Reclama de pe YouTube
Publicitatea online se muta, cu arme si bagaje, catre zona de continut video. Reclamele video si-au facut loc deja pe site-uri precum YouTube, Yahoo! sau Google. Si acesta ar fi doar inceputul, avand in vedere ca piata mondiala a publicitatii video online este estimata sa ajunga la cel putin 4 miliarde de dolari in 2011.
Publicitatea online se muta, cu arme si bagaje, catre zona de continut video. Reclamele video si-au facut loc deja pe site-uri precum YouTube, Yahoo! sau Google. Si acesta ar fi doar inceputul, avand in vedere ca piata mondiala a publicitatii video online este estimata sa ajunga la cel putin 4 miliarde de dolari in 2011.
Pe pagina portalului online Yahoo!, undeva in dreapta, se afla periodic trailere ale unor filme de-abia ajunse pe marile ecrane, cum ar fi recentele "Transformers", "Harry Potter and the Order of the Phoenix" sau "Sunshine". La sectiunea Food, o reclama la maioneza Hellmans este "mascata" intr-un clip video de cateva minute in care bucatarul profesionist Dave Lieberman din New York gateste un fel de mancare folosind produsul respectiv. Iar la o cautare dupa cuvantul cheie "commercials" (reclame), pe pagina video a Yahoo! vor fi returnate zeci de rezultate cu clipuri care fac reclama la diferite produse, cum ar fi de exemplu Coca-Cola sau chiar suita de aplicatii Office XP a Microsoft, reclama de altfel interzisa pe TV din pricina continutului interzis minorilor. La fel se intampla si pe site-uri similare, precum Google Video, YouTube sau Revver, care gazduiesc deja o gama variata de reclame.
Acestea ar fi doar cateva exemple care arata ca piata mondiala de clipuri video publicitare online a inceput sa ia amploare anul acesta, idee sustinuta de altfel si de mai multi specialisti in domeniu. Vanzarile de reclame online sunt estimate la 775 de milioane de dolari (peste 560 mil. euro), in crestere cu 90% comparativ cu 2006, conform unui studiu realizat de compania americana de cercetare a pietei eMarketer.
Ritmul accelerat de crestere se va mentine cel putin pentru urmatorii patru ani, cred specialistii in domeniu, si poate fi pus pe seama cresterii numarului de conexiuni in banda larga la Internet care le permit utilizatorilor sa primeasca un volum de date foarte mare si prin urmare sa urmareasca clipuri video. Anul trecut, conform companiei de cercetare a pietei Nielsen / NetRatings, peste doua treimi dintre utilizatorii activi de Internet aveau o conexiune de mare viteza, fata de numai 55% in 2005.
Peste trei ani, piata clipurilor video publicitare difuzate pe Internet ar urma sa treaca pragul de 3 miliarde de dolari (2,2 mld. euro), urmand in 2011 sa creasca pana la 4,3 miliarde de dolari (3,1 mld. euro).
Chiar daca valorile par destul de mari, reclamele video online vor reprezenta peste trei ani cel mult 11% din totalul pietei de publicitate pe Internet, ceea ce inseamna, cu alte cuvinte, ca intr-o prima faza agentiile de publicitate nu vor face altceva decat sa experimenteze pe aceasta piata. Iar la valoarea estimata a pietei pentru 2011, cheltuielile cu clipurile publicitare online vor reprezenta ceva mai putin decat in anul precedent, adica in jur de 10% din totalul cheltuielilor cu publicitatea online.
"De-abia din 2011 va avea loc adevarata explozie a pietei de reclame video pe Internet", crede David Hallerman, analist in cadrul eMarketer. Asta pentru ca peste patru ani utilizatorii vor face mai greu distinctia intre televiziune si continut video online, iar companiile care isi fac publicitate pe mediile traditionale vor aloca o parte din ce in ce mai mare din bugetele lor si pentru Internet. "Este suficient sa se aloce un procent mic din bugetul unei companii care isi face reclama pe TV, pentru ca suma oricum va fi mare pentru online", puncteaza Hallerman, in contextul in care piata publicitatii pe televiziune va ajunge in 2011 la 46,3 miliarde de dolari (33,5 miliarde de euro), conform PricewaterhouseCoopers.
Cresterea bugetelor companiilor pentru publicitatea video online se va vedea cel mai repede in reclamele care vor intrerupe tot mai des continutul video urmarit de utilizatori pe Internet. Reclamele nu vor fi difuzate ca si pana acum, la inceputul sau la sfarsitul emisiunii online, ci vor fi strecurate tot mai des in interiorul continutului video.
Schimbarile nu vor veni insa numai in ceea ce priveste momentul cand este difuzata o reclama, ci si in modul in care poate fi urmarita aceasta. Spre exemplu, anumite reclame video online vor putea fi accesate prin apasarea unui banner interactiv afisat pe site, iar in fereastra in care utilizatorii urmaresc un clip video vor fi introduse diferite functii prin care acestia sa poata vedea si cateva reclame.
Mai mult, internautii vor fi, probabil, rasplatiti pentru timpul alocat reclamelor prin continut gratuit, de genul jocurilor, sau vor exista modalitati de personalizare a reclamelor pe care vor dori sa le urmareasca. Companiile de publicitate care nu vor oferi astfel de compensatii vor avea o singura sansa de reusita, si anume reclamele suficient de atragatoare, avand in vedere ca in prezent 77% dintre utilizatorii de Internet considera ca publicitatea video online este intruziva, conform unui studiu realizat de Burst Media.
"Din ce in ce mai multe reclame video online vor fi atasate unui continut video online realizat de profesionisti", spune David Hallerman. Sony, spre exemplu, are in plan sa transforme site-ul Grouper.com intr-o pagina online pentru continut video realizat de profesionisti. Explicatia ar fi aceea ca gigantul japonez urmareste sa atraga companiile de publicitate care pana acum au fost reticente fata de clipurile video facute de amatori si sa transforme Grouper.com intr-un site de continut video mai apropiat de cel furnizat la televizor.
Interesul din ce in ce mai mare al companiilor de a-si face publicitate video pe Internet poate fi explicat pe de-o parte prin aparitia unor noi forme de reclama online, dar mai degraba poate fi pus pe seama costurilor. O reclama video pe Internet presupune cheltuieli relativ mici, comparativ cu sumele pe care trebuie sa le investeasca o firma pentru a realiza o reclama obisnuita pentru televiziune si pentru a rezerva timpul de difuzare pe post. TumHere, o companie americana care produce reclame, poate realiza un spot publicitar online chiar si pentru 500 de dolari (360 de euro). "Producatorii de reclame traditionale, pentru TV, cheltuie mai mult numai pentru serviciile de catering", spune Bradley Inman, fondatorul si directorul executiv al TumHere. Acum aproape doi ani ideea unei agentii de publicitate care sa produca exclusiv reclame pentru Internet era de neconceput, numai ca succesul inregistrat de site-uri ca YouTube a dus la schimbarea situatiei.
Iar publicitatea video online poate fi atragatoare si pentru utilizatori, acestia fiind uneori chiar tentati sa urmareasca reclamele online. Avantajul, spre deosebire de TV, este ca nu se vor plictisi la fel de repede de reclame, ba chiar vor cauta exact ce anume vor sa vada. "Tocmai din acest motiv, publicitatea video online ar putea fi un mediu mai bun de promovare decat televiziunea", considera David Jacobs, vicepresedinte al Advertising.com.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro