La numai un an de la deschiderea primei parfumerii high-end de la Bucuresti, piata de parfumuri exclusiviste este luata cu asalt de arome care ajung in magazinele din Romania in acelasi timp cu Londra sau New York.
Va mai amintiti filmul “You’ve Got Mail”, in care personajele interpretate de Meg Ryan si Tom Hanks erau proprietarii unor afaceri concurente? Meg Ryan conducea o librarie fermecatoare, cu clienti fideli, iar Hanks intruchipa modelul omului de afaceri orientat spre profit, proprietarul unui lant national de librarii cu idei marete de extindere. Hanks planuia deschiderea unei noi filiale exact in apropierea boutique-ului lui Ryan, ceea ce ar fi putut insemna sfarsitul afacerii de familie. Noroc ca intre timp a aparut Cupidon.
O parte din scenariul filmului pare ca a fost reinterpretata si aplicata pe piata de parfumuri high-end din Romania. Acestea au intrat pentru prima data in Romania anul trecut, cand se deschidea boutique-ul Madison, si de atunci nisa s-a dovedit din ce in ce mai interesanta. In scena au intrat pe rand Beautik, Createur 5 D’Emotions si Elysee Concept Maison des Parfums. Fiecare are o colectie proprie de arome (chiar daca unele se regasesc si in magazinele concurentilor) si si-a creat portofoliul de parfumuri in functie de mesajul pe care si-a propus sa il transmita magazinul.
In cazul parfumurilor de nisa, evaluarea se face dupa cateva criterii aparte. In primul rand conteaza “nasul”, adica cel care a creat parfumul si care este un fel de artist al aromelor, sunt importante si ingredientele, obligatoriu naturale (in parfumeria exclusivista, procentul de esente naturale ajunge la 70%) si se tine cont si de senzatia de unicitate pe care o da un parfum produs in serie mica si care este cunoscut de un segment redus de clienti.
In Romania, piata este condusa de patru femei. Madeleine Florescu, proprietara Madison, este un manager roman cu experienta de 13 ani pe piata luxului din Statele Unite (cinci ani cu Kanebo in top management si doi ani la Bergdorf Goodman). Andreea Gheorghiu, director al Green Net, compania care detine magazinele Beautik Haute Parfumerie, se ocupa de cele trei magazine Beautik. Alexandra Paven este proprietara boutique-ului Createur 5 D’Emotions, iar Cristina Balan conduce impreuna cu Laurentiu Balan Elysee Concept Maison des Parfums. Iar patru manageri inseamna tot atatea viziuni.
Madeleine Florescu a deschis la sfarsitul anul trecut un boutique de 36 de metri patrati pe strada General Berthelot, cu o investitie de 130.000 de euro si cu 16 marci de parfumuri aduse in premiera in tara - precum Clive Christian, Annick Goutal, Eau d’Italie, Comme des Garáons si Carthusia. Portofoliul a fost completat treptat cu Parfumerie Generale (creatiile lui Pierre Guillaume), Puredistance (a carui creatoare, Annie Buzantian, are radacini in Romania), iar in toamna au urmat Bond No. 9 si Agraria-San Francisco, o colectie de parfumuri pentru interior.
“In ultimele luni am lansat patru linii noi si produse in editie limitata - Puredistance, Les Orientalistes de Annick Goutal si Clive Christian 1872 Limited Edition Artwork (pe care le-am vandut in prima saptamana)”, declara Florescu. In septembrie, managerul a deschis al doilea magazin, in Dorobanti, cu o investitie de 150.000 de euro si spune ca urmeaza sa introduca gama Nez a Nez, clasicele londoneze de la Czeck and Speake si ceea ce ea califica drept “marea realizare”, colectia By Kilian.
La numai cateva luni de la intrarea Madison, grupul Farmexim, care detine si farmaciile Help Het, a gasit inspiratie la magazine celebre pe piata parfumeriilor de lux, precum Foret de Parfum, de la etajul al patrulea al magazinului londonez Harvey Nichols, sau in Roja Dove Haute Parfumerie din Harrods, si a lansat o interpretare locala a conceptului de parfumerie exclusivista. Andreea Gheorghiu spune ca selectia este “dedicata atat parfumurilor cu istorie, dar si brandurilor nonconformiste, foarte actuale”. Pe rafturile celor trei magazine Beautik se gasesc, printre altele, parfumul comandat de Napoleon pentru Joséphine, Fracas, parfumul tipic al anilor ‘40 si creatia lui Robert Piguet, preferatul unor vedete ca Madonna, Linda Evangelista, Sofia Coppola sau Carolina Herrera. Investitiile in cele trei magazine au fost de 450.000 de euro.
Beautik a fost primul lant care a incalcat regula boutique-urilor high-end, despre care specialistii spun ca ar trebui sa fie amplasate pe o artera centrala, preferand Baneasa Shopping City. Strategia de a deschide un magazin de lux intr-un mall a fost aplicata si de case de moda de lux, precum Missoni.