Povestea turcului care a vrut să fie român
„Eu am ales să fiu român, pe unde merg spun că sunt român", spune Ömer Süsli, turcul care a venit în urmă cu 20 de ani, în mod întâmplător, din cauza birocraţiei şi care a ajuns să pună pe picioare afaceri tot aici şi să îşi raporteze până la urmă întreaga existenţă la România.
Ömer Süsli, 48 de ani, este implicat în afaceri pe plan local, dar are şi funcţii în asociaţii care, deşi la prima vedere au un nume pompos, în realitate sunt importante prin prisma influenţei asupra mediului de business, fie el românesc sau internaţional. Süsli este acum preşedintele Asociaţiei Oamenilor de Afaceri Turci de pe plan local şi al Comitetului Zonei Balcani din cadrul Consiliului Mondial Turc de Afaceri. Justificarea: este implicat în şase businessuri în România, cu afaceri cumulate de circa 120 de milioane de lei anul trecut (circa 28 de milioane de euro), iar în 2013 speră să reuşească să dea drumul unui alt proiect, la modă în prezent, şi anume două eoliene.
Este de profesie economist şi în primă instanţă a lucrat în industria construcţiilor din Libia şi din Turcia. "În 92, birocraţia m-a adus în România", spune zâmbind Süsli. Lucra în Libia, iar când s-a întors în Turcia trebuia să facă stagiul militar obligatoriu, dar exista şi posibilitatea reducerii stagiului în schimbul unei anumite sume de bani. "Am făcut 50 de zile de armată şi după ce am terminat, m-am dus la bancă să plătesc banii. Aveam valută. De la bancă mi s-a spus că au trecut 60 de zile de când am intrat în ţară şi că nu pot primi de la mine valută. Era o chestiune de birocraţie. Trebuia să am o ştampilă, o viză pe paşaport, aşa că m-am dus la o agenţie de turism şi am întrebat care e următoarea destinaţie pentru care au plecări. Era România", îşi aminteşte Süsli. A ajuns la Bucureşti imediat după mine-riade şi nu ştia foarte multe despre România. Ulterior, s-a întors în Turcia şi, în contextul în care lucra în construcţii, a decis să caute oportunităţi în România, unde materialele de construcţii erau mai ieftine.
Nu vorbeşte despre valoarea investiţiilor făcute în România şi, întrebat care au fost cele mai mari piedici pe care le-a întâmpinat de-a lungul timpului pe plan local, afirmă că "sunt unul dintre oamenii care nu văd partea goală a paharului; în zilele cele mai grele, când sunt întrebat «ce faceţi», vă voi răspunde: foarte bine".
CEL MAI IMPORTANT BUSINESS ÎN CARE OMUL DE AFACERI ESTE IMPLICAT ÎN ROMÂNIA ESTE ROMTEXTIL, producător de fire, fibre, polistiren şi altele, cu afaceri de 50,7 milioane de lei (12 milioane de euro) anul trecut. Un sfert din vânzări merge către pieţele externe din Uniunea Europeană, în contextul în care până în 2008 compania făcea livrări doar pentru piaţa locală. Pentru anul 2012 Süsli speră ca afacerile Romtextil să crească cu peste 20%. "Noi tot timpul am avut targetul de creştere de 20%. Sunt unul dintre oamenii care nu cred în criză, crizele sunt făcute artificial", explică Süsli. El spune că adevărata criză, dacă poate fi numită astfel, a fost în perioada 2004-2008, când totul era "nerealist" şi că nu este normal şi sustenabil să ai creşteri economice anuale de 7-8%.
Firmele în care este acţionar Süsli aveau la finalul anului trecut aproape 580 de angajaţi, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor. Majoritatea firmelor au sediul în judeţul Constanţa (zonă unde, de altfel, etnicii turci sunt concentraţi) şi în afară de Romtextil, Süsli este implicat în Search Chemicals (comercializează baterii sanitare, materiale de construcţii, mobilier de casă şi grădină etc.), Astek (vopsea), Prefab Construct (fabrica de cărămizi de la Cobadin), Tempo Invest (fabrică de cretă măcinată şi transport rutier) şi Travel Tips (turism). Anul viitor speră să poată porni şi două eoliene cu o capacitate cumulată de 14,7 MW în Constanţa, în localităţile Cobadin şi Independenţa. Pentru 2012 Süsli spune că nu a estimat o cifră de afaceri cumulată a companiilor, dar că aceasta cu siguranţă va depăşi 100 de milioane de lei.
"Trebuie să începem să muncim", "nu mai vin vremurile din 2004-2008", "trebuie să ne adaptăm" sunt principalele concluzii la care investitorul a ajuns în criză, după ce a ajuns să cunoască România ca în palmă, şi în vremuri grele, imediat după Revoluţie, şi în vremuri mai bune, când creşterea economică era explozivă.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro