Panama? Dati un search pe Google!

Postat la 13 martie 2007 1 afişăre

Sunt cateva saptamani de cand Yahoo! a lansat noua tehnologie de cautare Panama, menita sa relanseze vanzarile de publicitate online. Pana acum, proportia intre vestile proaste si cele bune e inca nedecisa.

Sunt cateva saptamani de cand Yahoo! a lansat noua tehnologie de cautare Panama, menita sa relanseze vanzarile de publicitate online. Pana acum, proportia intre vestile proaste si cele bune e inca nedecisa.

 

Saptamana trecuta reteaua sociala online Friendster, una din cele mai importante din lume la ora actuala (37 de milioane de utilizatori din 75 de tari), a ales Google drept unic furnizor de reclame pentru toate site-urile sale, renuntand astfel la parteneriatul cu Yahoo!, fostul furnizor. Reclamele Google urmeaza sa fie integrate de Friendster incepand din trimestrul al doilea al anului.

 

Vestea proasta a sosit la doar o zi sau doua dupa ce Susan Decker, directorul financiar in exercitiu al Yahoo!, se declarase foarte optimista in privinta Panama, noua tehnologie de cautare lansata de companie in februarie, destinata sa faca mai eficient sistemul de distribuire a reclamelor online. Decker crede ca noua tehnologie va aduce mai aproape Yahoo! de liderul absolut al pietei, Google (conform comScore Media Networks, Google a avut in ianuarie o cota de 47,5% din piata cautarilor pe Internet, in timp ce Yahoo! doar 28,1%).

 

Intr-adevar, in contextul zgomotului starnit in jurul Panama, actiunile Yahoo! au crescut cu 19% de la inceputul anului si pana la 5 martie, in timp ce cotatia Google a scazut cu 5% in acelasi interval. Inca din prima saptamana dupa lansarea Panama, compania a sesizat o crestere de 5% a numarului de utilizatori care acceseaza reclame pe site-urile Yahoo!. "Iar acesta a fost doar inceputul", a declarat Terry Semel, presedintele si CEO al Yahoo!. O saptamana mai tarziu, compania a inregistrat o noua crestere de 9% a numarului de utilizatori care acceseaza reclame online prin noul sistem al Yahoo!. "Cred ca voi face acelasi lucru pentru mai multe luni la rand de acum inainte, si anume sa urmaresc evolutia proiectului Panama, care reprezinta in acest moment o prioritate pentru companie", a adaugat Semel.

 

Deja au inceput sa se vada primele cresteri si in ceea ce priveste proportia clicurilor pe link-uri sponsorizate din totalul clicurilor pe reclame de pe site-urile Yahoo!. Daca la inceputul anului, proportia era de 10,1% din total, in primele doua saptamani de la lansarea proiectului Panama a ajuns la 11,1%, conform comScore. "Vorbim de un produs care are potentialul sa stimuleze cel mai profitabil segment de business al Yahoo!, si anume publicitatea online", sustine Mark Mahaney, analist in cadrul Citigroup.

 

Cel mai important nou produs al companiei din ultimii ani, Panama urmareste sa faca mai eficiente reclamele afisate in cursul cautarii pe Yahoo!. Ca piesa de baza a strategiei Yahoo! de a ajunge din urma Google, Panama a imprumutat inclusiv una din inovatiile Google, in speta ierarhizarea reclamelor nu numai pe baza pretului avansat de advertiseri pentru numarul de clicuri, dar si pe baza probabilitatii reclamelor de a genera clicuri. Aceasta inseamna ca Yahoo! a inceput sa afiseze pe paginile cu rezultate returnate in urma cautarilor reclame pe care sunt sanse mari ca utilizatorii chiar sa le acceseze. "Odata cu lansarea proiectului Panama, Yahoo a inceput sa castige teren fata de rivalul Google", apreciaza James Lamberti, vicepresedinte al comScore. "Chiar daca vorbim de o schimbare mica a numarului de utilizatori care acceseaza reclame, fiecare procent in plus din milioanele de clicuri date de utilizatori pe Internet se traduce in venituri mai mari pentru companie".

 

Incasarile Google in 2006 din publicitatea afisata pe paginile de rezultate in urma cautarilor efectuate de utilizatori au fost de aproximativ 5 centi la fiecare cautare, in timp ce veniturile Yahoo! s-au ridicat la cel mult 3 centi pe cautare. La o prima vedere, diferenta nu este foarte mare, insa daca vorbim de un an intreg si de zeci de milioane de utilizatori, diferenta se ridica la cateva miliarde de dolari.

 

"Pana acum cheltuiam cea mai mare parte din bugetul de publicitate pe Google", spune Amy Wong, director de marketing pentru compania de software Trend Micro. "Este un lucru bun ca Yahoo! incearca sa castige o parte din aceasta piata. In cazul Trend Micro, spre exemplu, ar fi ideal sa putem distribui in mod egal bugetul alocat publicitatii pe Google, Yahoo! si Microsoft".

 

Inainte de Panama, Yahoo! incepuse deja o reorganizare a parteneriatelor pe piata publicitatii online. Anul trecut, de pilda, a incheiat un parteneriat cu eBay, cel mai mare site de licitatii online din lume, in urma caruia va afisa reclame si pe paginile de Internet ale acestuia. Lansarea Panama a fost insa amanata destul de mult timp, explicatia fiind ca sistemul actual de publicitate pe cautarea online, pe care Yahoo! l-a achizitionat odata cu compania Overture Services in 2003, pentru 1,6 miliarde de dolari, a dat multa vreme rezultate pozitive. Plus ca inginerii Yahoo! au avut nevoie de timp ca sa determine ce avantaje are sistemul de publicitate online al Google, pentru a le putea aplica la propriul sistem.

 

"Totusi, lucrurile s-au miscat destul de repede din momentul in care am format echipa la jumatatea anului 2005", a declarat Semel. "Cei care au lucrat la Panama au facut eforturi considerabile. Practic, munca din ultimul an poate fi comparata cu construirea unui avion in timpul zborului, atata vreme cat inginerii au fost nevoiti sa lucreze la noul sistem fara a afecta functionarea celui vechi", a spus directorul executiv al Yahoo!.


Prima faza a proiectului, care a devenit functionala in luna octombrie a anului trecut, doua luni mai tarziu decat se planificase, schimba aproape complet sistemul de publicitate utilizat de Yahoo! pana atunci, incluzand functii deja utilizate de Google sau Microsoft in sistemele lor de publicitate online. Exista insa si cateva functii unice, precum un index de calitate prin care companiile care isi fac reclama pe paginile de cautare Yahoo! pot determina cat de bine pozitionata este o anumita reclama din punctul de vedere al interesului utilizatorilor, dar si anumite functii de analiza prin care aceste companii pot determina daca o campanie publicitara este eficienta sau nu.

 

Ce-i drept, Panama ar putea presupune o perioada de timp de acomodare, intrucat companiile de publicitate trebuie sa se invete cu noile functii ale sistemului. Ce a fost mai greu insa a trecut. Acum, tehnologia Panama poate fi imbunatatita fara a fi nevoie sa fie scoasa din functiune, inclusiv prin introducerea de reclame audio sau video pe paginile de cautare. Multe companii de publicitate care lucreaza cu Yahoo! au trecut deja pe noul sistem, iar oficialii companiei considera ca procesul de tranzitie va fi finalizat in SUA pana la sfarsitul acestei luni. Sistemul va incepe sa fie utilizat si in Japonia incepand cu a doua jumatate a acestui an.

 

Acum, Yahoo! se asteapta ca Panama sa genereze venituri mai mari din publicitate, dar primele rezultate vizibile nu vor aparea mai devreme de a doua jumatate a anului. Aceasta pentru ca, in prima faza, unele companii de publicitate vor plati mai putin decat inainte, iar altele mai mult, in functie de relevanta reclamelor lor pentru anumite cautari efectuate de utilizatori. Indiferent de castigurile Yahoo! in urma introducerii noului sistem de publicitate, analistii sunt de parere ca aceste cresteri nu vor afecta semnificativ incasarile Google. "Daca Panama se va dovedi un proiect de succes, companiile care-si fac reclama online pe motoare de cautare nu vor cheltui din bugetele alocate publicitatii pe Google sau MSN, ci mai degraba vor renunta la publicitatea prin e-mail si vor scadea costurile cu publicitatea traditionala", prezice Stuart Larkins, vicepresedinte Performics, divizie a companiei de publicitate online Doubleclick.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Panama? Dati un search pe Google!
/business-hi-tech/panama-dati-un-search-pe-google-1008502
1008502
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.