Lupta de pe podium
Dupa un an 2006 mai dificil, Motorola nu da deloc semne de revenire. Mai mult, anul acesta ar putea marca doua mari dezamagiri pentru investitorii companiei - lipsa profitului si pierderea unui loc in clasamentul mondial, in favoarea Samsung. Sa fie nevoie de un nou succes precum Razr ca sa rastoarne situatia?
Dupa un an 2006 mai dificil, Motorola nu da deloc semne de revenire. Mai mult, anul acesta ar putea marca doua mari dezamagiri pentru investitorii companiei - lipsa profitului si pierderea unui loc in clasamentul mondial, in favoarea Samsung. Sa fie nevoie de un nou succes precum Razr ca sa rastoarne situatia?
Niciunul dintre telefoanele mobile semnate de Samsung nu a reusit sa atraga utilizatorii asa cum a facut deja popularul iPhone al Apple sau sa inregistreze vanzari in masa, precum modelul Razr al Motorola. Si totusi, compania sud-coreeana ar putea consemna la finalul acestui an un salt pe locul al doilea in clasamentul mondial al producatorilor de telefoane mobile, in detrimentul Motorola. Opinia mai multor analisti si specialisti din industrie, citati de presa internationala, cu privire la declinul in care a intrat Motorola pare greu de contrazis. Pana la urma, compania se confrunta cu probleme de mai multa vreme, iar scaderile abrupte din semestrul al doilea al acestui an vin sa confirme ca situatia nu se imbunatateste.
Producatorul american a vandut cu peste 11 milioane de telefoane mobile mai putin decat in perioada similara a anului precedent. Iar in ceea ce priveste cota de piata, a pierdut 7,3 puncte procentuale, pana la 14,6%, apropiindu-se astfel considerabil de Samsung, care in trimestrul al doilea al anului detinea 13,4% din piata, conform companiei de cercetare a pietei Gartner. Pe de alta parte insa, datele similare furnizate de IDC arata ca Motorola a fost deja surclasata de Samsung la nivel mondial, compania de cercetare indicand in studiul sau o cota de piata de 13,7% pentru Samsung si de 13% pentru Motorola. Diferenta dintre cele doua statistici provine din metodele diferite de masurare a pietei utilizate, Gartner si IDC raportand cifre sensibil diferite la fiecare studiu.
In ceea ce priveste Nokia, compania si-a asumat in trimestrul al doilea al acestui an aproape 36,9% din totalul pietei mondiale de telefoane mobile, care s-a ridicat la 270,9 milioane de unitati, in crestere cu 17,4 procente fata de 2006, conform Gartner, care evalueaza piata pe intreg anul la 1,13 miliarde de terminale vandute la nivel mondial. Un factor important care a contribuit la cresterea vanzarilor Nokia cu 22,2 milioane de unitati il reprezinta segmentul in crestere al telefoanelor mobile inteligente, precum modelul N95.
"Tendinta de scadere se va mentine in cazul Motorola si in urmatoarele sase luni, compania continuand sa piarda din cota de piata in favoarea celor patru mari competitori - Nokia, Samsung, Sony Ericsson si LG", estimeaza Blaine Carroll, un analist de la FTN Midwest. Cel putin in ceea ce priveste anul acesta "nu vad semne de revenire a situatiei Motorola", afirma si Shaleindra Pandey, analist pentru industria telecom in compania de cercetare a pietei ABI Research. "Si va fi nevoie de ceva mai spectaculos decat un alt model de Razr pentru a reechilibra situatia."
Unde greseste insa Motorola, spre deosebire de ceilalti competitori care cresc cel putin in acelasi ritm cu piata? Pe de-o parte, daca Nokia reuseste sa-si mentina pozitia de lider, cu o cota de piata de aproape 40% la nivel mondial, prin intermediul lansarilor frecvente de noi modele de telefoane atat din categoria low si middle-end, cat si din cea high-end, in cazul Motorola gama de produse este innoita mai rar. In plus, companiei ii lipsesc modele noi de telefoane din gama 3G, pe care majoritatea competitorilor mizeaza, puncteaza analistii de la Oppenheimer. De partea cealalta, Samsung si-a creat reputatia de producator de telefoane mobile cu design atragator, pentru care aplica politici de marketing si de pret agresive, politici care aparent lipsesc din strategia Motorola.
Un simplu exemplu il da Rizr Z8, un model din seria telefoanelor inteligente lansat recent, cu care compania a pornit insa pe picior gresit. In Marea Britanie, telefonul s-a clasat la sfarsitul lunii iulie pe locul 20 in topul celor mai bine vandute telefoane mobile, conform serviciului Mobile Tracker al Mobile Today, si a scazut si mai mult in august. "Monstrul media Z8, cum a mai fost numit, nu prea a reusit sa atraga utilizatorii", comenteaza Carolina Milanesi, director de cercetare pe segmentul echipamentelor mobile la Gartner. "A facut valva la congresul de telefonie 3GSM de la Barcelona pentru ergonomia sa, dar nu se poate spune ca are vreo functionalitate realmente spectaculoasa pentru utilizatori."
Totodata, vara aceasta, Motorola a lansat Razr 2, succesorul modelului de succes Razr. "Prima greseala, care tine de marketing, este denumirea. Daca au venit cu un model imbunatatit, trebuia sa-i dea si un nume atragator si interesant", mai spune Milanesi, care crede ca, daca utilizatorii au cumparat Razr pentru designul atragator, chiar daca functionalitatile nu au fost uimitoare, este posibil sa nu mai aiba acelasi entuziasm si pentru a doua versiune, care are minusuri la capitolul design.
Geoff Blaber, analist in cadrul CSS Insight, sugereaza ca de vina pentru aceasta situatie ar fi in primul rand problemele pe partea de software: "Graficul de lansare de noi produse a fost afectat si de faptul ca Motorola a facut tranzitia de la o platforma software proprie la un sistem Java Linux, ceea ce a impiedicat dezvoltarea de noi terminale in acelasi ritm cu competitorii".
Ce e de facut? La reuniunea Motorola cu analistii financiari, desfasurata recent la New York, Ed Zander, directorul executiv al companiei, impreuna cu Tom Meredith, directorul financiar, si Greg Brown, directorul de operatiuni, au prezentat investitorilor planurile pentru anul acesta, dar si pentru 2008. In primul rand, Motorola trebuie sa revina pe profit incepand cu anul viitor, "pe masura ce compania va reduce costurile si va lansa noi telefoane mobile", dupa spusele lui Meredith. "Si, in loc sa continuam sa cautam modelul castigator, care sa ia locul Razr, vom lansa o serie intreaga de telefoane mobile inovatoare", a spus Meredith.
Nu e clar daca planurile prezentate la intalnirea care a durat aproape cinci ore i-au convins pe investitori, mai ales ca Motorola nu a venit cu prezentarea concreta a noilor terminale pe care planuieste sa le lanseze. "Anunturile vor fi facute luna viitoare", a explicat Tom Meredith, adaugand ca "deocamdata, eforturile noastre se concentreaza pe imbunatatirea cash flow-ului si pe cresterea profitabilitatii" (dupa o pierdere neta de peste 210 milioane de dolari (aproximativ 152 de milioane de euro) in prima jumatate a acestui an). Strategia de reducere a costurilor se va vedea de-abia la anul, cand Motorola va economisi aproximativ un miliard de dolari (725 de milioane de euro) prin reducerea cu 15% a cheltuielilor cu cercetarea si dezvoltarea, dar si cu salariile, avand in vedere ca are in plan sa concedieze 7.500 de angajati.
"Va fi nevoie de ceva timp pana cand Motorola va castiga cota de piata pierduta si isi va putea reveni", i-a asigurat directorul executiv Ed Zander pe investitori. Numai ca, dupa cum spun unii analisti din domeniu, citati de presa internationala, Zander are un mare defect: este un strateg care adopta o viziune pe termen scurt, care raspunde instinctual la problemele companiei si care ia de multe ori lucrurile in gluma. Sa fie deci adevarate zvonurile cum ca Ed Zander ar fi in pericol sa-si piarda postul de CEO al Motorola, daca producatorul de telefoane mobile nu se redreseaza? Ramane de vazut.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro