Cine este tânărul ce se autodescrie ca fiind „antreprenor dintotdeauna”. El şi-a deschis prima afacere când era în facultate, iar acum este asociat în şapte afaceri, în ţară şi peste hotare

Autor: Ioana Matei Postat la 08 noiembrie 2022 3216 afişări

Cine este tânărul ce se autodescrie ca fiind „antreprenor dintotdeauna”. El şi-a deschis prima afacere când era în facultate, iar acum este asociat în şapte afaceri, în ţară şi peste hotare

Mihai Filip se autodescrie ca fiind „antreprenor dintotdeauna”, după ce, încă din timpul facultăţii, a deschis primul său business, în domeniul fashion. După absolvire, şi-a continuat studiile, cu masterat şi doctorat în business, dar şi-a diversificat şi activităţile antreprenoriale. S-a axat pe domeniul software, în total însă, deţine sau este asociat în şapte companii, în diferite domenii, în România, dar şi în afara ţării.

Clinica, IT-ul, fashionul şi construcţiile sunt businessurile principale - mai am însă afaceri unde sunt asociat şi în care deţin 10%, 20%, 30% din firmă. Concentrarea este acum pe IT şi pe clinică”, a povestit antreprenorul clujean Mihai Filip, descriind diversitatea activităţilor în care este implicat. Oves Enterprise, compania pe care se axează acum, este specializată în dezvoltare de software şi, potrivit celor mai recente informaţii, şi-a dublat încasările în primele şase luni ale acestui an, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2021. Înfiinţată în 2015, această companie a ajuns anul trecut la afaceri de 14 milioane de lei, iar pentru anul curent ţinta antreprenorului este dublarea. Clinica la care se referă este afacerea de chirurgie estetică a soţiei sale, Beauty Concept, dezvoltată în Cluj în urma unei investiţii de 1 milion de euro şi extinsă printr-o investiţie de 100.000 de euro în Bucureşti. Au însă şi o firmă de construcţii, Oves Empire, care face clădiri de birouri şi rezidenţiale, o firmă de publicitate, un dispecerat de taxi.

Cum a ajuns Mihai Filip să se implice în toate aceste businessuri?

A absolvit Facultatea de Ştiinţe Economice, dar şi-a consolidat pregătirea teoretică cu un program masteral şi cu un doctorat. Încă din perioada facultăţii însă, fiind inspirat de vizitele dese pe care le făcea unor prieteni din Italia, a fost atras de brandurile de fashion. A dezvoltat o platformă de import-export dedicată acestora, apoi, fiindcă nu era mulţumit de oferta de dezvoltare site-uri disponibilă în acel moment, a migrat şi el cu businessul spre IT. 

„De la început, noi nu am vrut să adresăm o nişă – facem de toate, deşi am fost sfătuiţi în mod contrar – acum cred că cei mai mari clienţi ai noştri sunt din zona fintech – înainte eram pe zona de automotive, am văzut că a scăzut automotive-ul, a crescut fintechul, nu se mai făceau maşini în contextul pandemic, dar lumea lucra de acasă şi avea nevoia siguranţei tranzacţiilor online”, descrie el felul în care a evoluat activitatea firmei de software recent. În prezent lucrează cu aproximativ şase bănci; dar au clienţi şi din zona de sănătate – spre exemplu, au lucrat cu guvernul german pentru a-i ajuta să înregistreze numărul de cazuri COVID.

„Cei mai mulţi clienţi nu sunt din ţara noastră, ci din Regatul Unit, Germania, Austria, Statele Unite, dar am deschis  şi un birou în Dubai. În general ne concentrăm pe Europa – încercăm să lucrăm şi cu America, dar vrem să avem clienţi pe acelaşi fus orar – acum avem un client din Africa de Sud, dar există o diferenţă de 2 ore între noi şi ei – cu America e puţin mai greu”, explică Filip, menţionând totuşi că pentru a dezvolta relaţiile de pe piaţa americană, au dechis un birou şi acolo. În ceea ce priveşte businessul în Emirate, zonă de care tot mai mulţi români sunt atraşi, mai ales când vine vorba de investiţiile în real estate, Mihai Filip spune că este o zonă de interes, într-adevăr, însă atunci când vine vorba de imobiliare, trendul este nejustificat: „Un apartament frumos în Dubai în zona Marina costă cât un apartament în Cluj.

De exemplu, apartamentele pe care le facem la OVES Empire costă undeva la 300.000 - 500.000 de euro - am vrut să cumpărăm în Dubai, costa 330.000 de euro un apartament. Toată lumea face această investiţie în ideea în care cred că vor închiria şi vor face 100.000 de euro pe an din închirierea apartamentului. Nu este chiar aşa, în plus, sunt foarte multe aspecte de luat în calcul – ca să faci achiziţia la un preţ decent, trebuie să mizezi pe o clădire în dezvoltare, sunt multe reguli etc. Mai bine îţi iei un apartament în Cluj şi îl închiriezi cu 500 de euro”.

În prezent, echipa OVES numără 150 de persoane, mai mult decât dublu faţă de începutul acestui an, când erau în total 70 de angajaţi în companie, iar ţinta pentru finalul anului este de 200 de persoane. Cum reuşeşte antreprenorul clujean să atragă colegi într-una dintre cele mai competitive pieţe? Flexibilitatea este unul dintre criterii: „Noi suntem orientaţi pe livrabile, trebuie să livrăm, nu contează că oamenii noştri lucrează de acasă, din pădure sau din altă ţară. Avem un programator care spunea că nu poate intra să lucreze fiindcă i-a ros efectiv un şoarece cablul de internet”, glumeşte el, pentru a explica poziţionarea sa faţă de munca de oriunde.

În plus, crede că a contat o abordare inspirată de americani: „Plătim bine, oferim flexibilitate, am învăţat de la cei din America – de 10 ori contează mai mult la ei oamenii companiei decât clientul. În România, pentru client faci orice, chiar dacă vorbim despre lucruri în detrimentul angajatului tău. Se aude în piaţă despre abordarea noastră şi, deşi piaţa IT pare una mare, oamenii au încredere în noi şi ajung să vină să lucreze cu noi, fără să îi căutăm noi neapărat în piaţă”. Cel mai important însă, este sentimentul de incluziune pe care îl caută oamenii şi pe care l-a identificat Mihai Filip: „Toţi oamenii au nevoie să simtă că aparţin unui grup, este nevoie de apartenenţă – din preistorie şi până acum. Noi, dincolo de scaune de masaj şi fructe la birou, am trecut de partea aceasta – suntem acolo pentru oameni, alături de oameni. Majoritatea oamenilor din management sunt angajaţi cu contracte de muncă, restul sunt angajaţi pe baza unor contracte de colaborare – ei pot să lucreze astfel de oriunde”.

Războiul a influenţat evoluţia businessului, în sensul că li s-au dublat cererile de proiecte (ucrainenii nemaiputând oferi servicii similare), au ajuns chiar şi să contracteze ucraineni – „Singura problemă este că nu prea pot vorbi engleză – ce e mai interesant este că am avut o solicitare în care ucrainenii voiau să ne angajeze pe noi - aveau un client în Statele Unite, clientul de acolo le-a spus că au nevoie de un partener care să le asigure siguranţa – decât să piardă clientul, preferă să îşi angajeze un partener”. În continuare, Mihai Filip şi-a propus să dezvolte firma de software prin expansiune internaţională şi prin concentrarea pe parteneriate de lungă durată, cum ar fi cele cu instituţiile europene.

„Vrem să dezvoltăm partea de produs fiindcă acesta este viitorul. Avem cerere, avem experţi, asta este zona în care vrem să ne dezvoltăm – ne-am propus să creştem cifra de afaceri, de la 3 milioane de euro, la 6, cel puţin.” Adaugă, de asemenea, că a primit oferte de a vinde firma – chiar mai multe, dar el nu ia în calcul asta acum: „Am dublat sau triplat în fiecare an firma – avem buget ca pentru acest an să investim în firma de produs undeva la 1,5 milioane de euro, deja am investit o parte din acest buget, nu văd de ce nu am dubla acest efort, vrem să investim în noi, să cumpărăm firme sau părţi din alte firme; legat de partea de investitori, nu avem nevoie de bani, noi suntem firmă de servicii, vindem cunoştinţe”.

Singurul lucru care îi lipseşte? Timpul: „Singurul lucru de care am nevoie şi pe care nu îl am este timpul.  Care este de altfel şi cel mai mare asset. Muncesc frecvent 15 ore pe zi, dar încerc ca în weekend, să mă odihnesc, să-mi dau voie să mă relaxez, nu atât pentru a o lua de la capăt luni dimineaţa mai odihnit, dar şi pentru a-mi oferi luxul de a sedimenta deciziile luate în săptămâna încheiată şi a putea genera noi idei care să ne sprijine în demersul de a creşte susţinut în plan profesional”. Spune că în acest moment, implementează multe lanţuri ierarhice în companie, pentru a face pasul de la compania-om la o structură funcţională şi în lipsa sa: „Obiectivul este ca businessul să-şi continue creşterea fară să mai depindă de mine, iar asta, în viitor, îmi va oferi mai mult timp pentru mine în plan personal”.

Sfatul său pentru un tânăr antreprenor? „Să nu se lase, orice s-ar întâmpla. Niciun business nu este uşor, chiar dacă vinzi covrigi sau dacă faci benzi desenate. Totuşi, nu trebuie să te laşi, fără regula asta nu are rost să te apuci de business. Dacă vrei să îţi realizezi visul, trebuie să dedici acestuia 15 ore pe zi, eu şi acum lucrez de dimineaţa de la 8 până seara la 8, la 10, cât e nevoie.”    ■

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.