Adaptarea la noua realitate digitală. Mai mult de 60% din copiii care încep şcoala primară vor avea meserii care azi nu există

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 09 noiembrie 2016 1158 afişări

Adaptarea la noua realitate digitală. Mai mult de 60% din copiii care încep şcoala primară vor avea meserii care azi nu există

Revoluţia digitală schimbă dramatic lumea în care trăim. Peste 50% din joburile actuale ar putea fi afectate de automatizare, iar mai mult de 60% din copiii care încep şcoala primară vor avea meserii care azi nu există. Cum influenţează digitalizarea mediul de afaceri?

„Până în 2019, 86% din date vor fi procesate de centre de date în cloud şi doar 14% de centrele de date tradiţionale. Avem astfel nevoie de o reţea care oferă predictibilitate şi control, prin vizibilitate. Securitatea va deveni un motor de creştere pentru dezvoltarea afacerilor din România. Putem folosi tehnologia ca un pilon pentru dezvoltarea digitală“, declară Dorin Pena, director general al Cisco România.

Dacă în 1987 erau conectate 10.000 de dispozitive la nivel mondial, până în 2020 vor fi conectate la internet peste 50 de miliarde. Datorită revoluţiei digitale, lumea în care trăim va fi reconfigurată. Peste 50% din joburile actuale ar putea fi afectate de automatizare, iar mai mult de 60% din copiii care încep şcoala primară vor avea meserii care azi nu există. Munca nu se va mai desfăşura dintr-un birou fix, cu program 8-16, iar ameninţările vor creşte în volum şi sofisticare. La baza tuturor acestor transformări digitale stă reţeaua. Digitalizarea presupune oferirea unor experienţe noi pentru clienţi, transformarea proceselor şi a modelelor de afaceri, responsabilizarea forţei de muncă. Ca urmare a dependenţei de tehnologie, companiile se supun unor riscuri foarte mari, de aceea e nevoie de o preocupare crescută pentru securitatea cibernetică.

Petr Pavlu, director al diviziei Ingineria Sistemelor din cadrul Cisco EMEA, explică modul în care companiile ar trebui să reacţioneze la digitalizare şi investiţiile necesare în noile condiţii. În opinia lui, decizia legată de investiţiile în infrastructura digitală trebuie să fie prioritară pentru management. 45% dintre companii nu cred că digitalizarea reprezină un subiect critic; şi s-ar putea ca aceste companii să reziste pe piaţă, să nu aibă nevoie de toate noile soluţii, „dar noi credem că succesul în această eră digitală este condiţionat de aducerea subiectului legat de digitalizare pe masa consiliului de administraţie. Care trebuie să decidă dacă vrea sau nu să urmeze acest drum. Dacă am avea o carte pe bucate pentru a şti cum trebuie să gestioneze companiile digitalizarea ar fi minunat“, spune Petr Pavlu zâmbind. Şi completează că fiecare companie trebuie să aibă o abordare proprie, mai ales în condiţiile în care ciclul actual de viaţă al tehnologiei este tot mai scurt. „Este foarte important să evaluezi produsele, să ştii cât de mult le poţi folosi. E foarte important ca tehnologia pe care o foloseşti pentru viteză, pentru agilitate să fie tot timpul la zi.“

Reprezentantul Cisco spune că până acum accentul a fost pus pe vânzarea de tehnologie: „Să vindem aparate şi să folosim IT-ul pentru a îmbunătăţi procesele online, contactul cu partenerii şi distribuitorii sau pentru a promova afacerea. Totul se face pentru a da o valoare mai mare companiei. Vindem tehnologia aşa cum vindem pantofi; dar pantoful nu a fost îmbunătăţit. Şi trebuie să ne întrebăm: nu e oare timpul ca pantoful să devină mai inteligent? Să devină conectat?“ Pavlu dă ca exemplu compania Babolat, care produce de peste 100 de ani rachete de tenis, acelaşi produs, adaptat evident la vremuri din punctul de vedere al materialelor folosite. În urmă cu patru ani, compania a început să instaleze senzori pe rachete pentru ca jucătorii să îşi poată analiza după joc mişcările; senzorii transmit informaţii către telefonul mobil, iar acesta procesează datele.

Babolat a lansat propunerea mai multor jucători, precum Rafael Nadal, iar adopţia acestor noi rachete a dus chiar la introducerea unei noi reguli în tenis – „şi ştim cu toţii cât de tradiţional e tenisul“, spune Pavlu. Noua regulă spune că rachetele de tenis cu senzori pot fi folosite în timpul unui meci, iar datele culese pot fi utilizate de antrenori.

Conectivitatea, explică el, poate transforma întreg modelul de business: procesul de vânzare se schimbă, legătura cu clientul este constantă, apar noi oportunităţi de a explora ceea ce poate fi făcut. „Tehnologia este deci importantă, dar trebuie să existe o cultură organizaţională care să îi încurajeze pe oameni să inoveze şi chiar să greşească; trebuie să încerci mai multe lucruri până găseşti unul care funcţionează. Trebuie ca toată compania să fie implicată în acest proces de găsire a soluţiilor, şi atunci şansele de reuşită vor creşte exponenţial,“ adaugă Petr Pavlu.

Despre digitalizare şi principalele obstacole pe care companiile trebuie să le depăşească, Mike Koons, vicepreşedinte al World Wide Systems Engineering în cadrul Cisco, spune: „Când ne uităm la tendinţe, urmărim atât la ceea ce se întâmplă în Silicon Valley cât şi la ce spun partenerii noştri. Mobilitatea continuă să fie un trend important, cu impact atât asupra angajatorilor cât şi a angajaţilor. Lucrez de 30 de ani în industria comunicaţiilor, dar nu am văzut niciodată schimbări atât de rapide ca în ziua de azi“, afirmă Koons.

Digitalizarea va afecta industrii diverse, iar retailul şi industria financiară se află în fruntea acestei liste, crede Koons. Tendinţele din tehnologie trebuie cunoscute şi analizate pentru a vedea care este impactul lor asupra afacerilor. „Vorbim despre mobilitate, cloud şi, mai nou, despre inteligenţa artificială, al cărei rol în transformarea afacerilor trebuie, de asemenea, analizat cu foarte mare atenţie.“

Cât despre securitate, Mike Koons spune că vede o abordare foarte diferită a subiectului faţă de cea de acum zece ani. „Cred că există două tipuri de clienţi: cei care au fost atacaţi de hackeri şi cei care nu ştiu că au fost atacaţi de hackeri“, remarcă el. „Trebuie să gândim securitatea încă din faza de proiectare a software-ului şi a hardware-ului. În diferite părţi ale lumii sunt adoptate diverse tehnologii: IoT în unele locuri, cloud în altele, dar securitatea este prioritară peste tot. Iar piaţa soluţiilor de securitate e încă foarte diversă.“ Cel mai important lucru pe care companiile trebuie să îl facă, insistă Mike Koons, este să se asigure că soluţiile de securitate sunt bine implementate.

Un alt punct important de discuţie este modul în care tehnologia actuală va face faţă la gradul tot mai mare de conectivitate. „Traficul generat de device-uri va avea un puternic impact asupra IoT, iar inovaţia în hardware e importantă pentru a face faţă traficului generat de noua realitate digitală. Cred astfel că vom vedea foarte multe inovaţii în această zonă, pentru a ne asigura că avem infrastructura necesară“, spune Koons.

Subsidiara locală a gigantului american Cisco, cel mai mare producător de echipamente de reţelistică, a înregistrat în 2015 o cifră de afaceri de 21,7 milioane lei (4,9 milioane euro), în creştere cu 14% faţă de anul anterior, conform datelor disponibile pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice.

Profitul net al companiei a crescut cu 111% la 2,4 milioane lei, în vreme ce numărul mediu de angajaţi a fost de 27, aproape egal cu cel din anul precedent. Datele raportate la Finanţe de Cisco Systems România nu reflectă însă întreg businessul companiei americane pe plan local, în condiţiile în care acesta este desfăşurat în principal prin intermediul partenerilor.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.