Electronice made in Romania. Episodul: mese tactile
Pana nu demult, suprafetele tactile de mari dimensiuni, pe care erau redate fotografii, documente sau jocuri, puteau fi vazute doar in filme. Acum, se fabrica inclusiv in Romania.
Cei care au urmarit macar cateva episoade recente din CSI: Crime Scene Investigation au vazut probabil cum detectivii cauta uneori indicii despre criminali prin nenumarate documente, fotografii si rapoarte afisate pe un soi de masa digitala, rasfoind toate aceste informatii prin simpla atingere a suprafetei. La fel se intampla si in serialul NCIS sau in filmul Minority Report, unde Tom Cruise se foloseste de o interfata tactila bazata pe principii similare, tot pentru a gestiona informatii, iar exemplele de acest fel sunt multe si dateaza chiar si din anii '80. Se intampla doar in filme, ar spune unii, insa scenaristii ecranizarilor recente au avut la baza o tehnologie deja transformata in realitate in multe colturi ale lumii - cu precadere SUA, China si Europa de Vest - de nume mari, printre care si Microsoft.
"Tranzitia de la interfete grafice la cele naturale a inceput deja. Interactionam tot mai mult cu tehnologia prin dispozitive cu capabilitati multitouch sau de recunoastere a obiectelor", spune Catalin Dit, directorul de retail si marketing al Microsoft Romania, dand drept exemplu Surface, cum este numita masa multitouch a companiei, lansata in ianuarie in versiunea 2.0 la nivel mondial, urmand sa fie disponibila in 23 de tari pana la finalul acestui an. Deocamdata, piata locala nu se numara printre ele, dar exista in schimb o alternativa romaneasca.
Brasovenii de la CS Vision au lansat in toamna lui 2010 o astfel de masa multitouch, fabricata in Romania, intr-o unitate care exista inca din 2006 la Brasov. Pana acum, a fost folosita pentru productia altor dispozitive ale companiei, precum terminale informative sau diverse echipamente pentru publicitate interactiva. "Planul este sa vindem 15 mese multitouch pana la finalul acestui an", spune Razvan Bagiu (31 de ani), proprietarul si directorul general al companiei, care a intrat pe acest segment inca neexplorat pe piata locala in urma unui proces de cercetare de sase luni si a unei investitii de 35.000 de euro. Cinci au ajuns deja in piata, doua la un post de televiziune care vrea sa le foloseasca in cadrul unei emisiuni difuzate in direct, iar restul la companii din farma, auto si FMCG. "Cea din salonul auto, spre exemplu, va fi folosita de clientii care vor sa configureze un model de masina, interactiune diferita fata de ce se putea face pana acum", explica managerul.
Dispozitivul poate avea insa utilitate in aproape orice tip de afacere, fie ca instrument de prezentare pentru expozitii sau conferinte, dar si in muzee sau institutii publice, fie pentru divertisment. Intr-o cafenea, masa multitouch ar putea fi folosita pentru navigarea pe internet sau pentru jocuri de societate, de exemplu, mai ales ca, dupa cum sugereaza si numele, reactioneaza la atingerile simultane ale mai multor utilizatori. Si interactioneaza si cu alte obiecte, cum ar fi un telefon mobil care, odata asezat pe suprafata mesei, reda fisierele din memorie direct pe dispozitivul interactiv.
Investitia nu este insa deloc mica. O masa costa 9.500 de euro, insa in calcul trebuie luat si costul cu aplicatiile software necesare, care variaza intre 1.000 si cateva mii de euro. Ceea ce inseamna pentru o cafenea cu zece mese o investitie de cel putin 100.000 de euro. Prin comparatie, Microsoft Surface costa in jur de 15.000 de euro, in timp ce pretul unui echipament interactiv similar realizat cu tehnologii de proiectare Epson, care va fi lansat si pe piata locala, este de aproximativ 7.000 de euro, dupa spusele lui Ciprian Baranga, directorul de marketing si vanzari al Epson pentru Romania si Bulgaria.
Pretul mai poate varia insa si in functie de dimensiunea mesei. Cele comandate pana acum au fost in varianta standard (diagonala de 110 cm si greutate de 40 kg), insa caracteristicile pot fi modificate la cerere, iar costul creste astfel proportional cu dimensiunile."Tehnologia multitouch este deocamdata una de avangarda, dar incepe incet incet sa prinda elan si in Romania", spune Bagiu, care in perspectiva proiectelor in lucru si a negocierilor cu potentiali clienti ia in calcul relocarea fabricii de la Brasov intr-un spatiu mai mare si cresterea numarului de angajati, in prezent 20 in divizia de echipamente interactive, la care se adauga alti 10 in divizia de aplicatii software, de altfel linia de business cu care a pornit compania in 2002. Capacitatea de productie este de 40 de terminale de informare sau doua-trei mese, insa odata cu extinderea s-ar putea dubla.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro