Reportaj: Sunetele care alungă criza

Autor: Tudor Bratu Postat la 03 decembrie 2011 211 afişări

16% din cifra de afaceri a companiei daneze Bang & Olufsen este asigurată de businessul pe care îl desfăşoară în domeniul auto. Am fost la sediul central din Struer, Danemarca pentru a afla reţeta succesului celor mai performante sisteme audio nordice.

Bang & Olufsen este compania cu una din cele mai frumoase istorii din lume. Fondată în 1925 de către Peter Bang şi Svend Olufsen, compania daneză care produce acum sisteme audio pentru locuinţe, spaţii publice şi autoturisme, dar şi televizoare şi telefoane, a intrat în atenţia lumii atunci când creatorii săi au realizat primul radio care funcţiona pe baza curentului alternativ (celelalte aparate ale vremii funcţionau cu baterii). Bang se ocupa de partea tehnologică, iar Olufsen conducea afacerea la sediul din Struer, un mic orăşel din Danemarca care a ajuns celebru datorită celor doi oameni care au dat numele unuia dintre cele mai faimoase brand-uri de pe planetă. Tot ce înseamnă sonorizare şi imagine înainte şi după război era asigurat de Bang & Olufsen la standarde nemaiîntâlnite până la acel moment.

Şi pentru că acest lucru nu era suficient, odată cu trecerea anilor Bang & Olufsen a început să angajeze mai mulţi designeri decât ingineri. Astfel, produsele senzaţionale din punct de vedere tehnic au început să fie recunoscute drept obiecte de cult ale vremurilor lor. Foarte scumpe, dar extrem de performante şi cu un aspect venit din viitor, produsele Bang & Olufsen ale anilor '70, '80 şi '90 au scris istorie. La începutul anilor '90 compania a început să-şi deschidă propriile magazine în loc să mai folosească dealeri pentru vânzarea produselor. Preţul acestora a continuat să aibă valori peste media pieţei iar în 2008 criza a lovit puternic firma din Struer.

Pentru prima oară în istoria sa, pierderile companiei au fost semnificative şi restructurarea a fost un pas firesc: 300 de posturi au fost desfiinţate de la sediul central din Struer şi multe produse s-au întors din fabrică în sertarele cu proiecte. Noile modele de telefoane mobile sau MP3-playere de ultimă generaţie au trebuit să fie abandonate iar compania s-a concentrat la a continua producţia de boxe, sisteme audio pentru case, televizoare şi sisteme audio pentru maşini, toate caracterizate de design avangardist, sunet impresionant, preţ ridicat şi calitate pe măsură.

Foarte interesant şi pe alocuri fascinant este cum o companie precum Bang & Olufsen a ajuns să depindă într-o oarecare măsură de una dintre industriile lovite mult mai puternic de criză, industria auto. În 2005 compania avea o cifră de afaceri de sub 50 de milioane de coroane daneze. Anul acesta ea va depăşi 450 de milioane, iar 16% din această cifră sunt asigurate de colaborările companiei cu diverşi constructori auto. "Dacă după ce conduci 1.000 de kilometri ascultând muzică ajungi la destinaţie disperat să continui să asculţi muzică, asta înseamnă că sistemul audio din maşină este bun", aşa şi-a început prezentarea Bjarne Sorensen, acum director general al diviziei de concept şi tehnologie auto, practic omul căruia B&O îi datorează acum cele 16 procente venite din lumea auto. Atunci când nimeni nu credea că un client de maşină de lux poate fi dornic să-şi crească preţul maşinii cu peste 6.000 de euro pentru a asculta muzică la standarde B&O, la aceeaşi calitate ca în casă, Bjarne Sorensen a avut altă părere.

Aflat pe atunci în echipa de ingineri a companiei, el era convins că poate crea un sistem audio care să-i şocheze pe ocupanţii unei limuzine cu claritatea şi puterea sa. După ce mai mulţi constructori au refuzat din start propunerile sale, Audi s-a arătat interesat, însă a fost nevoie de mult mai mult pentru a convinge marca germană că o colaborare ar fi mai mult decât benefică din punct de vedere financiar. La sfatul lui Sorensen, B&O a cumpărat un Audi A8 şi l-a echipat cu un sistem audio special. Doar câteva minute de audiţie i-au fost necesare şefului Audi pentru a coborî din maşină şi a semna cu Bang & Olufsen. Reticenţa lui Audi a continuat însă să domine relaţia cu compania daneză, germanii mizând pe faptul că 5% din clienţiii de A8 vor opta pentru sistemul audio super-performant şi exclusivist. B&O a mizat pe valoarea de 10%, însă realitatea i-a contrazis pe amândoi: în 2005 peste 22% din clienţii de A8 şi-au comandat sisteme Bang & Olufsen pe maşini.

De la curajul lui Bjarne Sorensen, lecţia de management de mare clasă a conducerii B&O care a avut încredere deplină în profesionalismul din spatele curajului său şi până astăzi, în doar şase ani, fenomenul Bang & Olufsen în lumea auto a explodat. Peste 400.000 de maşini sunt acum echipate cu sisteme audio Bang & Olufsen, o cifră absolut impresionantă având în vedere că preţurile nu sunt deloc mici. Este drept, grosul vânzărilor din auto este asigurat de sistemele cele mai accesibile ce pot fi comandate la modelele A4 şi A5 ale lui Audi. În România ele costă 1.131 de euro şi aproape toţi clienţii comandă această opţională.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Struer,
Danemarca,
sediu
/business-hi-tech/reportaj-sunetele-care-alunga-criza-9016038
9016038
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.