Metro şi strategia veritabilă de luptă: reglajele de fineţe

Autor: Ioana Mihai Postat la 14 martie 2012 278 afişări

Cel mai mare comerciant de pe piaţa românească, Metro Cash & Carry, a fost primul care a încheiat etapa de extindere agresivă şi a intrat în perioada reglajelor de fineţe. Acum, chiar reglajele de fineţe constituie o veritabilă strategie de luptă.

Vremea când clienţii îşi umpleau coşurile de cumpărături par la fel de îndepărtate ca şi acelea când rafturile din magazinele cenuşii erau goale, iar oamenii n-aveau pe ce să cheltuie banii. Acum rafturile sunt pline, dar buzunarele ceva mai goale. Cum vânzările nu mai cresc de la sine, Metro Cash & Carry România (MCCR) pune în aplicare noi proiecte prin care să-şi crească afacerile. Doar anul acesta a bifat două premiere: o platformă de comerţ online şi, cel mai recent, franciza LaDoiPaşi.

Comerţul online este o premieră pentru comerciantul german, în România desfăşurându-se un proiect pilot. "Pentru că românii nu au foarte mare încredere în acest tip de comerţ, combinăm serviciul cu avantajele magazinelor fizice", spune Marc Carena, director management clienţi al MCCR. Concret, clienţii pot comanda pe site-ul Metro Office, livrarea este gratuită în interval de 24 de ore, iar în cazul în care un produs nu este pe placul cumpărătorului, acesta poate fi returnat în cel mai apropiat magazin fizic al reţelei. În cele aproape două luni de când este activă, pe platformă s-au înregistrat 15.000 de clienţi, valoarea medie a comenzii fiind de 80 de euro.

Pe o altă direcţie de atac, Metro a lansat recent sistemul de franciză LaDoiPaşi, ce presupune aderarea revânzătorilor din comerţul tradiţional la o reţea naţională. "Dezvoltarea reţelelor moderne de comerţ afectează micii comercianţi", punctează Carena, care admite că tocmai aceştia sunt clienţii companiei. Prin urmare, pentru bunul mers al afacerii, reţeaua, care numără azi 32 de magazine în 24 de oraşe, trebuie să identifice şi modele de supravieţuire pentru micii comercianţi.

Aproximativ 200 de magazine de pe piaţa românească s-au alăturat acestui program, peste 80 dintre acestea fiind deja funcţionale după derularea proiectului pilot. Metro oferă cursuri de instruire, consultanţă privind alcătuirea sortimentaţiei şi monitorizare profesională a preţurilor, adaptată la sectorul respectiv, dar şi asistenţă pentru marketing. La fiecare două săptămâni, reţeaua publică broşuri publicitare şi promovează selectiv produsele proaspete, precum şi cele marcă proprie.

Spre deosebire de modelele obişnuite de franciză, programul LaDoiPaşi permite proprietarilor de magazine să-şi păstreze independenţa financiară şi operaţională pe durata întregii colaborări. Comerciantul german, care a înregistrat în 2010 o cifră de afaceri de 1,137 miliarde de euro, nu încasează niciun fel de redevenţă din acest sistem de franciză. Investiţia medie realizată de comercianţii care au aderat la acest sistem se plasează la 14.000 de lei. Conform reprezentanţilor companiei, suprafaţa medie a magazinelor tradiţionale din România este de 70 mp, iar conceptul francizei LaDoiPaşi poate fi adaptat la suprafeţe de la 40 mp până la circa 200 mp.

"Serviciile pe care le oferim în cadrul francizei LaDoiPaşi sunt rezultatul consultării frecvente cu clienţii noştri profesionişti, acest concept fiind urmarea firească a programului de consultanţă conceput pentru comerţul tradiţional <Trader Support & Partnership>, lansat în 2008. Prin acest program, peste 2.000 de clienţi revânzători şi-au remodelat magazinele şi şi-au optimizat activitatea", explică Marc Carena.

Metro Cash & Carry, primul comerciant străin care a investit în România, în 1996, a testat pe piaţa românească un alt concept, cel al "Punctelor". Magazinul Metro Punct are o suprafaţă de câteva ori mai mică decât spaţiile cu care Metro a împânzit lumea. În plus, sortimentul este mai restrâns decât în cazul unui magazin clasic, dar acoperă 80% din nevoile de cumpărare ale clienţilor vizaţi - revânzători de produse alimentare şi unităţi horeca. Primul astfel de spaţiu a fost inaugurat la Satu Mare în urmă cu aproape doi ani.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Metro Cash & Carry,
comerciant,
fineţe,
comert
/analize/comert/metro-si-strategia-veritabila-de-lupta-reglajele-de-finete-9395935
9395935
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.