Povestea unei tinere care a creat o afacere „Moţ", care ajută părinţii din România să îşi ţină copiii fericiţi şi ocupaţi
Irina Codreanu este CMO la Cartea cu Moţ. Poate credeţi că asta înseamnă vreo funcţie sofisticată, dar veţi fi surprinşi. Ea este Chief Magic Officer, adică responsabilul cu magia într-un business pe care tot ea l-a creat. Cartea cu Moţ este un abonament la imaginaţie, cum i-a spus Irina, adică o cutie care bate lunar la uşă şi care vine plină cu idei de distracţie şi cărţi pentru copii.
Când eşti părinte de copii mici, ai multe, prea multe pe lista de «to do». Printre altele, să găseşti constant cărţi de calitate, activităţi atractive, resurse interesante. Petreceam ore în şir online, făceam wishlisturi şi coşuri de cumpărături, iroseam o grămadă de timp valoros. La un moment dat, s-a născut ideea de a face un subscription box cu cărţi pentru copii, care să ofere nu doar cărţi, ci şi alte resurse. Toate menite să creeze magie în jurul cititului. Şi aşa s-a născut Cartea cu Moţ sau «Abonament la imaginaţie».”
Înainte de a fi chief magic officer, Irina Codreanu a fost copywriter şi/sau director de creaţie vreme de 15 ani. A lucrat în agenţii de publicitate, dar şi ca freelancer sau creativ independent. Apoi şi-a canalizat creativitatea către propriul business.
„Nu am investit foarte mult, pentru că am avut şansa să putem face o mare parte din cele necesare prin resurse proprii sau prieteni.”
Bugetul a cuprins aproximativ 3.000 de euro pentru organizarea magazinului online, alţi 3.000 de euro pentru un prim stoc de ambalaje şi cărţile pentru primele două-trei cutii, când numărul de abonaţi era încă mic, dar şi bani alocaţi constant pentru multe cărţi folosite în „documentarea” afacerii. Identitatea de brand şi conţinuturile au fost realizate prin resurse proprii, aşa că nu au implicat costuri separate.
„Cărţile le selectăm şi le achiziţionăm de la câteva edituri româneşti pe care le-am ales cu grijă. Acolo găsim calitatea pe care o căutăm, cărţi deosebite, non-comerciale. Resursele educaţionale le elaborăm noi şi le producem local, în Bucureşti, chiar unde suntem şi noi. E vorba despre materiale tipărite, stickere, ocazional magneţi sau insigne”, explică Irina.
Cutiile, la rândul lor, sunt produse tot local, antreprenoarea găsind un furnizor pe placul ei după multe căutări. Sunt cutii din carton reciclat şi imprimate cu vopsea ecologică pe bază de apă. De ocupat şi asamblat se ocupă echipa de colaboratori, iar mesajele pentru „cititorii cu moţ” sunt scrise chiar de Irina.
„Suntem mici şi avem un grad mare de personalizare, aşadar un fulfillment center (centru de distribuţie – n. red.) nu ar fi o opţiune pentru noi. Dar cred că tocmai ăsta e farmecul: ne poţi scrie oricând dacă vrei un sticker sau o insignă în plus.”
Cutia conţine o formulă făcută să-i atragă pe copii în universul cărţilor, aşa că în ea se găsesc două cărţi, o scrisoare pentru copilul „beneficiar”, resurse educaţionale create în jurul cărţilor, o ilustraţie tipărită realizată de un ilustrator român, plus alte surprize create pentru cei mici. Cutiile sunt concepute personalizat pentru copiii cu vârste între zero şi trei ani, între trei şi şase ani, între şase şi nouă ani, dar se găsesc şi în varianta mixtă.
Dacă se întâmplă ca abonaţii să primească o carte pe care o au deja, primesc una în plus, gratuit, în cutia următoare. Ce are diferit Cartea cu Moţ faţă de alte iniţiative educaţionale este sistemul de abonare: odată abonat, plăţile se procesează automat lunar, iar familia primeşte cutia acasă, fără să trebuiască să plaseze o nouă comandă. Cutiile se vând prin magazinul online al afacerii şi costă 99 de lei – cele standard, sau 104 lei – cele pentru fraţi şi surori.
„Anul 2020 a fost primul nostru an, aşadar rezultatele finaciare nu au fost un obiectiv în sine. Creştem constant, obiectiv atins. Am trecut binişor de 1.000 de cutii livrate şi avem un feedback absolut fantastic de la Cititorii cu Moţ. Planul este să cotinuăm să creştem”, spune Irina Codreanu.
Cartea cu Moţ nu era lansată înainte de pandemie, ci era în pregătire, afacerea fiind pornită în decembrie 2020. Pandemia a venit deci, cu multe nopţi nedormite pentru Irina, care, pe lângă cei doi copii, s-a preocupat să crească şi o afacere. Lucrurile au mers însă bine până acum, aşa că povestea o ţine în continuare în priză.
Cutiile se vând prin magazinul online al afacerii şi costă 99 de lei – cele standard, sau 104 lei – cele pentru fraţi şi surori.
Cinci idei de afaceri de la zero
Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.
Institutul Leia – spaţiu de înfrumuseţare şi relaxare (Alba Iulia)
Fondatoare: Dana Negoţiu
Prezenţă: Alba Iulia
Taxiul cu miere – brand de miere (Sibiu)
Fondator: Ştefan Soceanu
Investiţii: 15.000 de euro
Prezenţă: Sibiu
Moara de hârtie – incubator de afaceri meşteşugăreşti şi sociale (Comana)
Fondatori: Dana şi Ion Georgescu
Investiţii: peste 500.000 de euro
Cifra de afaceri în cel mai bun an de activitate: 120.000 de euro
Prezenţă: Comana, jud. Giurgiu
MyPrecious Buzztard – brand de bijuterii (Bucureşti)
Fondatoare: Irina Enea şi Alexandra Mărţoiu
Cifră de afaceri în 2020:
peste 7.000 de euro
Prezenţă: naţională
Cafelier – cafenea (Bucureşti)
Fondatoare: Corina Şerban
Investiţie iniţială: 150.000 de euro
Cifră de afaceri estimată în 2021: 300.000 de euro
Prezenţă: Bucureşti, în zona Pieţei Romane
ZF, Banca Transilvania şi Vodafone au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.
Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro