Cum poţi să treci de la rolul de simplu procesator de facturi la expansiune europeană şi planuri de listare la bursă
Ca un joc de şah în care fiecare mutare trebuie calculată cu atenţie, evoluţia Pago în peisajul fintech-ului românesc reflectă o strategie bine pusă la punct într-o piaţă unde multe start-up-uri se luptă să supra-vieţuiască. Aplicaţia de plăţi, care a început ca o soluţie locală pentru facturile lunare, a reuşit să atragă peste 2,2 milioane de euro într-o rundă de finanţare care, deşi s-a desfăşurat rapid, vine într-un context economic incert.
Cu peste 600.000 de utilizatori lunari şi o creştere de 50% faţă de anul trecut, start-up-ul a evoluat de la simpla procesare a facturilor la rolul de furnizor de tehnologie pentru bănci – o transformare care aduce atât oportunităţi, cât şi provocări. În timp ce primii paşi în Italia şi Polonia sunt încă la început, integrarea nouă în platforma George a BCR deschide perspective în Europa Centrală şi de Est, în ţări precum Cehia, Slovacia şi Ungaria, unde grupul Erste, din care face parte BCR, are deja o prezenţă puternică.
Pentru anul acesta, start-up-ul vizează venituri anuale re-curente de circa 2,5 milioane de euro, iar pe termen lung îşi propune un obiectiv ambiţios: o posibilă listare la bursă în următorii 3-4 ani. „În ultimii doi ani am continuat cu strategia de integrare pe care o aveam încă de atunci şi am reuşit să lansăm câteva proiecte. Noi deja începuserăm acum trei ani integrarea serviciilor Pago în BT Pay, care acum face parte din strategia noastră de creştere. Practic, serviciile din aplicaţia noastră, Pago, pe zona de plăţi de facturi, RCA şi alte câteva tipuri de servicii, le oferim sub forma unui produs «white label» care se poate integra în orice aplicaţie. Am început cu aplicaţii bancare şi plăţile de facturi sunt integrate acum în BT Pay şi tocmai am lansat şi în platforma George de la BCR“, a precizat Adrian Cighi, cofondator al Pago, în cadrul emisiunii ZF IT Generation.
Această nouă integrare cu platforma George de la BCR oferă start-up-ului acces la o bază de utilizatori semnificativ mai mare şi deschide calea către noi pieţe. „Am identificat cel puţin încă trei ţări în care ceea ce facem noi cu Pago s-ar potrivi foarte bine. E vorba de Cehia, Slovacia şi Ungaria. Sunt ţări la care ne-am uitat în trecut, dar acum avem oportunitatea de a avea acest parteneriat cu grupul Erste, unde aplicaţia George din România este practic aceeaşi aplicaţie şi în celelalte trei ţări“, a adăugat el.
În paralel cu aceste dezvoltări, Pago a reuşit să atragă o nouă rundă de finanţare într-un timp record. „Runda de pe SeedBlink a mers mult mai bine decât ne aşteptam. Practic, în prima zi s-au strâns un milion de euro, iar noi aveam pentru toată runda ţinta de un milion de euro. După aceea, pentru că am avut discuţii cu destul de mulţi care erau interesaţi să investească, dar nu au reuşit în prima zi să facă un «commitment» pe SeedBlink, am hotărât să extindem runda la 1,5 milioane de euro, iar în 3 zile s-a strâns şi restul sumei. În plus, aveam deja un «pre-commitment» de la acţionarii existenţi în valoare de 715.000 de euro. Deci practic suntem la 2,215 milioane pentru runda actuală,” a precizat Cighi. Strategia Pago de scalare a busi-nessului se bazează pe două direcţii principale: dezvoltarea continuă a aplicaţiei proprii şi integrarea serviciilor oferite de Pago şi în alte aplicaţii. „Pago a devenit, între timp, utilizatorul aceloraşi produse «white label», pentru că şi în Pago acum e tot un client al aceluiaşi produs. Am făcut asta pentru a fi mai uşor să le menţinem după ce se integrează în alte aplicaţii. Practic, orice îmbunătăţire facem pentru Pago se livrează automat şi partenerilor unde este integrată acea experienţă,” a explicat Cighi.
