Romanul va merge mai rar la casa
Daca 2008 a fost anul cu cele mai mai cresteri pe piata de retail, cea mai mare parte a jucatorilor se arata prudenti pentru 2009, cand se prevede o temperare a entuziasmului romanilor in ceea ce priveste cumparaturile.
Mai putina mancare?
“Mancarea e ultimul lucru la care renunta oamenii”, afirma la unison majoritatea producatorilor si comerciantilor din industria bunurilor de larg consum, in aparenta optimisti pentru anul acesta. “Romanii se vor uita mai atent la ce cumpara si cat cumpara, dar nu vor renunta la placerea consumului pe care au descoperit-o social si cultural doar in ultimii ani”, e de parere Mihaela Mitroi, partener in cadrul PricewaterhouseCoopers. Potrivit acesteia, cea mai negativa previziune, furnizata de Business Monitor, estimeaza contractarea consumului cu 2% in 2009 fata de 2008, dupa ce in ultimii patru ani a crescut in medie anual cu 12,8%.
Va disparea segmentul mediu de pret?
Daca nu vom manca mai putin, atunci cu siguranta vom manca produse mai ieftine, e de parere Haluk Akdemir, directorul general al producatorului de mezeluri Caroli Foods. Daca in prima parte a lui 2008 producatorii se concentrau pe lansarea de produse pe segmentul premium, pentru anul acesta strategiile se schimba inspre economic.
Continua extinderea?
Daca anul trecut retailerii au continuat ritmul agresiv de expansiune, pentru 2009 se anunta o temperare a ritmului in care se vor mai deschide magazine. “Ritmul de ex pansiune incetineste, acesta este un lucru cert, dar expansiunea ar putea sa continue”, crede Mihaela Mitroi de la PricewaterhouseCoopers. Cu toate acestea, planurile comerciantilor ar putea fi afectate de dificultatea obtinerii de finantare, dar si de problemele dezvoltatorilor imobiliari. Pe de alta parte, scaderea preconizata a chiriilor ii poate avantaja pe unii comercianti.
Se mai inchid fabrici?
2008 a fost anul in care cei mai multi producatori straini din industria bunurilor de larg consum au decis sa inchida o parte din fabricile pe care le aveau in Romania. Acestea au fost rezultatul unor decizii de restructurare luate de companiile-mama, in urma cu unul sau doi ani, pentru eficientizarea proceselor. “Chiar si o simpla componenta a politicii administrativ-fiscale a guvernului, cum este politica de rambursare a TVA, poate reprezenta o bariera atat de serioasa in activitatea unei companii, incat poate determina decizia de relocare intr-un mediu de afaceri mai prietenos”, explica Mihaela Mitroi. Pe de alta parte, Bogdan Belciu, directorul general al companiei de consultanta A.T. Kearney, e mai optimist si crede ca Romania este in continuare o piata atractiva pentru productie: “Nu anticipam un exod al producatorilor din Romania, ceea ce nu inseamna ca nu putem asista in continuare la cazuri punctuale de inchidere de fabrici”.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro