Când marketingul se face prin SMS

Autor: Razvan Muresan Postat la 26 iunie 2012 202 afişări

După ce companiile şi-au redus bugetele destinate promovării, managerii au început să caute soluţii cât mai ieftine, dar mai ales eficiente, pentru a se face văzuţi publicului. Iar reclamele pe telefonul mobil se înscriu exact pe această linie, spun cei care fac bani frumoşi din asta.

"Partea pozitivă a ultimului an a fost aceea că tot mai mulţi clienţi au fost deschişi la nou şi au încercat marketingul mobil", spune Maia Novolan, directorul Syscom Digital, afacere începută în urmă cu zece ani şi prezentă încă de la formarea pieţei. Ea observă că şi până acum existau promoţii prin bulk SMS, dar în ultima perioadă, mizând şi pe explozia vânzărilor de telefoane inteligente, clienţii au început să dezvolte aplicaţii mobile, să se interconecteze şi cu reţelele de socializare sau site-uri mobile. "Criza economică a fost un impuls pozitiv pentru marketingul mobil. Căile tradiţionale erau mult mai costisitoare, iar bugetele, şi aşa din ce în ce mai mici, s-au orientat către digital", rezumă Novolan.

Eficienţa a fost cheia. Dacă înainte un client făcea o campanie radio, astăzi preferă să închirieze o bază de date şi să transmită mesajul direct la consumator pe telefonul mobil. Măsurând rezultatele în urma campaniei de mobile, în comparaţie cu altele derulate anterior, majoritatea au constatat că le merge mai bine. "Este mai ieftin, în raport cu rezultatele obţinute", e esenţa după care se ghidează astăzi oamenii din marketing când privesc către noul tip de promovare. Obişnuinţa oamenilor de a depinde de telefonul mobil este cea pe care mizează cei care derulează astfel de afaceri şi tot de aici vine eficienţa: "Dacă fac un SMS şi un e-mailing, la SMS îmi răspund chiar şi 15% acum sau în următoarele minute, în schimb la e-mail pot primi răspuns abia după o săptămână. Timp în care mesajul poate nu mai e de actualitate."

Principalii clienţi ai acestui tip de servicii vin din industria bunurilor de larg consum, circa 70% din business, - cosmetice, băuturi alcoolice şi nealcoolice, ţigări, cafea, bere - dar şi din industria bancară. "FMCG înseamnă mai multă analiză, mai multă cercetare, nu e mai profitabil să lucrezi cu băncile, ci să fii implicat în programe reale de marketing", explică şefa Syscom Digital, cu trimitere la dimensiunea mai mult tehnică şi mai puţin creativă a contractelor cu instituţiile financiare. Se mândreşte cu conceperea primei aplicaţii pe Facebook pentru înscrierea într-un concurs, în cazul Milli, una cu rată mare de succes. Este doar un exemplu, însă deşi volumele au crescut considerabil, tarifele sunt mai mici cu 20%, pe seama bugetelor diminuate ale clienţilor. Tocmai de aceea, multe proiecte nu aduc profit. "Se mai fac şi astfel de compromisuri, doar pentru a arăta că marketingul funcţionează sau doar pentru a menţine relaţia cu partenerii de tradiţie", adaugă Novolan. În viziunea sa, românii sunt buni dezvoltatori pe partea tehnică, deci împrumută rapid noile tendinţe din statele din Vest, dar există şi o parte negativă: piaţa nu e încă pregătită pentru inovaţii - un caz de actualitate e codul QR, codul de bare care trebuie scanat cu telefonul mobil, foarte folosit în străinătate, dar încă neutilizat la scară largă în România.

Piaţa SMS-urilor comerciale datează încă din 2002, dar abia trei ani mai târziu au apărut primele proiecte de amploare, iar scenariul decalajului s-ar putea repeta şi în ce priveşte noile tendinţe. "Mulţi clienţi nu înţeleg, iar dacă eşti doar un creativ de marketing şi nu ai abilităţi tehnice, uneori nu pricepi acest tip de promovare" e o altă justificare pe care o găseşte şefa Syscom Digital. Ce se întâmplă în curtea concurenţei nu poate fi totuşi ignorat, de aceea noul tip de promovare se răspândeşte tot mai agresiv.

Fireşte, odată cu creşterea pieţei, grija faţă de consumator a trebuit să devină tot mai mare, graniţa între a trimite SMS-uri comerciale şi a-l agasa fiind extrem de sensibilă. "Până acum un an lucrurile se făceau haotic, dar astăzi companiile au început să-şi pună problema să nu mai deranjeze decât o dată pe săptămână sau niciodată seara." Cei care dăunau industriei prin hărţuirea cu astfel de mesaje au trecut mai greu prin perioada de recesiune, iar piaţa va arăta mai curată şi mai profitabilă pentru cei care găsesc echilibrul între a mulţumi compania, dar şi publicul-ţintă. Dacă adăugăm şi trecerea peste perioada economică nefastă, obiectivul de a ajunge la o valoare cu două cifre a pieţei marketingului pe mobil ar putea fi îndeplinit mai devreme decât şi-ar putea imagina chiar şi cei mai sceptici actori din industrie.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
marketing,
sms,
maia novolan,
syscom digital
/business-hi-tech/it/cand-marketingul-se-face-prin-sms-9773063
9773063
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.