Doi basarabeni fac în România peste 200.000 de euro din desene animate: "Ne simţim aici ca acasă"
Industria de animaţie din România - altădată înfloritoare - este formată în prezent din câteva mici studiouri unde se realizează reclame TV pentru piaţa locală şi filme 3D pentru Occident. Va reuşi costul mic al producţiei în România să atragă proiecte sau lipsa de anvergură a pieţei va împovăra şi mai mult umerii pasionaţilor care încearcă să îşi construiască afaceri în domeniu?
"NU VREM SĂ NE MUTĂM ÎN HOLLYWOOD, NE PLACE BUCUREŞTIUL ŞI NE SIMŢIM ACASĂ AICI", SPUNE CU ACCENT MOLDOVENESC ANDREI BROVCENCO (24 DE ANI), TÂNĂRUL CARE CONDUCE ÎMPREUNĂ CU FRATELE SĂU, VASILE (33 DE ANI), STUDIOUL DE PRODUCŢIE VIDEO, ANIMAŢIE 3D ŞI VFX FRAMEBREED.
În cadrul acestuia, zece oameni creează unele dintre cele mai cunoscute personaje animate din advertisingul autohton, dar şi din cel din afara graniţelor, cât şi efectele speciale ale unor filme cunoscute şi distribuite în toată lumea. Au reuşit să ajungă prin acestea la venituri de 235.000 de euro şi un profit de circa 90.000 de euro anul trecut, potrivit antreprenorilor.
Cunoştinţele artistice ale lui Andrei, licenţiat în Regie de Film şi TV la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale„, şi cele tehnice ale lui Vasile Brovcenco, absolvent al Facultăţii de Automatică şi Calculatoare din cadrul Universităţii Politehnice din Bucureşti, au fost ingredientele necesare pentru ca hobby-ul celor doi să se transforme în afacere şi pentru ca cei doi să devină antreprenori: în timp ce Andrei Brovcenco se ocupă mai mult de partea de project management, fratele său este strategul şi organizează partea de comunicare.
Şi-au dorit dintotdeauna să deschidă un astfel de studio în România, iar planurile lor s-au concretizat în 2009. Au început cu două calculatoare într-un apartament şi, timp de şase luni, în firmă au lucrat doar ei doi. Pentru că în România nu poate fi vorba încă de o comunitate a animatorilor, cei doi fraţi şi-au construit afacerea învăţând din greşeli: „La început nu aveam nici măcar program de lucru„, îşi aminteşte amuzat Andrei Brovcenco.
Premiul Animation Reward obţinut în cadrul concursului internaţional organizat de forumul GCSociety, pentru un scurtmetraj ce are drept personaj principal un porc din metal care zboară pe bază de aburi într-o lume deşertică - the SteamPork -, a atras următoarele proiecte. Animaţia pentru spoturi ale Romprest, Pepsi şi magazinelor Plus au fost printre primele realizate pe piaţa locală. Numărul de proiecte a crescut treptat şi se situează în prezent în jurul a circa două proiecte lunar, variind în funcţie de complexitatea acestora.
Un proiect realizat pentru televiziunea americană Nickelodeon, spre exemplu, a avut nevoie de opt luni, perioadă în care toţi cei zece angajaţi au fost angrenaţi în acesta. Rezultatul - „SpongeBob Square Pants: The Great Jelly Rescue 4D„ - reprezintă prima interpretare 3D a unuia dintre cele mai cunoscute personaje de animaţie din Statele Unite ale Americii, difuzat până acum în 2D. Costurile realizării acestuia sunt confidenţiale, dar pot fi estimate la circa 300.000 de euro. Din vară, animaţia va putea fi văzută în parcuri tematice, acvarii şi grădini zoologice din întreaga lume. Acesta le-a adus şi o nominalizare la secţiunea pentru efecte speciale remarcabile din cadrul Visual Effects Society (VES) - un echivalent al premiilor Cannes pentru regie, potrivit lui Brovcenco.
Hollywoodul nu se află la mare distanţă pe harta proiectelor moldovenilor. Mai mult de jumătate din proiectele Framebreed sunt destinate pieţelor străine: SUA (California), Italia, Franţa, Turcia, Anglia, Germania, Dubai sau Ucraina. Astfel, proiectele din România au reprezentat doar 40% din portofoliul Framebreed, cel mai mult volum de lucru fiind realizat în 2013 pentru Hollywood.
Anul trecut, au lucrat şi la interfaţa digitală a „The Last Stand„, filmul care îi are ca vedete pe Arnold Schwarzenegger şi Forest Whitaker. Lansarea jocului interactiv Career-a-pult, prin care profesioniştii înregistraţi se bat în „profiluri profesionale„ cu colegii sau prietenii, le-a adus şi o colaborare cu LinkedIn.
Cu publicul autohton interacţionează mai cu seamă datorită unor personaje precum castorul vesel din reclama Star, girafa răguşită din reclama pentru Faringosept sau suricatele călătoare din spoturile Christian Tour; precum şi personaje din spoturi pentru Granini, Orange (Karaoke), Romtelecom, Kandia Dulce. Cei doi colaborează cu agenţiile locale de publicitate pentru realizarea de reclame - printre acestea numărându-se Saatchi & Saatchi, McCann Erickson, Graffiti BBDO, Propaganda, NextAdvertising, pe baza unui portofoliu construit în ultimii cinci ani. Dacă la început companiile autohtone erau mai orientate spre acest tip de publicitate, în prezent străinii predomină în proiectele fraţilor: „Ei ştiu ce vor şi când ai un portofoliu care vinde ceea ce faci, nu este greu să lucrezi cu ei„.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro