Cum şi-a propus un startup românesc să redefinească arta cu ajutorul tehnologiei
Arta în forma sa „clasică” — tablouri, fotografii, desene statice — vor deveni istorie şi vor fi înlocuite de lucrări care vor prinde viaţă cu ajutorul tehnologiei, respectiv vor deveni opere de artă care vor avea şi componente în mişcare sau sunete, prin intermediul realităţii augumentate, care va defini arta din secolul nostru. Acesta este crezul unui start-up fondat de mai mulţi români, Artivive, care deja a făcut paşi concreţi în a transforma în realitate această perspectivă.
Până acum, în proiectul Artivive s-au investit 1,5 milioane de dolari, iar acesta este abia începutul – echipa caută acum o finanţare de 2 milioane de dolari pentru a intra şi în zona NFT. „Avem acum în jur de 400.000 de dolari pe care deja i-am primit şi încă 200.000 de dolari care sunt promişi, ceea ce înseamnă că mai căutăm aproximativ 1,4 -1,5 milioane de dolari. O parte din finanţarea actuală este pentru a creşte partea de NFT şi în acelaşi timp şi pentru partea de marketing şi de echipă. Planificăm ca în toamna anului viitor să avem o nouă rundă de finanţare, mai mare, deci aceasta este o rundă bridge până la finanţarea de serie A”, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, Sergiu Ardelean, cofondator şi CEO, Artivive. El a demarat proiectul Artivive, care le oferă artiştilor o soluţie software pentru a îmbina arta tradiţională cu cea digitală prin intermediul tehnologiei de realitate augmentată, în 2017, alături de un alt român – Codin Popescu, ambii locuind în Austria. D
eşi sediul central al start-up-ului se află la Viena (Austria), compania-mamă este înfiinţată în Delaware (SUA), tocmai pentru a facilita procesul de investiţii în proiect. Până în prezent, start-up-ul a reuşit să atragă investitori din mai multe colţuri ale lumii – de la fonduri de investiţii din Japonia şi SUA, la business angels din Coreea, Austria şi România. Proiectul Artivive a pornit de la ideea de a le oferi artiştilor un instrument cu ajutorul căruia să poată crea opere de realitate augmentată fără să aibă neapărat cunoştinţe tehnice – să ştie exact cum funcţionează tehnologia sau să fie nevoie să programeze. „De la această idee am construit o soluţie foarte simplă, ca un prototip şi am început să creăm şi să atragem foarte mulţi creativi din domeniul artei, cel puţin în Austria şi în Europa la început – aş zice că primii 100 au fost cel mai greu de convins şi pe urmă am reuşit să creştem foarte repede organic”, a punctat el. Cum funcţionează însă soluţia Artivive? „În principiu, orice artist se poate înscrie pe site-ul nostru şi va primi în scurt timp datele de autentificare pe care le poate folosi în orice browser de pe telefonul mobil, laptop sau iPad. Apoi, odată ce s-au logat, pot să aleagă o imagine care să zicem că este un tablou sau poate fi un mural (street art) pe care vrea să îl augmenteze, şi pe cealaltă parte pot să adauge diferite digital assets – video, audio sau imagine 3D şi în momentul în care apasă pe butonul «salvează» va funcţiona cu aplicaţia Artivive. Asta înseamnă că toată lumea care
are aplicaţia va putea vedea instant conţinutul şi lucrurile care au fost aprobate de artist sau de creativ”, a explicat el.
În prezent, soluţia Artivive este folosită de circa 160.000 de artişti din 120 de ţări, iar aplicaţia mobilă a fost descărcată de aproximativ
2,5 milioane de utilizatori.
„Cu această soluţie în care să zicem că artă tradiţională – un tablou sau poate o imagine, o poză, un tricou sau street art pot fi extinse în realitatea augmentată extrem de simplu, prin acest drag&drop în tool-ul nostru, şi având această comunitate de 160.000 de artişti, am reuşit să creăm o platformă unde nu numai că artiştii comunică între ei, dar găsesc şi diferite proiecte şi în acelaşi timp avem instituţii sau chiar branduri care vin la noi pentru a lucra cu aceşti artişti”, a punctat Sergiu Ardelean.
