Cum vrea sa puna stop Google fermelor de continut
Unii ii spun sclavie, pe internet. Zilnic, zeci de mii de persoane scriu articole si realizeaza materiale video pentru sume mici de bani. Scopul lor este ca firmele la care lucreaza sa fie afisate primele in urma cautarilor realizate de utilizatori pe internet. Google insa vrea sa puna stop acestor ferme de continut. Va reusi?
Christian Munoz-Donoso are de filmat zece videoclipuri in doar doua ore. Inarmat cu trei camere video si cu rucsacul in spate, tanarul porneste dis de dimineata cu SUV-ul spre lacul Hungtinton, Massachusetts, scopul fiind de a face o frumoasa poveste video despre caiac canoe. Ajuns la fata locului, Munoz-Donoso se intalneste cu instructorul si cu cei trei sportivi pe care i-a contactat anterior si, dupa ce porneste camera si cateva sfaturi despre cum trebuie sa foloseasca caiacul, vasleste spre mijlocul lacului pentru a realiza filmuletele. In timpul plimbarii vantul puternic si luminozitatea redusa l-au impiedicat sa isi faca treaba asa cum si-ar fi dorit. In plus, desi a sperat ca va termina lucrarea la ora 11, ceasul este deja unu fara un sfert in momentul in care Munoz se afla din nou in masina si se indreapta spre birou. In mai putin de cateva ore el are treaba terminata pentru Demand Media si asteapta cu nerabdare sa isi primeasca cei 200 de dolari. Desi nu este Martin Scorseze, Munoz-Donoso a fost, in opinia revistei Wired, rapid, ieftin si destul de bun.
Mii de alti producatori de filmulete si scriitori din America, care opereaza la fel ca Munoz, produc peste 4.000 de videoclipuri si articole pe care Demand Media le publica zilnic pe site-urile pe care le detine. Ambitiile companiei, care este si cea mai cunoscuta ferma de continut din lume, sunt atat de mari incat par ireale: angajatii de aici trebuie sa se gandeasca la intrebarile posibile pe care un utilizator le-ar cauta pe internet si sa genereze raspunsuri pe care Google sa le afiseze in topul rezultatelor de cautare.
In contextul www (world wide web), ferma de continut este o companie care angajeaza un numar mare de scriitori liber profesionisti pentru a genera un numar cat mai mare de texte, create special pentru a indeplini algoritmii de vizibilitate maxima pe motoarele de cautare. Tinta lor principala este de a genera venituri din reclame prin atragerea de cititori. Fermele au la baza un algoritm care analizeaza care sunt cele mai frecvente intrebari in randul utilizatorilor si pentru ce ar fi pregatiti sa dea bani advertiserii ca sa ajunga si la acesti oameni. Ele produc continut care se potriveste si fac bani din reclamele de pe aceste pagini. In cea mai mare parte a cazurilor, fermele de continut ignora stirile importante, de ultima ora sau alte articole amenintate de competitie. In schimb umplu golurile lasate de ziare sau alte publicatii online.
Aceste sarcini sunt facute de scriitori sau producatori video, care pentru cativa banuti produc mii de materiale despre cum sa iti faci unghiile de la picioare, cum sa prepari singur mancarea pentru pisici sau cum sa faci un sandvis ieftin.In prezent cele mai populare cautari pe internet sunt facute dupa termenii "bani", "filme", "show", "scoala", "familie", "studenti" sau "business". De asemenea, oamenii vor sa afle lucruri despre boli si pensionare, iar site-urile specializate nu le satisfac aceste cerinte.
In plus, fermele de continut pot ajunge ca in timp sa detina un numar foarte mare de articole si valoarea lor de piata sa fie foarte mare, de ordinul miliardelor de dolari. Spre exemplu, Demand Media publica in jur de un milion de articole pe luna, echivalentul a cat se publica in limba engleza in patru ani de zile pe Wikipedia, cea mai mare enciclopedie online. Demand Media, care a fost infiintata acum cinci ani, a fost evaluata la 1,57 miliarde de dolari, mai putin cu 20 de milioane fata de unul din cele mai importante ziare din America, The New York Times, care a fost infiintat in 1851. Alt site, Associated Content, a fost cumparat in mai 2010 de Yahoo! pentru suma de 90 de milioane de dolari.
Pentru a-si atinge scopurile Demand apeleaza la peste 13.000 de oameni ca Munoz-Donoso. Cei care scriu aceste articole sunt platiti in medie cu 3,50 dolari pe articol. Banii sunt cu mult mai putini fata de cei pe care un editor profesionist ii poate primi. Potrivit analistilor, printre cei care scriu se afla un numar impresionant de femei cu studii superioare care trebuie sa stea acasa si sa aiba grija de copii, dar care vor venituri suplimentare.
La Demand Media, Munoz-Donoso este platit cu mult mai putin fata de valoarea reala a muncii sale. "Sunt constient ca iau bani putini, dar ce sa fac? Munca este munca si Demand plateste intotdeauna la timp", spune el, precizand ca internetul este viitorul. "De cand lucrez aici am facut peste 40.000 de videoclipuri, am filmat pana si ursi polari", adauga Munoz.
Demand este unul dintre cei mai mari furnizori de videoclipuri de pe YouTube, adaugand mai mult continut decat CBS, Associated Press, Al Jazeera, Universal Music Group sau College Humor. "Cred ca sunt Henry Ford al videoclipurilor online", a spus Jordan Hoffner, director de continut din cadrul site-ului de video sharing YouTube. Companiile media precum The Atlanta Journal-Constitution, AOL si USA Today au angajat Demand sau i-au copiat inovatiile.
Situatia fermelor de continut este discutata de mai mult timp. Acum cateva luni s-a pus problema ca Demand Media nu intruneste toate conditiile pentru a fi catalogata drept o ferma de continut. Potrivit unor analisti, o ferma de continut este un site care ia informatii de pe alte site-uri si arunca reclame intre ele, in timp ce Demand Media are o armata de liber profesionisti care creeaza continut original printre care insereaza reclame.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro