Digitalul meu, digitalul tau
O companie recent infiintata a anuntat ca va lansa un nou sistem de comert online prin care consumatorii nu vor mai cumpara copii ale produselor digitale (jocuri, muzica, filme), ci dreptul de proprietate asupra lor.
O companie recent infiintata a anuntat ca va lansa un nou sistem de comert online prin care consumatorii nu vor mai cumpara copii ale produselor digitale (jocuri, muzica, filme), ci dreptul de proprietate asupra lor.
Jocurile, muzica si filmele in format digital au fost dintotdeauna o marfa valoroasa pentru companiile furnizoare de continut. Acestea fac bani buni din vanzarea lor catre consumatorii finali, insa sistemul folosit pana acum nu era intotdeauna avantajos pentru clienti. Imaginati-va ca ati cumparat un joc original si, din neatentie, ati pierdut CD-ul. Singura solutie (legala) pentru a recupera jocul este sa-l mai cumparati inca o data. Un sistem software inventat de compania americana Navio Systems Inc. incearca insa sa inlature astfel de neajunsuri, oferindu-le furnizorilor de continut ocazia de a vinde nu copii ale filmelor, melodiilor sau jocurilor, ci chiar dreptul de utilizare al acestora.
Astfel, odata ce ati achizionat o melodie, de exemplu, o veti putea descarca de cate ori doriti de pe serverul furnizorului de muzica, dupa ce va logati cu numele de utilizator si parola care v-au fost desemnate la prima cumparare. Aceasta solutie va permite companiilor sa vanda produse multimedia folosind mai multe forme de distributie, de la bloguri pana la site-uri ale fan-club-urilor unui artist. Furnizorii vor vinde dreptul de utilizare asupra continutului, iar consumatorii vor putea descarca si folosi aceste fisiere pe mai multe tipuri de dispozitive electronice care pot fi conectate la Internet. Serviciul ii va ajuta, de exemplu, pe cei care pastreaza muzica favorita "imprastiata" pe mai multe dispozitive sau pe cei care uneori sterg accidental piese pentru care deja au platit. De asemenea, un pasionat al jocurilor pe calculator nu va mai fi nevoit sa cumpere inca o data jocul al carui kit de instalare l-a pierdut. Ii va fi suficient sa intre pe portalul Navio, sa se "legitimeze" cu numele de utilizator si parola si sa poata descarca inca o data piesa sau jocul pierdut. Dar acest lucru va fi posibil, pentru fiecare caz in parte, daca si producatorii de continut vor fi de acord. Tot ei vor stabili termenii sub care va putea fi folosit serviciul si pretul la care va fi cumparat filmul, melodia sau jocul.
Analistii se asteapta ca marea provocare a Navio sa fie aceea de a semna cu cat mai multi producatori de content pentru a-i folosi platforma web. Pana acum, au fost semnate contracte cu furnizori precum Walt Disney, Internet Group, Atom Entertainment si Fox Sports Mobile. "Una dintre frustrarile consumatorilor de azi e data de faptul ca posibilitatile de alegere sunt limitate, dar in acelasi timp numarul restrictiilor este mare", spune Melissa Webster, analist al IDC. O astfel de restrictie este si faptul ca utilizatorii iPod pot cumpara muzica doar de pe magazinul virtual al Apple, iTunes. Insa oficialii Navio promit ca vor oferi curand o solutie software care sa permita distributia melodiilor vandute de Apple si pe alte site-uri partenere, cu respectarea drepturilor de autor.