Aplicaţia Pago oferă o gamă largă de servicii de plată – de la plata facturilor (peste 400 de furnizori) la achiziţii de asigurări, reîncărcări cartele şi plata taxelor de drum. Modelul de monetizare cu partenerii se bazează pe împărţirea veniturilor. „Avem un model de împărţire a veniturilor. Practic, veniturile generate din funcţionalităţile pe care le implementăm, care fiecare are modelul propriu, le împărţim cu partenerul. Pentru facturi, veniturile provin din abonamente şi din comisioanele plătite de furnizorii de utilităţi, iar la asigurări, comisioanele vin de la asigurători”, a detaliat cofondatorul Pago. Start-up-ul estimează că va ajunge la final de 2024 la venituri anuale recurente de circa 2,4-2,5 milioane de euro, o creştere de 40% comparativ cu 2023, în condiţiile în care a adăugat noi integrări care vor genera rezultate în ultima parte a anului şi în 2025. În prezent, serviciile de plată Pago sunt utilizate de peste 600.000 de persoane lunar, numărul acestora fiind cu 50% mai mare decât la finalul anului trecut. Pe lângă integrările cu aplicaţiile bancare BT Pay şi George – BCR, soluţia Pago este integrată şi în aplicaţiile MyEngie şi AmParcat.ro. „Sunt în total patru integrări live şi avem discuţii cu încă cinci parteneri potenţiali. Toţi cinci sunt în diferite faze – de la discuţii de planning şi până la implementare. Sunt proiecte care durează câteva luni de la început până la lansare. Sperăm să mai avem cel puţin încă o lansare anul acesta a unei funcţionalităţi într-o aplicaţie în care suntem deja şi două sau trei lansări destul de repede în 2025.”
În ceea ce priveşte expansiunea internaţională, Pago a lansat recent aplicaţia în Italia. „Italia este ţara din Europa cu cele mai multe facturi de utilităţi care nu se plătesc prin direct debit. Procentul de direct debit este mai mare decât în estul Europei, fiind de aproximativ 35%, dar, fiind o ţară foarte mare, ce rămâne de plătit manual reprezintă cea mai mare piaţă ca potenţial pentru noi,” a punctat el. Pe termen lung, Pago are planuri ambiţioase, inclusiv o posibilă listare la bursă. „Avem deja finanţarea necesară pentru următorii ani. Nu mai avem în plan o nouă rundă prea curând. Practic, acum trebuie să folosim fondurile atrase pentru a pune în practică strategia deja stabilită. Pentru un potenţial exit şi pentru investitorii actuali, peste un ori-zont de 3-4 ani ne uităm la o posibilă listare la bursă sau la un investitor strategic,” a concluzionat Cighi.
Rubrica „Start-up Pitch“
1. Andrei Manolache şi Robert Drăguţoiu, cofondatorii FigVision
Ce fac? Au dezvoltat o platformă de automatizare a designului pentru aplicaţii web şi mobile folosind inteligenţa artificială.
Andrei Manolache: „Nu ne ajung banii aceştia (cei 350.000 de euro câştigaţi ca premiu - n. red.) pentru a aduce pro-dusul în forma în care vrem noi să fie. Noi vrem să completăm runda până la 800.000 de euro. Deja suntem în dis-cuţii cu diferiţi investitori care s-au arătat interesaţi. Cu unii am discutat de dinainte de How to Web, unii au venit după ce au aflat că am câştigat competiţia Spotlight.“
Robert Drăguţoiu: „Este o problemă care, într-un fel, afectează toată industria de IT. Este vorba de taskuri repetitive, mai ales pe zona de programare. Eu m-am întâlnit în ultimii 21 de ani cu task-uri repetitive, crearea de aceleaşi componente, aceleaşi funcţionalităţi. Inevitabil, acelaşi lucru se întâmplă şi în zona de design. Şi pur şi simplu sunt taskuri în care trebuie să refarci acelaşi buton, acelaşi card, acelaşi layout. Noi ce vrem să facem este să taiem cu până la 80% din munca aceasta repetitivă pentru a elibera designerii să se ocupe de partea de UX şi de partea cre-ativă, să creeze lucruri mai interesante.”
2. Cristian Nicolae Nicorici, fondatorul MyChef.ai
Ce face? Dezvoltă un asistent virtual care ajută utilizatorii în bucătărie.
„Anul acesta am început să lucrăm la aplicaţia finală, care va fi mobilă şi disponibilă pe Android şi apoi pe iOS. Momentan, aplicaţia se află în faza de testare, o testăm noi, amicii noştri şi persoanele care s-au alăturat unei liste de testări beta şi credem că în decembrie o să fie lansată oficial. În decembrie 2025 poate vom înregistra 500.000 de descărcări şi utilizatori activi. Eu aşa m-am gândit. Încă, cel puţin în România, nu văd o piaţă care foloseşte tehnologia generativă, mă uit în jurul meu şi văd că lumea nu o foloseşte. Dar sunt sigur că în cel puţin unu-doi ani lumea o să înceapă să folosească AI generativă, pentru că o să vadă beneficiile ei şi atunci o să avem şi noi de câştigat.“
Rubrica „Start-up Update”
1. Mihai Guran, fondator şi CEO al SalesOMMO – platformă pentru specialiştii în vânzări
Ce e nou? Start-up-ul local a repoziţionat produsul pe care îl dezvoltă – de la un asistent AI pentru vânzări la o plat-formă complexă bazată pe inteligenţă artificială, menită să îi ajute pe profesioniştii în vânzări, dar nu numai, să găsească rapid informaţii despre potenţiali clienţi sau colaboratori, având toate datele necesare într-o singură plat-formă.
„Am făcut o repoziţionare, un reglaj fin legat de modul în care poziţionăm produsul în contextul de piaţă. Am dezvol-tat foarte mult funcţionalităţile principale şi ceea ce e în spate, back-end, cum se spune în domeniul tehnic. Am avut peste 100 de utilizatori, 104 utilizatori ca să fiu foarte exact, care au testat acest produs în perioada asta, am încorporat feedback, am refăcut o parte din interviuri, am luat un membru nou în echipă, care ne-a ajutat, pentru că el este expert în design şi ne-a ajutat cumva să facem repoziţionarea aceasta şi am făcut produsul public.“
2. Start-up Update. Adrian Cighi, cofondator Pago – aplicaţie mobilă de plăţi
Ce e nou? Start-up-ul a atras recent o finanţare în valoare totală de 2,2 milioane euro, sumă ce va fi utilizată pentru a integra soluţia sa în alte platforme, cum ar fi cele bancare, şi pentru a se extinde mai mult în afara graniţelor ţării.
„În ultimii doi ani am continuat cu strategia de integrare pe care o aveam încă de atunci şi am reuşit să lansăm câ-teva proiecte. Noi deja începuserăm acum trei ani integrarea serviciilor Pago în BT Pay, care acum face parte din strategia noastră de creştere. Practic, serviciile din aplicaţia noastră, din Pago, pe zona de plăţi de facturi, RCA şi alte câteva tipuri de servicii, le oferim sub forma unui produs «white label» care se poate integra în orice aplicaţie. Am început cu aplicaţii bancare şi plăţile de facturi sunt integrate acum în BT Pay şi tocmai am lansat şi în platforma George de la BCR.“
ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.
Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau ac-cesează platforma
Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro
- Alegătorii americani bărbaţi, superponderali, care nu au studii superioare, care nu au prieteni şi care sunt loviţi în masculinitatea lor, au înclinat balanţa în favoarea lui Donald Trump. Într-o analiză, New York Times, unul dintre cele mai importante ziare americane, spune că diviziunea pe diplome a devenit cea mai importantă diviziune în viaţa americană