Printre clienţii start-up-ului se numără nume sonore precum Hard Rock Café şi United Nations. Până acum, proiectul Artivive a atras granturi în valoare de 1,2 milioane de dolari de la statul austriac. „Până acum, avem o finanţare totală în jurul a 1,5 milioane de dolari. Primul an l-am finanţat din banii noştri, ai fondatorilor, iar pe urmă am început să primim şi granturi de la statul austriac, care sunt tot aşa, în jur de 1,2 milioane care s-au însumat până acum. Avem de doi ani şi jumătate venituri destul de stabile care cresc de la lună la lună”, a precizat el. Start-up-ul vrea ca în continuare să dezvolte şi o zonă de NFT în cadrul Artivive – un marketplace pentru NFT-uri ce vor avea atât o componentă virtuală, cât şi fizică. Practic, o parte din finanţarea ţintită acum va merge în această direcţie. „Ideea este că în momentul în care noi vom reuşi cu comunitatea noastră şi cu partenerii noştri să creăm un marketplace şi pe partea de AR, cumpărătorii vor putea să descarce un PDF de la noi pe care vor putea să îl printeze şi să-şi pună NFT-ul pe perete, iar acesta va putea fi explorat cu ajutorul aplicaţiei, în ideea ca un NFT 2.0 să aibă şi o conexiune cu partea reală”, a subliniat cofondatorul şi CEO-ul Artivive. Până la finalul anului viitor, echipa Artivive şi-a propus să atragă în comunitatea sa circa 500.000 de artişti şi 10 milioane de utilizatori ai aplicaţiei mobile. „Noi credem că această formă de artă în care îmbinăm partea tradiţională cu partea digitală va fi forma de artă a secolului nostru.”
Start-up Pitch
1. Invitat: Alexandru Diaconu, cofondator al AiGIA Health
Ce face? A dezvoltat o platformă online prin intermediul căreia utilizatorii au la dispoziţie un dosar electronic cu datele medicale ale acestora,
oferindu-le posibilitatea de a împărtăşi informaţiile medicale cu actori din sectorul medical – doctori, clinici, asigurători de sănătate sau chiar rude. Soluţia interpretează datele şi le transmite pacienţilor pentru a introduce partea de prevenţie în rutina acestora.
„Suntem în discuţii deja cu câteva fonduri şi cred că în următoarele şase luni vom închide o primă rundă de finanţare. Nu ne grăbim pentru că noi căutăm smart money, un partener. Ne uităm în special după fonduri de investiţii din Statele Unite şi Marea Britanie, iar suma pe care vrem să o ridicăm este de aproximativ 2 mil. dolari.”
2. Invitat: Sergiu Ardelean, cofondator şi CEO, Artivive
Ce face? A dezvoltat o soluţie software dedicată artiştilor care vor să îmbine arta tradiţională cu cea digitală prin intermediul tehnologiei de realitate augmentată, creând un adevărat ecosistem pentru aceştia.
3. Invitat: Adrian Zamfira, fondator Digitus
Ce face? A creat o soluţie care funcţionează precum un „analist financiar virtual” pentru antreprenori, CFO/CFA sau investitori.
„Am gândit Digitus ca un instrument care să ajute antreprenorii să nu mai dea faliment, de fapt să îi ajute să crească sustenabil sau să pivoteze dacă afacerea la care se gândiseră iniţial nu au văzut-o din toate unghiurile. (…) Este un analist financiar virtual. Este un un ajutor care strânge datele - în primul rând pe cele contabile - dar şi cele din producţie, din e-commerce, din toate locurile unde sunt date relevante şi le pune într-un singur raport care este mult mai uşor de urmărit.”
Start-up Update
1. Invitat: Alin Dobra, coondator şi CEO, Bunnyshell - platformă de tip environment as a service (EaaS)
Ce e nou? Start-up-ul local se concentrează acum pe dezvoltarea businessului la nivel internaţional, având un birou în SUA şi oameni de vânzări în Marea Britanie şi Hong Kong. Pentru extinderea în SUA, start-up-ul, fondat în 2018, a obţinut în primăvară o finanţare de 4 mil. dolari de la Early Game Ventures (EGV) şi RocaX Ventures. Acum, Bunnyshell are în portofoliu circa 100 de clienţi din 12 ţări.
„Anul trecut eram o companie locală cu angajaţi doar din România, iar astăzi ne antrenăm să devenim o companie globală care are oameni în SUA, Marea Britanie, Hong Kong şi România bineînţeles. De ce am deschis un birou în SUA? Acolo este clar centrul tehnologiei. Am deschis un birou local şi avem cinci oameni deja care lucrează pentru Bunnyshell din SUA.“
2. Invitat: Irina Constantin, CEO al Vaunt - soluţie SaaS pentru managementul complet al dezvoltatorilor şi agenţiilor imobiliare
Ce e nou? Start-up-ul proptech şi-a dublat veniturile şi numărul de clienţi în raport cu anul precedent. Echipa Vaunt a decis în 2021 să oprească eforturile de a atrage o finanţare şi să continue cu resursele proprii.
„Noi ne-am dublat şi din punctul de vedere al veniturilor, cât şi al clienţilor, şi al extinderii. Avem acum, de exemplu, proiecte în Dubai, iar anul acesta urmează să mergem şi în SUA să luăm proiecte.”
Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma
ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovix, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.
Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro