Partenerul meu e Google
Omnipotentul Google, care a incasat anul trecut 3,2 miliarde de dolari in principal din reclamele text servite vizitatorilor sai, este cel mai ravnit partener de afaceri al companiilor romanesti de Internet. Conditiile pentru a fi acceptat sunt insa dure. Totusi, unii romani reusesc sa treaca testul Google si fac bani frumosi.
Omnipotentul Google, care a incasat anul trecut 3,2 miliarde de dolari in principal din reclamele text servite vizitatorilor sai, este cel mai ravnit partener de afaceri al companiilor romanesti de Internet. Conditiile pentru a fi acceptat sunt insa dure. Totusi, unii romani reusesc sa treaca testul Google si fac bani frumosi.
Programul cel mai dorit de romani este Google Adsense, care permite oricarui posesor de site web sa castige bani prin afisarea reclamelor venite de la celebrul motor de cautare american. Mecanismul e simplu: fiecare vizitator care da click pe o reclama aduce proprietarului site-ului un venit. Prima conditie pentru a intra in afacere: sa ai un site care sa aiba cel putin o sectiune semnificativa in limba engleza. Paginile web exclusiv in romana si cele fara vizitatori straini sunt excluse din program. Inregistrarea e relativ simpla: completezi un formular online prin care ceri colaborarea. Google analizeaza site-ul si, in caz ca ii convine, incredinteaza reclame cu specific. De exemplu, daca site-ul este de turism, reclamele vor fi si ele comandate de agentii internationale de turism, astfel incat vizitatorul sa gaseasca oferte pe placul sau si sa le acceseze.
Google plateste partenerilor selectati un comision de pana la 40% din incasarile realizate. Astfel, un simplu click poate aduce unui proprietar de site intre 3 centi si 100 de dolari. Asta teoretic. Deocamdata, recordul in Romania este de aproximativ 3,5 dolari pentru fiecare vizitator care da click pe o reclama venita de la Google. Incredibil de mult, fata de cei cativa centi castigati in mod traditional pentru fiecare internaut atras de reclamele autohtone pop-up sau banner.
Site-urile straine mari, cu multi vizitatori din lumea intreaga, realizeaza o adevarata afacere in parteneriat cu Google. Unul din cei mai mari parteneri este motorul de cautare Ask Jeeves. Celebrul Ask.com a avut pe trimestrul patru al 2004 incasari de 86,1 milioane de dolari (61 de milioane de euro), tocmai prin faptul ca gazduieste reclame Google.
In Romania, campionii colaborarii cu Google sunt creatorii SoftPedia (www.SoftPedia.ro), biblioteca de aplicatii software gratuite, care a ajuns la 200.000 de vizitatori pe zi, din care 85% din afara Romaniei.
Exista insa zeci de site-uri romanesti care incearca acest model. Insa majoritatea nu reusesc sa indeplineasca minimele conditii impuse de americani si esueaza. De aceea, multe proiecte raman la faza de reclame umanitare, care nu sunt platite de Google. Orlando Nicoara, manager general al Netbridge Investments, firma specializata in Internet, face un portret-robot al site-urilor mediocre care nici nu mor, nici nu traiesc: "La lipsa reclamelor din exterior se adauga de obicei numarul mic de reclame platite din Romania, care impreuna cu numarul relativ mic de vizitatori genereaza venituri de genul zecilor de dolari, maxim cateva sute pe luna".
Dar Google, cel mai invidiat site al momentului, care s-a listat anul trecut la Bursa din New York, ajungand la o valoare de piata care oscileaza in jurul a 50 de miliarde de dolari - este totodata o sursa de inspiratie pentru romani. Multi au lansat site-uri si servicii inspirate din oferta Google si spera sa castige macar o fractiune din banii manipulati de cel mai mare motor de cautare din lume. Principiul e simplu: daca nu-i pot deveni partener, macar sa-l copiez. Putini reusesc insa sa castige si bani.
Cel mai frecventat site din Internetul romanesc, conform serviciului de monitorizare Trafic.ro, biblioteca de software gratuit a SoftPedia devine anul acesta o afacere profitabila cu incasari de peste 100.000 de euro, spune Catalin Garmacea, general manager al companiei care opereaza acest site. E mult, e putin? Daca luam in calcul ca acesti bani intra in buzunarele a doar doi oameni (actionarii) e de remarcat. Cati romani au venituri brute anuale de 50.000 de dolari? Si afacerea creste.
Practic, site-ul care aduna zilnic intre 150.000 si 200.000 de vizitatori din toata lumea a devenit o afacere cu sprijin din partea Google. Pagina a fost realizata de doi tineri, Catalin Garmacea si Bogdan Gheorghe, care s-au cunoscut in studentie si au pus la punct ideea afacerii pe Internet pe vremea cand terminau facultatea. Nici unul nu a avut legatura cu informatica, Catalin terminand medicina, iar Bogdan ASE-ul.
"Ne gandeam sa facem un site despre echipamente hardware. Dar am ajuns la software si site-ul a prins", povesteste Bogdan Gheorghe. Au investit in site doar cheltuielile cu accesul la Internet, pe atunci foarte scump, gazduirea paginii pe un server si timp, foarte mult timp. Lansarea SoftPedia a avut loc in 2001. "Reclamele Google sunt solutia ideala, serviciul fiind gandit sa serveasca publicitate in functie de categoriile accesate de utilizator, deci in functie de interesul acestuia", explica Bogdan Gheorghe, director executiv al SoftPedia.
SoftPedia a ajuns acum sa adune 60 de milioane de vizitatori pe an - indica studiile realizate de Trafic.ro si de compania americana de masurare a audientelor Alexa.com, detinuta de Amazon.com, cel mai mare magazin online. Acest lucru se traduce practic in bani, pentru ca exista un numar mare de vizitatori care dau click si pe reclamele Google prezente in paginile SoftPedia. Rata de click, respectiv numarul de vizitatori care intra si pe reclame, este in medie de 1,5% - constata Bogdan Gheorghe. Altfel spus, dintr-o mie de vizitatori, 15 viziteaza si reclamele.
SoftPedia lucreaza si cu agentia autohtona de publicitate online ARBOmedia. Deocamdata insa, incasarile pe piata locala sunt destul de mici, spun oficialii site-ului, desi din Romania vin intre 10 si 15% dintre vizitatorii SoftPedia.ro, o cifra demna de luat in seama.
"Daca e sa calculam incasarile de la Google, am putea foarte usor sa renuntam la orice venit din Romania", a explicat Bogdan Gheorghe. In acest moment, cei mai interesati de software par sa fie americanii, care reprezinta mai bine de 35% din numarul vizitatorilor site-ului si tocmai de aceea SoftPedia a ales solutia reclamelor Google. In pozitia a treia se afla Marea Britanie, cu 6-8% din totalul traficului din paginile bibliotecii software. Cele mai cautate aplicatii din paginile SoftPedia sunt cele de divertisment - codecuri pentru filme, aplicatii care permit copierea discurilor, playerul Winamp, programe de chat. De asemenea, sunt cautate aplicatiile pentru securitate, iar SotfPedia are si actualizari zilnice ale definitiilor de virusi puse la dispozitie de principalele companii producatoare de aplicatii antivirus.
SoftPedia este printre putinele site-uri din lume care nu numai ca ofera software gratuit, dar si testeaza programele si le certifica sa nu contina virusi si alte amenintari informatice. Biblioteca a adunat acum intre 30.000 si 40.000 de aplicatii, iar zilnic se adauga altele noi. Ritmul de actualizare a paginilor este extrem de agresiv 40-50 de aplicatii noi sunt adaugate zilnic - iar acest lucru a presupus extinderea echipei, existand practic ture care asigura o prezenta de 24 de ore din 24, 7 zile pe saptamana. "Am incercat de asemenea sa nu trecem cu vederea nici un e-mail primit de la utilizatori, i-am ascultat si i-am ajutat cat am putut", a explicat Bogdan Gheorghe. Acum echipa SoftPedia a ajuns la 13 angajati permanenti si inca pe atat colaboratori externi. "Ne gandim deja la un sediu nou, pentru ca actualul a fost inchiriat pe vremea cand eram numai patru oameni", a spus seful SoftPedia. Pe masura ce SoftPedia a adunat tot mai multe aplicatii si a inmultit categoriile in care sunt organizate informatiile si vizitatorii s-au inmultit exponential.
Acum, SoftPedia continua expansiunea prin politica de creare de sectiuni noi. Sunt sase mari categorii pe site, pentru utilizatorii de Windows, Mac, echipamente mobile, dar si o sectiune de drivere si jocuri si stiri. Sectiunea dedicata pasionatilor de jocuri a contribuit de asemenea la cresterea numarului de vizitatori. Iar cea pentru Apple este invadata de fani Macintosh din toata lumea. Iar extinderea va continua cu o sectiune de filme si muzica, unde se vor prezenta informatii, clipuri si trailere. SoftPedia este detinuta in totalitate de cei doi intreprinzatori romani. "Am avut oferte de preluare, dar si de parteneriat si pana in prezent le-am refuzat. Nu vrem sa vindem", a declarat Catalin Garmacea.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro