasând chiar o comandă de 20.000 de euro.“

În 2006 a deschis primul magazin pe strada Câmpineanu, despre care îşi aminteşte că plătea în perioada respectivă o chirie enormă, de 5.000 de euro pentru de 60 de metri pătraţi, dar că a reuşit să ajungă totuşi la o cifră de afaceri de un milion de euro după doar un an de activitate. Locul devenise un centru de întâlnire, clienţilor le plăcea ambianţa magazinului, deschideam stridii cu un pahar de vin alb, era o ambianţă plăcută, de gustos şi frumos“.

În 2010 au deschis primul magazin din provincie, în Timişoara, urmat în 2011 de unul în Cluj-Napoca. Magazinele din provincie sunt administrate în parteneriat cu antreprenori locali, fiecare dintre ei având un pachet de 50% din acţiuni. Deşi deţine un magazin Comtesse du Barry şi în centrul comercial Băneasa Shopping Center, spune că cel mai bine au funcţionat cele din centru, din apropierea Ateneului şi din cartierul Primăverii. Magazinele din centru sunt cele mai profitabile, clientelei noastre îi place să vină, să povestească, să parcheze în faţă, este un comportament mult mai personal, pot să stea să guste un pahar de vin, este o întreagă ambianţă.“

În 2013 a întrezărit o oportunitate şi în deschiderea unui restaurant. Aflat tot pe Strada Episcopiei de lângă Ateneu, acesta este un restaurant cu 35 de locuri, unde gătesc şapte bucătari şi în care a investit cca 350.000 de euro. Pentru restaurant, în 2015, avem prognozată o creştere de 50%.“

Mare parte din proiecte au fost dezvoltate pe timp de criză, pe care o consideră o oportunitate datorită unor lucruri precum normalizarea chiriilor şi a salariilor, în funcţie de competenţe. Odată cu dezvoltarea afacerii, a dezvoltat şi portofoliul de mărci al acesteia. Sfârşitul anului curent este momentul când Cristian Preotu se va lansa în noi pariuri: primul este Sushi Room, un concept de sushi take away cu băcănie japoneză – unde vor comercializa mai multe tipuri de sake, de bere japoneză, de whisky, sosuri de soia, orez sau unele produse bio. Va fi o imagine frumoasă şi luxoasă, dar o să avem cel mai ieftin sushi din oraş – spre exemplu, cel clasic, de somon, va costa 9 lei. 9 lei nu este un preţ ieftin pentru Paris, e preţul corect“.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/cum-sa-faci-bani-dintr-o-afacere-cu-vinuri-si-delicatese-frantuzesti-in-romania-14713733
14713733
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.