Revolutia broscutei nebune
Trecerea de la tonurile de apel audio pentru telefonul mobil catre temele multimedia cu personaje animate - evident mai scumpe si mai interesante pentru buzunarele operatorilor de telefonie - nu a facut-o nici Bugs Bunny, nici Daffy Duck, ci un controversat personaj cvasi-necunoscut: Crazy Frog, broscuta nebuna care a format o piata de 7,6 miliarde de euro anul acesta.
Trecerea de la tonurile de apel audio pentru telefonul mobil catre temele multimedia cu personaje animate - evident mai scumpe si mai interesante pentru buzunarele operatorilor de telefonie - nu a facut-o nici Bugs Bunny, nici Daffy Duck, ci un controversat personaj cvasi-necunoscut: Crazy Frog, broscuta nebuna care a format o piata de 7,6 miliarde de euro anul acesta.
Totul a inceput prin 2003, cand un artist grafic suedez, Erik Wernquist, a desenat mica broscuta, atasandu-i cateva sunete ciudate, gasite pe site-urile de pe pe internet, dintre care cel mai celebru acum poate fi imitat de oricine: "ring ding ding ding dididig". Autorul desenului nu a stiut ca fundalul sonor a fost inregistrat in 1997 de un conational, Daniel Malmedahl, care se lauda in fata prietenilor cu talentul sau de a imita sunete ciudate, precum zgomotele scoase de motoarele motocicletelor.
Mica broscuta a devenit anul acesta mai mult decat best-seller in Europa: a fost realizat primul video-clip muzical, care a urcat rapid in toate clasamentele. Remixul Axel F, realizat in colaborare cu Bass Bumbers, beneficiind de coloana sonora din clasicul Beverly Hills Cop (cu Eddie Murphy), a devenit un hit pe MTV. Canalul american este de asemenea plin de reclame ale firmelor care revand logo-uri, tonuri de apel si teme multimedia cu micuta broscuta.Crazy Frog este pentru unii o figura care provoaca hohote de ras, insa pentru altii este pur si simplu o creatura scarboasa si insuportabila. Fiind extrem de controversata, broscuta a devenit peste noapte un succes fenomenal pentru industria multimedia pentru telefoanele mobile.
Pentru saptamani la rand, Crazy Frog a fost pe primele locuri in topurile realizate in Marea Britanie, in Australia si chiar in SUA, depasind Black Eyed Peas, Coldplay, Gorillaz, fara sa mai vorbim de Michal Jackason, Elton John sau 2Pac.
Crazy Frog a atras insa si extrem de mutle plangeri si a facut nefericiti extrem de multi europeni. "As prefera sa ascult zgomotul frezei dentistului, ba chiar si sa o simt in gura, decat sa ascult infernalul sunet al reclamei Crazy Frog", a declarat un britanic intr-o scrisoare de protest adresat autoritatii engleze care reglementeaza industria publicitatii in audiovizual (ASA, Advertising Stardars Authority).
La inceput, ASA a declarat ca nu poate face nimic pentru ca mica broasca este enervanta, adaugand ca oricine poate face reclama la un produs enervant, atat timp cat nu incalca nici o regula. Pana la urma insa, problemele au iesit la iveala, iar principalul distribuitor al temelor multimedia pentru telefonul mobil, Jamster, a fost acuzat ca ruleaza mult hulita reclama pe canalele pentru copii, in timpul emisiunilor destinate acestora, generand astfel incasari masive, fara sa aiba acordul parintilor. In replica, Jamster a aratat ca reclamele Crazy Frog se adreseaza segmentului 16-34 de ani si nu vizeaza copiii, contestand decizia ASA ca o parte din reclame sa fie difuzata numai dupa ora 21:00.
O alta plangere depusa de consumatori s-a referit la faptul ca multe dintre aceste reclame nu includeau explicit tarifele reale pentru descarcarea unui astfel de material multimedia. Uneori nu aveau TVA, alteori nu era mentinonat deloc pretul. In cazul unei teme multimedia, de exemplu, nu se plateste doar accesul la ea - sa spunem 1 euro, ci si traficul realizat prin descarcarea ei de pe site-ul firmei respective.
