Cum devii milionar din piatra seaca

Autor: Neferu Postat la 12 mai 2011 696 afişări

Cu ce e pavat drumul catre un business profitabil? Familia Gota calca de 20 de ani pe pavele colorate si drumul sau s-a intersectat cu cateva dintre cele mai mari proiecte imobiliare ale ultimilor ani.

"Lacatus mecanic de meserie, tata a mers in '91 la niste prieteni din Germania si acolo a vazut ca exista peste tot produsul acesta (pavaje - n. red.). S-a gandit ca si in Romania ar putea face asa ceva, astfel ca, intorcandu-se acasa, a cumparat niste prese de vulcanizare, pe care le-a adaptat, si a fabricat trei utilaje artizanale, care aveau o capacitate initiala de productie de doar 16 metri patrati de pavele pe zi", povesteste Emil Gota, directorul general al companiei Elis Pavaje si unul dintre cei doi fii ai fondatorului companiei, Elisiu Gota. Originar din Petresti, judetul Alba, Elisiu Gota a vazut prima oara pavele in Germania, in curtea unei biserici. La 20 de ani de atunci, familia sa are un business cu rulaj anual de 14 milioane de euro. Compania detine in prezent doua unitati de productie la Petresti, judetul Alba, si la Stoenesti, judetul Prahova, cu o capacitate de productie de 8.000 de metri patrati pe zi, si a investit de-a lungul timpului circa 15 milioane de euro pentru dezvoltarea afacerii, iar anul acesta are in plan investitii de inca un milion de euro.

Inceputul a fost incert, mai ales ca piata locala nu avea, la inceputul anilor '90, notiunea de pavare a curtii, povesteste Emil Gota: "Am inceput destul de greu, toata lumea ii spunea tatei: esti nebun, faci pietre". Primul client a fost curtea proprie a antreprenorului din Alba, care a folosit drept mostra pentru eventuale alte comenzi. Primii clienti in adevaratul sens al cuvantului au fost insa sasii reveniti in tara dupa revolutie, prima comanda fiind a unui sas care avea afaceri in Romania, langa Sibiu, si care a cerut 100 de metri patrati de pavele.

Piata a inceput sa descopere incet-incet rolul suprafetelor pavate abia dupa anul 1995, atat din punct de vedere estetic, cat si din perspectiva faptului ca pot fi usor inlocuite. Odata cu perceptia pietei a inceput sa creasca si businessul, iar familia Gota a investit in capacitati de productie, aducand utilaje semiautomate si automate din Italia si Germania pentru a sustine dezvoltarea firmei.

Anul trecut compania a inregistrat afaceri de 57 milioane de lei (13,5 milioane de euro), in scadere cu 5% fata de anul anterior si cu peste 10% fata de 2008, cel mai bun an al companiei. Marjele de profit in acest business nu sunt foarte mari si au variat de la an la an. In 2010, spre exemplu, compania a avut un profit de 1,5 milioane de lei (356.000 de euro), ceea ce inseamna o marja de profit de circa 2,6%, explica Gota: "Profitul a crescut fata de 2009 (cand se ridica la circa 55.000 de euro, potrivit Registrului Comertului - n. red.), insa este mai mic decat in 2008 (circa 1 mil. euro - n. red.)".

Gota spune insa ca declinul businessului este doar valoric, pentru ca, din punctul de vedere al volumelor vandute, s-a consemnat si un usor avans. Pe de alta parte insa, primul trimestru al lui 2011 a mers chiar mai bine decat perioada similara a lui 2010, in conditiile in care comenzile au revenit: businessul a crescut cu 38%, pana la 6,5 milioane de lei (circa 1,5 milioane de euro): "Avem comenzi concrete, iar toate anunturile privind dezvoltarea de centre comerciale sau lanturi de magazine ne fac sa speram ca piata pe care activam va mai creste". Si asta pentru ca orice salt al pietei de constructii poate deveni un plus pentru producatorul de pavaje. Media contractelor pe care Elis le-a avut se ridica la 10.000 de metri patrati.

Cea mai mare comanda, in 2007, a fost de 50.000 de metri patrati pentru hipermarketul Real din Sibiu, urmata de o alta comanda de 20.000 de metri patrati pentru Petrom City, sediul de 130 de milioane de euro al celei mai mari companii din Romania, ce a fost inaugurat la sfarsitul anului trecut. De asemenea, compania a mai livrat pavaje pentru hipermarketul Carrefour din Drobeta Turnu Severin, magazinele de bricolaj Obi din cartierul bucurestean Berceni si Ploiesti sau pentru magazinul Hornbach din Corbeanca. 60% din pavelele livrate de companie merg direct catre firmele de constructii care dezvolta proiectul, iar o retea de 150 de distribuitori vinde cam 30% din productie. "Mai vindem si in retele de bricolaj, precum Dedeman, dar si direct catre institutii publice pentru proiecte mai mici", spune antreprenorul din Alba.

Pretul unui metru patrat de pavaje depinde de grosime si culoare, insa variaza intre 30 si 60 de lei. "In ultimul timp, cel mai bine a mers produsul cel mai ieftin", spune Gota, remarcand astfel o oarecare schimbare in comportamentul de consum al clientilor sai, pe fondul crizei. Pavarea unei curti cu o suprafata medie, de pana in 100 de metri patrati, ajunge sa coste pana la 20.000 de lei noi, iar pavelele gri, rosii sau verzi au devenit un fel de must-have printre proprietarii de case la curte.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
antreprenoriat,
milionar,
pavaje,
Gota,
Elis Pavaje
/analize/cum-devii-milionar-din-piatra-seaca-8240167
8240167
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.