„Îmi doresc să existe, în viitor, cât mai multe firme româneşti care să prospere aici, acasă, în România noastră”

Autor: Andra Stroe Postat la 15 aprilie 2024 216 afişări

„Îmi doresc să existe, în viitor, cât mai multe firme româneşti care să prospere aici, acasă, în România noastră”

De profesie medic, Daniela Shah a testat de-a lungul timpului antreprenoriatul prin mai multe iniţiative, atât în industria sănătăţii, cât şi în telecom. În urma unei călătorii la Machu Picchu – împlinirea unui vechi vis – i-a încolţit însă în minte ideea deschiderii unui business în turism, care a luat, în 2007, când românii nu prinseseră încă gustul vacanţelor peste ocean, forma primei agenţii specializate pe călătorii exotice din România. Cum vede cofondatoarea Eturia viitorul industriei în următorii 20 de ani?


Daniela Shah, Proprietar & Strategy manager, agentia de turism ETURIA

Rulaj (2023): >28 mil. euro

Număr de angajaţi: 68


Ce perspectivă aveaţi în urmă cu 20 de ani în ce priveşte evoluţia profesională? Ce vă doreaţi să profesaţi, să realizaţi?

În urmă cu 20 de ani, în 2004, erau în plină desfăşurare schimbările din carieră, în concordanţă cu pasiunile mele. Aveam perspective uşor diferite asupra evoluţiei profesionale, dar una s-a menţinut mereu: să ajut oamenii prin ceea ce fac. Încă din copilărie, mi-am dorit să devin medic, un vis pe care l-am realizat absolvind Universitatea de Medicină şi Farmacie Carol Davila din Bucureşti în 1995. Am activat în domeniul medical ca medic de familie, într-o comună din judeţul Neamţ, apoi în 2002, am înfiinţat Centrul Medical Dasimed, pe care l-am condus ca manager general, timp de peste 15 ani.

În paralel cu activitatea medicală, în 1998, am deschis în calitate de cofondator primele companii locale de telefonie mobilă, Dasimpex, apoi Lexor şi Dasino, care s-au extins ulterior la nivel naţional, astfel că am învăţat marketing şi analize financiare, am fost pe rând manager de imagine şi director executiv în aceste companii. Şi da, începusem să călătoresc tot mai departe, încă de atunci iubeam să fac asta. În 2002, am ajuns la Machu Picchu şi ceva în mine s-a schimbat trăind acea emoţie covârşitoare de bucurie şi împlinire, pentru că toată viaţa visasem să ajung acolo. Dar cea mai mare realizare a fost să povestesc prietenilor acea călătorie şi să rememorăm împreună toate experienţele trăite acolo. Acela a fost momentul în care mi-am propus să fac mai accesibile călătoriile pentru prieteni şi să le arăt că „locul pe care l-ai visat există” – ceea ce a devenit, din 2007, motto-ul Eturia, prima agenţie de turism specializată în călătorii exotice din România. Astfel, aspiraţiile mele iniţiale nu doar că au influenţat, ci au concretizat, sub o altă formă faţă de cea imaginată acum 20 de ani, evoluţia mea, atât în domeniul medical - unde continui să acord consultanţă prietenilor, cât şi în cel al afacerilor şi turismului - unde, după pandemie, ne-am triplat cifra de afaceri.

Realitatea a coincis cu gândurile de la acea vreme?

Într-o foarte mare măsură, realitatea coincide cu gândurile mele ferme de acum aproape 20 de ani: să arăt lumii că locul pe care l-a visat există. Însă, în ceea ce priveşte aşteptările palpabile, de business, viaţa reală bate tot ce mi-aş fi putut închipui

atunci, pentru că noi ne-am propus, prin prisma experienţei de 7-8 ani de călătorii din acel moment, doar să aducem lumea mai aproape de prieteni şi mai ales, să facem acest lucru cât mai bine, cu profesionalism şi dăruire. Nu ne-am propus atunci să fim o mare companie, care anul acesta, de exemplu, să primească certificarea Deloitte pentru performanţa managementului. De asemenea, nu mă gândeam atunci că voi călători cu aşa uşurinţă în toată lumea, căci în anii 2000 nu era deloc simplu să ajungi în celălalt capăt al pământului si nu îmi imaginam ce experienţe minunate voi avea şi ce oameni extraordinari voi întâlni pe parcursul vieţii mele.

Ştiu că pasiunea şi adaptabilitatea au fost cheia succesului în faţa tuturor schimbărilor, plus intuiţia de a mă îndrepta mereu spre drumurile ce mă aduceau mai aproape de oameni! Am învăţat continuu şi am căutat să mă dezvolt, astfel încât să pot face faţă cu succes tuturor provocărilor şi oportunităţilor care au apărut – şi apar – pe parcurs.

În ce priveşte următorii 20 de ani, cum vă aşteptaţi să se schimbe lumea / domeniul în care activaţi / compania pe care aţi clădit-o sau în care lucraţi acum?

Sunt convinsă că, la cât de repede evoluează lucrurile în acest secol, următorii 20 de ani vor aduce schimbări profunde în lumea afacerilor. Cu avansul tehnologic şi impactul tot mai mare al inteligenţei artificiale, piaţa va suferi transformări radicale, care vom vedea în timp cât de benefice vor fi, de fapt. Vor dispărea multe joburi şi vor apărea altele, la care poate nici nu ne gândim acum, iar multe activităţi vor trece in sarcina roboţilor, mai mult sau mai puţin inteligenţi. Şi domeniul turismului se va schimba mult, eu cred ca în următorii

5-7 ani vom vedea o dominare a tehnologiilor AI în servicii şi turism, urmând ca în 10-15 ani să asistăm la o revenire la interacţiunea umană, întrucât oamenii sunt fiinţe sociale şi vor căuta din ce în ce mai mult servicii de nişă, cu experienţe personalizate şi vor dori un consultant de turism real, care să-i asculte şi care să le creeze vacanţe potrivite propriilor nevoi, nu un robot care generează itinerare standardizate în funcţie de o selecţie scurtă şi rigidă a unor preferinţe generale. În ceea ce priveşte compania în care sunt cofondator, Eturia, cu siguranţă ne vom concentra pe inovare şi adaptabilitate, menţinând mereu standarde ridicate de servicii.

Eu consider ca există un potenţial uriaş de dezvoltare în România în următorii 20 de ani, pentru că trăim într-o lume globală, iar o idee excelentă sau expertiza pe care o ai într-un domeniu se poate extinde la o scară foarte largă. Îmi doresc să existe, în viitor, cât mai multe firme româneşti care să demonstreze că se poate face performanţă, indiferent de domeniu, atât timp cat munceşti cu dăruire şi pui suflet în tot ceea ce faci. Să prospere, aşa cum a reuşit Eturia, aici, acasă, în România noastră, alături de românii noştri frumoşi.    


BUSINESS Magazin a lansat de curând anuarul 100 Cele mai puternice femei din business, ediţia 2024. Ne-am propus ca în cadrul ediţiei de anul acesta a catalogului să descoperim împreună cu reprezentantele mediului de afaceri cum au fost cei 20 de ani pe care i-am trăit şi la ce ne aşteptăm pentru următoarele două decenii. Daniela Shah, proprietar & strategy manager, ETURIA, este una dintre doamnele prezentate în ediţia din acest an a acestui proiect.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
LEADERSHIP,
Daniela Shah,
medic,
turism

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.