Minimalism autohton
Minimalismul aplicat spaţiului de locuit pare în continuare mai degrabă un ideal, în ciuda beneficiilor evidente, aşa că şi conceptul de tiny house se conturează abia timid în România. Reprezentanţii Mobexpert au văzut însă un potenţial pe această nişă, aşa că au pariat peste 1 milion de euro pe lansarea unei game noi de căsuţe fixe şi mobile. Ce este, simplu şi pe scurt, o tiny house şi cu ce vine „la pachet” o astfel de locuinţă?
Într-o perioadă în care tot mai mulţi oameni lucrează de acasă, au adoptat un model de lucru hibrid (work from home şi mers la birou) sau un stil de viaţă nomad, o căsuţă de tipul Tiny House oferă tot confortul de care au nevoie: electricitate, apă, baie complet utilată, bucătărie cu frigider, internet etc. Aceasta poate fi amplasată în orice spaţiu pentru a fi folosită fie ca locuinţă permanentă, fie drept casă de vacanţă”, spune Adelina Badea, CEO al retailerului român de mobilier Mobexpert.
Pentru lansarea noii game compania a investit până acum peste 1 milion de euro, atât în proiectarea şi producţia căsuţelor, cât şi în realizarea mobilierului din interior. Producţia unei căsuţe cu echiparea standard, care include finisajele – parchetul, pereţii vopsiţi şi altele, aerul condiţionat, baia complet utilată cu boiler, încălzirea în pardoseală şi corpurile de iluminat pentru interior şi exterior durează aproximativ 30 de zile, iar realizarea mobilierului depinde de cerinţele clientului. Potrivit reprezentanţilor companiei, construcţia acestora are un impact minim invaziv asupra mediului, procesul tradiţional fiind transformat într-unul mai rapid, fiabil, fără zgomot şi ecologic. Preţul de pornire al unei căsuţe mobile este de 23.499 de euro + TVA, iar cel al căsuţei fixe porneşte de la 25.399 de euro Ă TVA. „Preţul variază în funcţie de tipul de mobilier ales, mai complex sau mai simplu, de necesitate şi de modul în care alegi să o foloseşti – dacă o vei folosi, de pildă, ca birou, casă de vacanţă, spaţiu de închiriat în regim hotelier, zonă de relaxare, sală de sport.”
În acest moment, portofoliul companiei cuprinde 30 de căsuţe fixe şi mobile, iar pentru proiectarea lor compania a colaborat cu partenerii fabricanţi de la Piatra Neamţ şi Miercurea-Ciuc, mobilierul fiind realizat în fabricile Mobexpert din Târgu-Mureş. Căsuţa mobilă are o lăţime de 2,55 metri şi o lungime de 6,66 metri lungime şi poate fi amplasată oriunde, fiind necesară doar conectarea acesteia la utilităţi. În paralel, clienţii pot achiziţiona şi un trailer înmatriculabil, care are dimensiunile potrivite pentru a putea circula pe drumurile publice. Varianta fixă dispune de un spaţiu ceva mai generos: 3,2 metri lăţime şi 7 metri lungime. Căsuţa fixă poate fi amplasată pe o fundaţie cu piloni, fiind destinată celor care intenţionează să rămână într-un singur loc. „Căsuţele sunt construite din lemn, cu materiale sustenabile, de calitate, care rezistă extraordinar de bine în timp. Nu sunt containere”, notează executivul. Potrivit ei, căsuţele pot fi folosite pe tot parcursul anului, deoarece dispun atât de aer condiţionat, cât şi de încălzire în pardoseală. „Costurile de mentenanţă variază în funcţie de cât de des sunt folosite şi cu ce scop. În ceea ce priveşte costurile de întreţinere, acestea sunt aproximativ aceleaşi cu ale unui apartament cu o suprafaţă similară, căsuţa fixă având 23 de metri pătraţi, iar căsuţa mobilă, 17. Durata medie de viaţă pentru fiecare se calculează în funcţie de modul în care sunt întreţinute, câtă grijă oferi tâmplăriei, lambriului exterior etc., dar şi în funcţie de locul unde sunt amplasate. Garanţia pentru fiecare căsuţă este de 2 ani, iar în cazul electrocasnicelor se aplică garanţia producătorului”, explică ea.
În ceea ce priveşte capacitatea de cazare, acest aspect depinde foarte mult de amenajare şi modul în care este optimizat spaţiul. „În forma în care este acum, pot locui confortabil trei persoane sau o familie cu un copil. Se poate pune şi un pat supraetajat, caz în care spaţiul poate fi folosit şi de patru persoane sau de o familie cu doi copii. Cel mai mare avantaj al acestor căsuţe este că pot fi personalizate aşa cum aveţi voi nevoie (prin montarea, de pildă, a paturilor supraetajate pentru doi copii) şi cum vă place (alegând, de exemplu, culorile mobilierului).”
Adelina Badea, CEO Mobexpert: „Suntem convinşi că acest trend va continua să crească şi va aduce plus valoare stilului nostru de viaţă. Ne dorim să contribuim şi noi la dezvoltarea acestei nişe, iar micile căsuţe răspund acestei nevoi a consumatorilor români, aceea de a fi fericiţi cu mai puţin şi de a face investiţii în lucruri de calitate de care să se bucure mulţi ani de acum încolo.”
Adelina Badea spune că noua colecţie vizează clienţii dornici să ducă o viaţă minimalistă, cu focus pe natură şi pe un trai sustenabil. „Ne orientăm către oameni care vor să investească într-o experienţă tiny şi, în acelaşi timp, să scape de grijile pe care le presupune o construcţie clasică.
Pentru clienţii B2B căsuţele pot fi o investiţie profitabilă pentru orice business din industria ospitalieră, indiferent de dimensiunea afacerii, susţine executivul. „Pensiunile şi hotelurile le pot folosi cu succes ca spaţii suplimentare de închiriat, zone de relaxare sau chiar spaţii dedicate evenimentelor.”
Conceptul de „tiny house” a apărut în Statele Unite, primele căsuţe de acest tip fiind construite în urma pagubelor făcute de uraganul Katrina în vara anului 2005. De atunci, americanii au continuat să apeleze la aceste alternative fie în urma unor incidente care le-au distrus locuinţele, fie din dorinţa de a duce un stil de viaţă nomad sau pur şi simplu minimalist. „A continuat să crească în popularitate şi în Europa de Vest, fără să cunoască, însă, o expansiune masivă. Cu siguranţă, în viitor, oamenii vor adopta uşor-uşor acest stil de viaţă atât pentru o locuinţă permanentă, cât şi pentru a se relaxa în vacanţă”, susţine Adelina Badea. Potrivit ei, minimalismul a început să devină popular şi la noi. „Suntem convinşi că acest trend va continua să crească şi va aduce plus valoare stilului nostru de viaţă. Ne dorim să contribuim şi noi la dezvoltarea acestei nişe, iar micile căsuţe răspund acestei nevoi a consumatorilor români, aceea de a fi fericiţi cu mai puţin şi de a face investiţii în lucruri de calitate de care să se bucure mulţi ani de acum încolo.”
Executivul spune că este prea devreme pentru a face o proiecţie legată de procentul pe care noua nişă lansată de companie îl va genera în veniturile totale ale businessului.
În ceea ce priveşte competiţia, şefa Mobexpert spune că în acest moment nu are cunoştinţă de niciun alt retailer de mobilă din România care să aibă în colecţie acest tip de produs. „Există, însă, producători pe piaţa locală, cu care suntem parteneri.”
Potrivit prnewswire.com, piaţa globală de căsuţe va înregistra, în intervalul 2021-2025, o rată de creştere anuală compusă (CAGR) de 4%, cea mai importantă contribuţie fiind adusă de America de Nord, cu o cotă de 58%. Între timp, România rămâne în rândul statelor europene cu cel mai mic număr mediu de camere/cap de locuitor – 1,1, alături de Polonia şi Croaţia, la pol opus situându-se Malta, cu 2,2 camere/cap de locuitor, potrivit datelor Eurostat valabile la nivelul anului 2019.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro