Bunul-gust se plateste dublu
Marile case de licitatii, cum sunt Sotheby\'s sau Christie\'s, au descoperit si promoveaza un nou mod de a-si vinde exponatele. Astfel, daca pana acum licitatiile erau definite de o tematica (portrete, sculptura, mobilier din secolul al XV-lea), astazi sunt preferate expozitiile unui singur colectionar. Motivul este simplu - acesti colectionari privati sunt recunoscuti ca \"arbitrii\" ai bunului-gust, iar clientii au certitudinea ca achizitia merita suma platita. \"Traim intr-o perioada in care bunul-gust nu are o definitie foarte clara si aceste expozitii sunt, in sine, niste \'definitii\' ale gustului\", spune Alistar Clarke - sef al departamentului de mobilier al celebrei case de licitatii Sotheby\'s - pentru NY Times. Galeriile unor singuri colectionari, numite \"tastemaker\", au avut si pana acum succes, dar era vorba despre personalitati ca Andy Warhol, Jacqueline Kennedy Onassis, ambele la Sotheby\'s, sau Marilyn Monroe, cea mai recenta - in 1999 -, la Christie\'s. Christie\'s este cel mai bun exemplu al noi tendinte - \"ne-am decis sa vindem sub forma de colectie privata, sa renuntam, treptat, sa mai despartim exponatele in categorii care sunt distribuite fiecarui expert in parte\", spune Orlando Rock, cel care conduce departamentul de colectii private la celebra casa americana. Si cumparatorii gasesc mai atractive licitatiile transformate in galerii, chiar daca pretul unui articol se poate dubla. Anul trecut, spre exemplu, expozitiile unui singur colectionar au avut vanzari medii de 94%, in timp ce licitatiile obisnuite nu au depasit 80%.Ultima astfel de licitatie, organizata de Christie\'s la Rockefeller Center, a avut rezultate notabile. Vanzarile totale au atins cifra de 16,2 mil. dolari, mult peste estimarile de 9 mil. dolari ale expertilor Christie\'s.