Povestea omului care a învăţat singur programare timp de mai mulţi ani şi care şi-a construit propria afacere de miliarde de euro la zero. Face 5 miliarde doar cu un singur joc

Autor: Andra Stroe Postat la 19 iunie 2022 380 afişări

După ce şi-a petrecut întreaga adolescenţă învăţând singur programare, eforturile lui Tim Sweeney nu au rămas fără ecou. Compania sa, Epic Games, a dezvoltat unele dintre cele mai cunoscute jocuri video din lume, dintre care numai celebrul Fortnite aduce venituri de peste 5 miliarde de euro, având 350 de milioane de utilizatori pe întreaga planetă.

Timothy Dean Sweeney s-a născut în 1970, în Statele Unite, şi a crescut în Maryland, alături de cei trei fraţi. Încă de la o vârstă fragedă a început să fie interesat de mecanică şi electrică, şi chiar a demontat o maşină de tuns iarba, construindu-şi în schimb propriul kart, iar mai târziu a dezvoltat o nouă pasiune pentru jocurile mecanice, foarte populare la acea vreme.

La vârsta de 11 ani, Sweeney şi-a vizitat fratele mai mare în California, unde acesta deschisese un start-up. Timp de o săptămână, a avut acces la un PC IBM, aşa că a folosit timpul petrecut acolo pentru a învăţa bazele programării.

După cum a povestit mai târziu, între vârsta de 11 şi 15 ani a petrecut peste 10.000 de ore învăţând singur programare şi lansând diverse jocuri pe care nu le-a arătat însă nimănui. Tot de la fratele său a învăţat şi diverse noţiuni de antreprenoriat, aşa că, în perioada adolescenţei, a început să strângă bani tunzând peluzele vecinilor bogaţi.

Ulterior, el s-a înscris la Universitatea din Maryland, unde a studiat inginerie mecanică, dar a rămas în acelaşi timp fascinat de computere. Cu ajutorul unui PC primit de la tatăl său, antreprenorul a lansat un business de consultanţă, Potomac Computer Systems, însă pentru că nu a avut succes, a închis afacerea.

Mai târziu, a venit cu ideea de a crea jocuri, pe care le programa nopţile şi în weekenduri. Primul joc, lansat în 1991, a fost ZZT, iar „testerii” au fost însuşi prietenii, colegii şi vecinii lui Sweeney. Pentru a-l comercializa, el a relansat prima companie, schimbându-i ulterior numele în Mega Games.

Pentru că la dezvoltarea unui nou joc, Jill of the Jungle, a întâmpinat dificultăţi, antreprenorul a format o echipă de patru persoane, alături de care a reuşit să îl finalizeze. El a cooptat în companie şi un nou partener de afaceri, Mark Rein. Implicat în business, Sweeney nu

şi-a mai terminat studiile, lucrând în schimb la o nouă companie, Unreal Engine, care în 1999 şi-a schimbat numele în Epic Games.

În prezent, antreprenorul locuieşte în Cary, în Carolina de Nord, şi are o avere estimată de Forbes şi Bloomberg  la 7,6, respectiv 9,6 miliarde de dolari. El deţine şi mai multe brevete în zona de computer software. Se implică activ şi în proiecte caritabile, în special în zona de conservare a mediului. De-a lungul anilor a primit numeroase premii şi recunoaşteri, fiind inclus, printre altele, în Academy of Interactive Arts & Sciences (AIAS) Hall of Fame. A primit, de asemenea, din partea mai multor publicaţii, precum Forbes şi MCV (revistă britanică axată pe industria de jocuri video), titlul de „Persoana anului”.

Epic Games are peste 2.000 de angajaţi şi a fost evaluată în luna aprilie a acestui an la 32 de miliarde de dolari. Din portofoliul companiei fac parte jocuri precum Fortnite şi Unreal Engine.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.