Romantismul în era COVID. Cât de romantici sunt românii în plină criză, cu tăieri de salarii sau concedieri şi convieţuirea 24/24 alături de partener
Măştile, declaraţiile pe propria răspundere, lockdownurile prelungite sau convieţuirea non-stop alături de partenerii de viaţă nu au reprezentat cele mai propice condiţii pentru relaţiile romantice. Însă în ciuda provocărilor aduse de pandemie şi a situaţiei atipice în care ne aflăm cu toţii, oamenii încearcă să îşi creeze o nouă normalitate în care lucrurile să arate, pe cât posibil, ca în trecut. Iar romantismul nu face excepţie. Cât de romantici sunt românii în pandemie?
Într-un interviu acordat anterior publicaţiei noastre, psihoterapeutul Oana Nicolau, cofondator al clinicilor care îi poartă numele, spunea că a observat, cu ocazia unui studiu pe care l-a realizat în primele luni de la apariţia pandemiei, trei tendinţe în rândul cuplurilor: o primă categorie o reprezentau cuplurile care înainte de pandemie aveau o relaţie bună, funcţională, şi cărora contextul actual le-a sudat şi mai mult relaţia. O altă categorie includea cuplurile care încă dinaintea pandemiei aveau dificultăţi în relaţie, pentru care nu căutau soluţii, şi care s-au acutizat odată cu actuala criză, generând conflicte majore sau chiar ruperea relaţiei. Cea de-a treia categorie cuprinde cuplurile care aveau o relaţie bună, care s-a deteriorat brusc în noul context, tendinţă remarcată în special în rândul angajaţilor din corporaţii care petreceau puţin timp cu partenerul înainte de a fi trimişi să lucreze remote. De asemenea, într-un sondaj realizat de floria.ro, 47% dintre respondenţi susţin că în ultimul an relaţia de cuplu s-a îmbunătăţit, 26,8% - că a ramas la fel, iar 12% spun că relaţia lor s-a deteriorat. Mai mult de jumătate dintre respondenţi au spus că un nou lockdown ar fi tolerabil în doi, în timp ce 20% consideră că relaţia ar supravieţui, dar cu mare dificultate. „Lucrul remote a fost cu siguranţă o provocare pentru multe cupluri, însă majoritatea consideră că acest timp împreună le-a sudat mai bine relaţia, aşa că putem, cred, să privim dintr-o lumină bună acest test de anduranţă pe care l-am dat cu toţii în lockdown”, este de părere Marina Popescu, director general floria.ro. Potrivit ei, dacă în alţi ani o sărbătoare ca Ziua Îndrăgostiţilor era pentru mulţi un prilej de a-şi aranja programul încât să poată petrece timp împreună, acum a fost o ocazie de a-şi surprinde partenerii într-un mod inedit, florile fiind nelipsite în acest sens în multe cupluri.
La rândul său, Oana Pascu, fondator al magazinului online specializat în cadouri şi recompense experienţiale complice.ro, spune că pandemia a accentuat mai degrabă nevoia de conectare şi de timp în doi. „Paradoxal, am putea spune, dar de fapt cu toţii ne simţim mai obosiţi şi totodată mai dornici să ieşim din zona noastră de confort după un an în care am petrecut mai mult timp în casă decât ne-am fi gândit vreodată. Prin urmare, 14 februarie şi chiar Dragobetele – 24 februarie – sunt ocazii perfecte pentru a experimenta, pentru a ieşi dintr-o rutină profundă, instalată în ultimul an.”
Pentru mulţi, pandemia a adus concedieri, tăieri salariale şi implicit reducerea cheltuielilor. De aici se naşte şi întrebarea dacă românii sunt sau nu mai reticenţi în a cheltui bani pe cadouri sau alte atenţii în acest context. „Sunt şi nu sunt”, spune Oana Pascu. „Da, există o precauţie în procesul de achiziţie, însă, în acelaşi timp, perioada aceasta a arătat, mai mult decât oricând cât de importante sunt experienţele împreună. Aşa că am avut clienţi care ne-au spus că au renunţat la cadourile obiect şi caută inspiraţie pentru o experienţă care să conecteze şi să ofere o perspectivă nouă”, adaugă ea.
