Într-o piaţă în care lipsa forţei de muncă devine o provocare tot mai acută pentru comercianţi, un start-up din Braşov vine cu o soluţie inedită

Autor: Ioana Niţă Postat la 04 decembrie 2024 63 afişări

Într-o piaţă în care lipsa forţei de muncă devine o provocare tot mai acută pentru comercianţi, SQB Robotics propune un concept de retail automatizat prin intermediul unei soluţii robotice ingenioase care transformă con-tainere şi spaţii comerciale în magazine complet automatizate, operaţionale nonstop.  

Platforma, care poate gestiona până la 400 de coduri de produse într-un singur container, are aplicabilitate în diverse scenarii - de la vârful pârtiilor de schi până la zone industriale. Cu o investiţie iniţială de 60.000 de euro şi aflat în plin proces de atragere a unei finanţări de 250.000 de euro, start-up-ul braşovean îşi propune să schimbe experi-enţa de cumpărare în locaţii unde prezenţa personalului este o provocare.„Suntem în proces de ridicare a unei run-de de finanţare de 250.000 de euro. Facem şi parte din a şaptea cohortă a unui accelerator cunoscut la care am aplicat pentru că am înţeles importanţa unei comunităţi şi a unui mentorat. Jumătate din banii pe care vrem să îi at-ragem se vor duce pe partea de creştere şi marketing. E clar că nu poţi să foloseşti, de exemplu, reţele sociale. Trebuie să te conectezi direct cu retailerul să înţelegi nevoile, să vezi dacă soluţia aceasta este ceva ce poate să-i rezolve problemele“, a spus Alexandra Boroş, cofondator al SQB Robotics, în cadrul emisiunii ZF IT Generation.

Proiectul SQB Robotics a fost demarat în urmă cu peste doi ani, Victor Tanvuia fiind cel care a dezvoltat complet soluţia robotică. La începutul anului acesta, start-up-ul a lansat primul prototip în testare beta cu un public restrâns de aproximativ 100 de potenţiali clienţi, iar în prezent soluţia este funcţională şi disponibilă publicului larg.

„Practic noi am dezvoltat un mic robot specializat care poate fi pus în diverse scenarii - de la un container sau chiar într-un magazin fizic într-o zonă dedicată, care poate să culeagă produsele de pe raft conform comenzii clientului. Este o soluţie de vânzare fără a fi nevoie de angajaţi efectiv care să fie acolo atunci când clientul vrea să cumpere ceva. Practic este o zonă închisă, clientul are un meniu, alege ce vrea din oferta care este pusă la dispoziţie şi ro-boţelul face cumpărăturile în aşa fel încât stocul este în siguranţă, nu există scăpări“, a explicat Victor Tanvuia, cofondator SQB Robotics.

Soluţia dezvoltată de start-up-ul românesc poate fi implementată în diverse scenarii, de la centre aglomerate până la locaţii îndepărtate sau chiar în vârful pârtiilor de schi. În prezent, un container poate găzdui până la 400 de coduri de produse, depăşind capacitatea unui automat clasic (vending machine).

„Ca idee, gândiţi-vă că în vârful pistei de schi vreau să duc să îmi iau apă sau mănuşi, pentru că una sau mi s-au rupt. Or un retailer sau o marcă ar vrea să aibă prezenţă exact în punctul în care eu, clientul, am nevoie de ceva. Această soluţie practic serveşte ca să ajungă mai rapid la cumpărător, exact atunci când el are nevoie“, a punctat Alexandra Boroş. Start-up-ul oferă soluţia ca „Hardware as a Service“ sau „Robotics as a Service“, putând să se ocupe şi de partea operaţională dacă este necesar. „Produsul în sine, adică roboţelul în sine, se poate lega la orice WMS - Warehouse Management System. El e făcut stand-alone, adică roboţelul poate să culeagă produse de pe raft chiar şi în alte scenarii decât cele de magazine. Dincolo de această parte de integrare cu WMS-ul, avem zona de magazin care se ocupă de zona de plăţi. Noi momentan avem făcut o integrare cu un procesator de plăţi, dar nu este bătut în cuie, se poate lucra cu oricine, practic orice soluţie de plăţi poate fi integrată, nu există limitări în această direcţie“, a menţionat Victor Tanvuia.

Recent, start-up-ul a dezvoltat şi un al doilea produs, destinat fabricilor. „Este o variantă mai simplificată sau mai mică a aceluiaşi produs. El a fost gândit ca o variantă modulară pentru interior, pentru controlul stocurilor, în spe-cial produsele de valoare ridicată, astfel încât să elimine cumva necesitatea unui magaziner care să stea 24 din 24 la dispoziţia celor din fabrică. Practic, înlocuim acea persoană cu un roboţel care are nişte module de stocare pe care le deserveşte. Este o soluţie complet flexibilă, poate creşte pe măsură ce cresc şi nevoile fabricii şi aşa sim-plificăm puţin procesul de magazinare a produselor de valoare criticată“, a detaliat Victor Tanvuia.

Pentru 2025, start-up-ul ţinteşte instalarea a minimum zece containere automatizate, dar planurile vor evolua în funcţie de feedbackul pieţei. Un nou segment identificat recent îl reprezintă micii antreprenori care se confruntă cu lipsa personalului. „Ne gândeam iniţial că ar fi frumos şi bine să avem cel puţin zece containere, în formatul pe care îl avem acum, dar ca în orice business, ideea evoluează şi înţelegi că ai diferite pieţe ţintă.

Am văzut recent într-un comunicat că micile întreprinderi se plâng că patronii magazinelor trebuie să meargă ei înşişi să lucreze pentru că nu au suficienţi angajaţi. Şi atunci vrem să ne îndreptăm şi să ne adresăm şi lor şi să le spunem că există această soluţie, putem să le implementăm această tehnologie, să o punem în magazinul lor şi să poată dormi liniştiţi pentru că el va funcţiona 24/7“, a precizat Alexandra Boroş.   


Rubrica „Start-up Pitch”

Bogdan Neacşu, fondator şi CEO al Evopath 

Ce face? A dezvoltat o platformă de productivitate bazată pe inteligenţă artificială.

„Gândiţi-vă la situaţia în care trebuie să faci un task nou, dificil, complex. Şi atunci pentru fiecare manager asta poate însemna operaţiuni precum: trimit un mail, după aceea poate organizez o întâlnire ca să văd dacă s-a înţeles taskul sau fac un one-to-one cu persoana sau cu echipa către care am dat taskul. Ce ar fi dacă într-o platformă pentru fiecare task creat AI-ul ne-ar ajuta, ne-ar ghida cum putem să facem taskul mai bine, mai repede, să ne dea obiecte de învăţare sau context. Deci un pic de «learning», de învăţare, şi de asemenea punem şi un pic de moti-vaţie, adică un modul de gamification prin puncte bonus, sau prin recunoaşterea oferită persoanei care realizează taskul respectiv sau motivarea acesteia.“


Rubrica „Start-up Update”

1. Dragoş Badea, cofondator şi CEO al Yarooms – platformă pentru gestionarea activităţii la birou

Ce e nou? Start-up-ul local a ajuns în prezent la un portofoliu de peste 320 de clienţi la nivel global, majoritatea (50%) provenind din America de Nord (SUA şi Canada), urmaţi de cei din vestul Europei şi Marea Britanie, iar strate-gia de expansiune se axează acum pe crearea unei reţele de parteneri în fiecare regiune prin care să atragă tot mai mulţi clienţi. Printre clienţii actuali ai start-up-ului se numără universităţi de prestigiu precum Oxford, Columbia University, Melbourne University şi Sydney University, dar şi companii mari precum Banca Transilvania sau cel mai mare client al său - o companie din industria de petrol şi gaze din Italia cu operaţiuni în 60 de ţări.

„În prezent, pe lângă dezvoltarea produsului, ne concentrăm pe formarea de canale mai relevante. Şi asta este practic schimbarea mare care s-a întâmplat în ultimii doi ani şi care este încă în curs de desfăşurare. Am ajuns de la niciun client adus de un partner la o jumătate din clienţi aduşi prin partneri şi aşteptăm ca procentul acesta să crească în continuare.”

2. Antonio Enache, cofondator şi CEO Sense4FIT - ecosistem de wellness

Ce e nou? Start-up-ul local se află în proces de atragere a unei runde de finanţare de tip seed în valoare totală de 

1 milion euro, sumă ce va fi utilizată în principal pentru dezvoltarea tehnologică şi scalarea aplicaţiei mobile. Start-up-ul a obţinut deja angajamente pentru 450.000 euro de la investitori privaţi şi a lansat şi o campanie de strângere de fonduri prin intermediul platformei SeedBlink.

„În această rundă de seed avem ca obiectiv să folosim banii pentru scalabilitatea aplicaţiei, pentru zona de tech, pentru AI, ca să putem să ducem produsul mult mai departe în piaţă. Vom recruta trei programatori noi. Partea de franciză şi partea de summit se autosusţin, ceea ce este foarte important, pentru că investitorii investesc în holding într-un business deja matur.“



ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.