10 trenduri de urmarit in 2006
Succesul unei afaceri nu tine doar de veleitatile de sef ale managerului. Piata, tehnologia si conjunctura geopolitica sunt elemente cheie pentru evolutia pe termen lung a unei companii. Au existat cazuri cand afaceri cu management bun au fost influentate de situatia proasta a intregului sector in care se aflau.
In sectoare precum cel bancar sau IT&C aproape doua treimi din cresterea organica inregistrata de companiile occidentale este atribuita situarii pe piata potrivita la momentul potrivit. Companiile care merg in directia vantului reusesc, cele care merg impotriva lui se chinuie sa supravietuiasca. Sa stii de unde bate vantul este vital pentru mersul unei corporatii.Care este directia in care merge mediul de business global? In ce sector vor fi castigatorii si in ce sector vor fi perdantii? Sa prezici un soc sau o schimbare pentru urmatorii cativa ani e in van. Dar sa prezici un trend pentru urmatorii zeci de ani este posibil, daca faci o analiza profunda a istoriei in loc sa te uiti doar la trecutul recent.Pana la urma, sa ne amintim ca desi se spune despre Internet ca a luat amploare \"peste noapte\"", fenomenul a durat totusi 30 de ani pentru a se declansa. 1. REALINIEREA ACTIVITATILOR ECONOMICECentrele economice mondiale ar putea face rocada. Daca astazi Asia (fara Japonia) contribuie cu 13% la realizarea PIB-ului mondial, iar tarile vestice produc 30% din PIB, in numai 20 de ani proportiile se vor egaliza. Aceasta va fi, desigur, consecinta a liberalizarii economice, a avansului tehnologiei dar si a schimbarilor demografice. Desi vor fi fluxuri si refluxuri, realinierea centrelor economice ale lumii va continua. Si povestea nu implica neaparat \""marsul asiatic\"", ci schimbari de pozitii intre regiuni. Totusi, SUA vor avea cea mai mare parte din cresterea economica absoluta globala. 2. BULA CASTIGURILOR DE PRODUCTIVITATEImbatranirea populatiei la nivel mondial va concentra atentia asupra sectorului public, care va trebui sa se dovedeasca original si creativ. Adica va trebui sa gaseasca solutii eficiente de crestere a productivitatii muncii pentru a sustine fondurile de pensii si de sanatate, altfel taxele vor urca la un nivel ametitor. Problema este mai degraba a tarilor foarte dezvoltate. 3. INVAZIA CONSUMATORILORAproape un miliard de consumatori noi vor intra pe piata datorita galopului economiilor emergente. Ei vor avea castiguri salariale peste pragul de 5.000 de dolari anual. De ce se opreste pragul psihologic la 5.000 de dolari? Pentru ca dincolo de acest venit anual, oamenii incep sa isi cheltuiasca banii pe produse care tin mai mult de confort decat de necesitate. Pana in 2015, puterea de cumparare a consumatorilor din tarile cu economii emergente va creste de la 4.000 de miliarde de dolari la 9.000 de miliarde de dolari, adica puterea actuala de cumparare a occidentalilor. Populatia nu doar imbatraneste, ci isi schimba si alte caracteristici: hispanicii, de exemplu, vor avea in SUA mai mult de 60% din puterea actuala de cumparare a chinezilor. 4. CONECTIVITATEADupa revolutia tehnologica urmeaza revolutia conectarii oamenilor intre ei. Acum suntem in zorii noii revolutii, care inseamna mai mult o reinventare a atitudinii decat una a tehnicii. Lucram nu numai global, ci si instantaneu. Formam comunitati si dezvoltam relatii intr-un mod neobisnuit. In SUA, 12% dintre proaspat casatoritii de anul trecut s-au cunoscut online. Trimitem 1.000 de miliarde de e-mail-uri anual. Mai mult de 2 miliarde de oameni din lumea intreaga folosesc un telefon mobil. 5. GOANA DUPA TALENTEFrontul de lupta pentru talente se va muta. Putini vor mai alerga dupa salariile reduse ale tarilor estice, ci dupa tinerii vorbitori de limbi straine de aici. Orientarea catre economii bazate pe cunostinte se va confrunta cu raritatea oamenilor educati. In tarile in curs de dezvoltare exista 33 de milioane de tineri cu studii superioare, adica dublu fata de numarul celor din tarile dezvoltate. Pentru multe companii si guverne resursele umane vor conta la fel de mult ca si cele materiale. 6. MARE DEVINE PERICULOSRolul si comportamentul companiilor mari va fi atent studiat de opinia publica. Exista sanse ca, pe masura ce globalizarea se intensifica, sa apara probleme serioase pentru companiile care se intind pe mai multe continente: comertul liber, drepturile de proprietate intelectuala, conditiile de repatriere a profiturilor. Aceste aspecte sunt, in multe parti ale lumii, nu doar refuzate, ci chiar neintelese. Corporatiile gigant nu vor fi niciodata agreate. 7. CEREREA DE RESURSE PUNE PRESIUNEMediul si ecologistii vor tipa dupa atentie. In contextul accelerarii cresterii economice a tarilor in curs de dezvoltare, omenirea foloseste resurse naturale la niveluri nemaiintalnite pana acum. Cererea de petrol se asteapta sa creasca cu 50% in 20 de ani de acum incolo, si fara descoperiri de noi rezerve sau inovatie in tehnologiile de exploatare nu prea are cum sa tina pasul cu resursele. Apa va pune si ea probleme in multe tari. Ca sa nu mai vorbim de oxigen, care se va rarefia considerabil daca societatea nu abordeaza altfel problema poluarii atmosferei. 8. STRUCTURI NOICa raspuns la schimbarile de legislatie si la avansul tehnologiei, modelele netraditionale de business infloresc si incep sa coexiste la un loc cu cele obisnuite. In multe sectoare apar structurile de tip \""bara de fitness\"" (pe bara se ingramadesc inele mari si mici), adica putini jucatori importanti, \""cu greutate\"", cateva companii de talie medie si mai multi jucatori mici.9. MANAGEMENTUL CA STIINTADin ce in ce mai mare inseamna tot mai greu de condus. Companiile mari vor cere calitati foarte deosebite managerilor lor. Nu mai traim epoca instinctului, ci vremurile grele ale instrumentelor statistice care trebuie sa puna pe roate si cel mai greu colos industrial. Managementul nu mai va crea avantaje competitive, ci va da dreptul sa intre in joc tuturor companiilor. 10. INFORMATIA, LA PUTEREAccesul la informatie va fi din ce in ce mai mare. Pe de alta parte, informatia va deveni din ce in ce mai specializata. Motoarele de cautare precum Google spun totul despre noul trend. Comunitatile de oameni devin responsabile pentru dezvoltarea ideilor, si asta se vede prin boom-ul aplicatiilor open-source. Productia de informatie va creste, de asemenea. Patentele pentru inovatii au crescut, intre 1990 si 2004, cu o rata de 20% anual. Problema care apare este capacitatea companiilor de a gestiona aceasta invazie de date. "