Marius Dosinescu, CEO şi fondator al FlorideLux.ro, susţine că nu remarcă o astfel de tendinţă – nu atunci când vine vorba de flori. „Mai mult, am observat că românii fac tot posibilul să îşi continue viaţa aşa cum au făcut până acum. Într-adevăr, şi-au schimbat comportamentul în ceea ce priveşte ieşirile, dar nu şi în ceea ce priveşte consumul de flori. Cei mai mulţi au migrat către online, unde cu bugete mai mici regăsesc o ofertă floristică din ce în ce mai variată pentru orice ocazie din viaţa lor.” La rândul său, Marina Popescu (Floria), este de părere că în contextul în care opţiunile de cadou sunt limitate şi mai multe cheltuieli care înainte erau destul de frecvente, precum ieşirile la restaurant sau city breakurile în Europa, au fost eliminate, micile bucurii devin mai importante ca oricând. „În sondajul pe care l-am demarat luna aceasta se arată că 21,8% din respondenţi au cumpărat anul trecut mai multe flori, în timp ce 38.9% au cumpărat la fel de mult”, notează executivul.
Sondajul realizat de Floria relevă că mai mult de 20% dintre femei primesc flori lunar, iar la ocazii speciale –precum Valentine's Day, aniversări, 1-8 Martie – peste 50% primesc o astfel de atenţie. „Pe floria.ro valoarea medie a comenzii este constantă atât de la an la an, cât şi pe parcursul anului şi se situează la circa 200 de lei/comandă. Apar uşoare variaţii de sărbători – de Valentine's Day creşte uşor peste medie, iar în martie, în contextul unui număr mare de buchete oferite, scade uşor sub. Însă anul trecut nu a arătat o creştere din această perspectivă, astfel că nu mă aştept la surprize în acest sezon din acest punct de vedere”, spune Maria Popescu.
Gabriel Molnar, fondator al reţelei de florării Magnolia, susţine că pentru multe cupluri, chiar şi pentru cele care petrec mult timp împreună prin prisma regimului de lucru remote, florile au rămas o modalitate care îi ajută să îşi exprime emoţiile, şi este de părere că nu există prea multe modificări cu privire la obiceiurile de Ziua Îndrăgostiţilor în această perioadă de pandemie. „Am observat că românii nu au devenit reticenţi în a cumpăra flori sau alte cadouri, chiar dacă ne aflăm într-un context economic mai dificil. Distanţarea impusă de contextul social şi imposibilitatea de a-i vedea cu uşurinţă pe cei dragi a condus la necesitatea de a compensa această lipsă prin oferirea de buchete de flori. La astfel de gesturi au apelat mulţi români în ultimul an. Dacă înainte o îmbrăţişare sau o vizită ajuta la transmiterea unui sentiment cald, pozitiv, astăzi florile sunt principalul ajutor pentru a ne exprima emoţiile. Românii, cu siguranţă, şi-au păstrat romantismul în ciuda evenimentelor atipice pe care le trăim.” Dacă în 2020, cu ocazia sărbătorilor de Valentine's Day şi Dragobete, coşul mediu de cumpărături în mediul online a fost, pe platforma Magnolia, de aproximativ 300 de lei, pentru 2021 antreprenorul se aşteaptă la o creştere de cel puţin 20%. „Totodată, în 2020, coşul mediu de cumpărături din mediul offline a fost de aproximativ 100 de lei, însă ne ne aşteptăm la modificări pentru acest canal de vânzare, în 2021.”
Şi Marius Dosinescu spune că în această perioadă de distanţare socială oamenii au început să facă astfel de gesturi mai des, „iar cuvintele iau forma unor buchete de flori sau aranjamente florale.” El observă şi o accentuare a dorinţei de a achiziţiona pe lângă flori şi cadouri din categorii precum: parfumuri, bijuterii sau home & deco. „Efectul acesta este dat, în contextul restricţiilor impuse, de dorinţa oamenilor de a-şi continua viaţa într-un mod cât mai apropiat de normal şi de a se adapta noului model de viaţă. Per total, pandemia are un efect pozitiv asupra retailerilor de flori care activează în mediul online.” În cazul FlorideLux, valoarea medie a unei comenzi în această perioadă se situează în continuare la circa 250 de lei, în uşoară creştere în această perioadă pe fondul achiziţiei şi a altor produse pe care clienţii le pot găsi în oferta companiei alături de buchetele de flori sau aranjamentele florale. „De departe, Valentine's Day este ziua în care înregistrăm cele mai multe comenzi. În ceea ce priveşte Dragobete, deşi acesta este lăudat de mulţi români, puţini aleg să ofere flori sau cadouri în această zi. Pentru perioada 10 – 24 februarie estimăm vânzări de 60.000 euro, în creştere cu 15% faţă de anul trecut, iar la nivelul întregii pieţe floristice o creştere semnificativă, de până la trei ori”, notează Marius Dosinescu.
Sunt însă şi români care aleg să înlocuiască sau să completeze clasicele flori cu cadouri neconvenţionale. „Am avut multe solicitări pentru experienţe personalizate, care au inclus momente de relaxare în doi, la SPA, de exemplu, ateliere private de praline sau escapade urbane, cu cine romantice. De asemenea, o opţiune populară anul acesta şi, de altfel, romantică, o reprezintă declaraţiile făcute prin intermediul cântecelor şi poeziilor personalizate”, spune Oana Pascu. Acestora li se adaugă escapade la munte, cu vizite romantice la castele sau salturi în tandem cu parapanta, pentru amatorii de senzaţii tari, ori experienţe online precum degustări gourmet (de ciocolată, de vin ş.a.m.d). Citând o serie de studii internaţionale, antreprenoarea spune că în timp ce bărbaţii aleg calea uşoară, surprinzându-şi partenera cu flori şi ciocolată, 20% dintre femei preferă însă un cadou experienţial, femeile reprezentând, de altfel, publicul majoritar al companiei. Bugetul mediu alocat anul acesta pentru un cadou de Ziua Îndrăgostiţilor pe platforma complice.ro a fost de 125 de euro, „o valoare uşor mai mică decât în anii trecuţi. De obicei, cei care sărbătoresc 14 februarie, nu sărbătoresc şi Dragobetele şi invers. Sau, cel puţin, nu la aceeaşi amploare.”
În rând cu florile şi experienţele-cadou se numără şi atenţiile dulci. Aura Oprea, director general Chocolissimo, spune că, dacă în anii trecuţi bugetul mediu pentru sărbătoarea de Valentine’s Day sau Dragobete era de circa 100 de lei, anul acesta s-a remarcat o creştere cu circa 30% a sumei alocate pentru cadouri. „Asta şi numărul crescut al celor care aleg să facă cadouri dulci, în locul cinelor romantice în oraş, spre exemplu, au făcut să înregistrăm vânzări în creştere comparativ cu anii trecuţi.” Potrivit ei, cel mai apreciat produs al companiei rămâne chocotelegrama, prin care clienţii au posibilitatea de a scrie mesaje personalizate din litere de ciocolată. În această perioadă, cel mai frecvente mesaje comestibile sunt: „Te iubesc!” sau „Mă topesc după tine!”. „Ultimele sărbători importante ne-au demonstrat că (pentru români – n. red.) oferirea cadourilor a devenit un mod de a se apropia de cei dragi şi de a aduce bucurie pe chipul celor apropiaţi. Fie că au ales să trimită cadourile direct către destinatari, fie că au folosit diverse sărbători ca pretext pentru o mică întâlnire în familie, ciocolata noastră a facut parte de fiecare dată din alegeri.”
Flori, dulciuri şi experienţe-cadou pentru corporatişti
Dacă în rândul cuplurilor pandemia nu a risipit gesturile romantice, nici angajatorii din zona corporate nu au uitat de echipele lor, în ciuda trecerii la regimul de lucru remote. „În medie, înainte de pandemie aveam circa 700 de clienţi corporate care reveneau periodic la noi în funcţie de proiectele pe care le aveau în desfăşurare sau în funcţie de sărbătorile în care dăruirea unor cadouri din ciocolată era potrivită. În pandemie, numărul acestora a crescut cu circa 25%. Faptul că majoritatea corporaţiilor au adaptat munca remote şi din acest motiv nu au mai putut ţine acţiuni corporate sau petreceri a făcut ca întreg bugetul alocat să se ducă în direcţia cadourilor. Mai mult, de Valentine’s Day, am avut un proiect prin care am încurajat companiile să trimită surprize dulci angajaţilor, direct acasă, împreună cu un mesaj de mulţumire prin care să le sublinieze cât este de important pentru bunul mers al companiei să rămână e echipă, indiferent de unde lucrează”, spune Aura Oprea.
În ceea ce priveşte experienţele-cadou, Oana Pascu, de la Complice.ro, spune că „abordarea clienţilor din zona corporate s-a schimbat, cum era şi natural, pentru că întreg contextul s-a schimbat”. În anii precedenţi aproximativ 60% din cifra de afaceri a companiei provenea din segmentul B2B, iar procentul s-a menţinut şi în pandemie. „Diferenţe am înregistrat în abordarea acestora, în procesul de achiziţie, care a crescut ca durată în timp, în felul în care au avut nevoie să combine experienţele online şi offline în contextul muncii remote. Contextul actual a determinat scăderi în cifrele provenite din evenimentele clasice de business (team-buildinguri sau petreceri), lucru de altfel de aşteptat.” Valoarea comenzilor din segmentul corporate a crescut însă, de fapt, cu 33% în 2020, adaugă antreprenoarea, ajungând la o medie de 1.700 de euro. „Comenzile au provenit mai ales de la companiile orientate către starea de well-being a angajaţilor şi loializarea partenerilor de business. Astfel, în contextul desfăşurării activităţii remote, angajaţii au beneficiat de cursuri de dezvoltare personală, cursuri de parenting, team-buildinguri virtuale sau de alte experienţe care au avut scopul de a menţine engagementul şi productivitatea echipelor.”
Pe floria.ro, Marina Popescu spune că 1-8 martie e cel mai important eveniment din an şi din punct de vedere corporate, deoarece compania livrează flori pentru partenerii de business. „Ne aşteptăm să vedem o dinamică bună în sezon pentru că distanţarea transformă livrarea online într-o opţiune pentru şi mai multe companii.”
Au fost însă şi cazuri în care companiile au fost nevoite să taie de pe listă astfel de atenţii. În cazul FlorideLux.ro, fondatorul companiei spune că segmentul corporate avea o pondere destul de mică din business şi odată cu apariţia pandemiei au fost anulate 80% din abonamente, iar comenzile din partea firmelor s-au micşorat considerabil, „însă am compensat cu creşterea numărului de persoane fizice care comandă. În mod normal, noi estimasem o creştere a numărului de comenzi corporate prin programul de beneficii pentru angajaţi, prin care companiile trimiteau acasă angajaţilor buchete de flori şi cadouri de ziua acestora. Din păcate, perspectivele sumbre prezentate au făcut ca foarte multe firme să fie precaute din punct de vedere financiar, să reducă bugete de protocol şi să renunţe rapid la aceste beneficii în favoarea altora precum abonamente de internet sau mâncare pentru acasă.”
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro