EXCLUSIV - Planurile de viitor ale lui Raul Ciurtin, unul dintre cei mai puternici tineri manageri din România

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 03 octombrie 2012 167 afişări

Raul Ciurtin este antreprenorul care a transformat Albalact, o fabrică falimentară, într-o companie care se luptă, în domeniul lactatelor, cu multinaţionale. În ultimii cinci ani compania şi-a atins obiectivele fixate pe vremea când „totul era roz, minunat şi toată lumea era optimistă". Concret, a crescut cifra de afaceri de peste două ori şi jumătate şi a urcat două poziţii în topul procesatorilor, ajungând pe locul al treilea. Ce pregăteşte pentru următorii cinci ani?

Am ajuns în perioada în care mi se pare important să menţin Albalact în termeni de cifră de afaceri şi să fac cât de mult profit se poate", spune Raul Ciurtin, preşedintele Albalact, care în urmă cu cinci ani a fost unul dintre antreprenorii pe care BUSINESS Magazin a mizat şi i-a inclus în catalogul Tineri Manageri de Top, ediţia 2007. Pe-atunci compania avea un ritm de creştere anual de zeci de procente, dar şi piaţa creştea zdravăn - în 2006 industria a crescut cu o treime, iar compania a avut un avans de 70% al vânzărilor. De atunci, cifra de afaceri a crescut de peste două ori şi jumătate şi, deşi el însuşi este un exemplu că antreprenorii români se pot lupta umăr la umăr cu multinaţionalele, rezultatele nu-l fac pe ardeleanul get-beget să se împăuneze, ci mai degrabă se arată, după propriile spuse, "foarte atent" la ce se întâmplă în piaţă.

Au trecut 13 ani de când Raul Ciurtin a renunţat la profesia de medic şi a intrat în afaceri, odată ce tatăl său - Petru Ciurtin - a cumpărat pachetul majoritar de acţiuni la Albalact. Despre renunţarea la meseria de medic în favoarea unei cariere în management antreprenorul spunea anterior că a fost una dintre cele mai grele decizii, pentru că "nu ştii niciodată dacă a fost un loz câştigător sau nu". Evoluţia companiei a luat o turnură spectaculoasă în 2004, când managementul companiei a hotărât să intre în segmentul lactatelor UHT şi să lanseze un brand - Fulga. În anii ce au urmat, văcuţei care "se mişcă, vorbeşte şi face glume" i s-au alăturat şi mărcile Zuzu şi Rarăul, fiecare cu povestea sa.

Pe parcursul ultimilor cinci ani, povesteşte Raul Ciurtin, "a fost foarte important că am avut proiecte pe categorii în care eram sau nu prezenţi, iar majoritatea au dat şi roade". Un exemplu este iaurtul Zuzu. În urmă cu câţiva ani, când marca avea deja poziţia fruntaşă în piaţa laptelui, managementul companiei a hotărât să extindă gama în segmentul iaurturilor, unde a câştigat în aproape doi ani "o cotă de piaţă importantă", iar satisfacţia antreprenorului este cu atât mai mare cu cât concurenţa este aprigă în acest segment.

Raul Ciurtin nu indică ceva anume care a influenţat dramatic cursul afacerii pe parcursul ultimilor cinci ani, ci spune că mai degrabă toate deciziile şi-au avut rolul lor în parcursul Albalact, companie care are peste 600 de angajaţi şi este listată la categoria a II-a a Bursei de Valori Bucureşti, având peste 6.000 de acţionari. În funcţie de preţurile recente de tranzacţionare a acţiunilor la Bursă, capitalizarea companiei se plasează în jurul a 82 de milioane de lei. În acţionariatul firmei se află Raul Ciurtin, tatăl său (Petru Ciurtin), fondul de investiţii RC2 Limited, precum şi acţionari minoritari.

Pe parcursul ultimilor ani Albalact a mutat producţia lactatelor din fabrica din Alba Iulia într-o unitate ridicată de la zero la Oiejdea, în apropierea aceluiaşi oraş, şi a intrat pe segmentul brânzeturilor cumpărând pachetul majoritar de acţiuni al societăţii Rarăul Câmpulung Moldovenesc. Astăzi Albalact produce peste 80 de sortimente de lactate sub mărcile Fulga, Zuzu, De Albalact şi Rarăul. Pentru fiecare dintre produse sunt fixate ţinte diferite, în funcţie de poziţia pe care o au în piaţă. Cele care au locuri fruntaşe trebuie să se menţină, "dar în mod profitabil", iar pentru celelalte creşterea vânzărilor este obiectiv prioritar. Altfel spus, pentru următorii cinci, "planurile sunt cu siguranţă diferite faţă de cele stabilite în vreme de creştere economică".

În prezent, şi afacerile şi piaţa s-au schimbat, iar antreprenorul, în vârstă de 40 de ani, numără neajunsurile pe degete: scăderea permanentă a puterii de cumpărare, scumpirea materiilor prime şi concurenţa acerbă. În primul semestru al anului cifra de afaceri s-a menţinut la nivelul celei raportate în aceeaşi perioadă din 2011: 166 milioane de lei. Profitul net din primul semestru al acestui an a depăşit 3,5 milioane de lei, fiind cu 58% mai mare decât profitul din primul semestru al anului 2011 (2,2 mil lei). În ultimii cinci ani compania a urcat două poziţii în topul procesatorilor de lactate, ajungând acum pe locul trei, după Danone şi Friesland Campina.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
comert,
Albalact,
Ciurtin
/analize/comert/exclusiv-planurile-de-viitor-ale-lui-raul-ciurtin-unul-dintre-cei-mai-puternici-tineri-manageri-din-romania-10155462
10155462
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.