Pana la urma insa, faptul ca mica broscuta s-a dovedit extrem de atragatoare pentru tineri in special, a declansat un adevarat val de downloaduri, umfland conturile firmelor specializate, dar si buzunarele operatorilor de telefonie. Acum, un telefon care are la ton una din melodiile presetate ale producatorului nu poate fi considerat decat... plictisitor.
Interesul major al operatorilor pentru productii multimedia pe telefonul mobile vine din doua directii. Intai, peste tot in lume continua de ani buni sa scada costurile apelurilor de voce. Indicele nivelului incasarilor realizate pentru fiecare client (ARPU) este aproape singurul indicator din domeniu care scade in fiecare trimestru. Pe de alta parte, extinderea rapida a noilor retele de generatia a treia (3G) justifica investitiile masive in dezvoltarea de continut multimedia: la ce bun viteze de transfer foarte mari daca utilizatorii nu ar avea ce sa descarce de pe Internet?
Vodafone, Orange si ceilalti operatori sunt in prima linie a bataliei pentru promovarea tonurilor de apel. "Este o piata aflata in crestere masiva", a explicat Ben Taylor, oficial al Vodafone Group."Tehnologia 3G a imbunatatit capacitatea si calitatea serviciilor pe care le putem oferi. Acum ne permitem sa punem la dispozitia clientilor circa 300.000 de melodii, practic orice de la Bach la Beethoven", a spus el.
Utilizatorii britanici de telefoane mobile sunt pregatiti anul acesta sa scoata din buzunare mai bine de 1,1 miliarde de euro - aproape cat s-a incasat in toata Europa anul trecut - numai pentru descarcarea de melodii si tonuri de apel pe celulare.
Cifra s-a multiplicat de mai mult de 18 ori fata de cele doar 58 de milioane de euro pe care acestia i-au cheltuit acum trei ani, arata un studiu al companiei de cercetare NPD Group.
In plus, fata de anul 2002, in Marea Britanie volumul vanzarilor va creste si mai mult anul acesta, analistii estimand ca utilizatorii vor descarca aproximativ 760 de milioane de melodii si tonuri de apel. Acum trei ani, interesul britanicilor pentru acest segment a dus la 30 de milioane de descarcari de continut audio pentru telefoanele mobile, adica de 25 de ori mai putin decat cifrele estimate pentru acest an.
Insa, cresterea volumului vanzarilor a depasit rata de crestere a veniturilor incasate de companiile din domeniu pentru descarcarea de tonuri de apel, intrucat costul pe care trebuie sa-l suporte utilizatorii a scazut de la 1,9 euro in 2002, la mai putin de 1,4 euro pentru fiecare ton de apel, conform studiului NPD Group.
Anul acesta, cele mai cautate tonuri de apel in Marea Britanie au fost "Is This The Way To Amarillo" a cantaretului din anii 60, Tony Christie, urmat de binecunoscutul ton de apel Crazy Frog si Ghetto Gospel, al duo-ului 2Pac - Elton John.
Cercetarile au demonstrat ca tonurile de apel descarcate de pe internet pe telefoanele mobile reprezinta cea mai mare proportie din total, 33%, urmate indeaproape de jocurile video care detin 26% din piata descarcarilor pe mobil. Restul de 41% din piata de continut descarcat pe mobil se imparte intre imagini wallpaper - 13%, jocurile de noroc cum ar fi poker-ul, pe mobil - 9%, melodiile cu 8% si alte tipuri de continut, acestea insumand 11% din volumul vanzarilor, arata studiul companiei de cercetare NPD Group.
Mai mult, odata cu aceasta crestere semnificativa a interesului utilizatorilor britanici pentru descarcarea de continut multimedia pe mobil, evidentiata in cresterea numarului de descarcari anuale, dar si in cresterea vanzarilor, fiecare dintre aceste tipuri de continut, mai putin imaginile de tip wallpaper, se vor vinde de doua ori mai bine pana la sfarsitul anului, conform analistilor in domeniu. Insa, jocurile de noroc pe telefoanele mobile vor reprezenta motorul de crestere al industriei de continut multimedia pe mobil, cresterea estimata pentru acest an fiind de aproximativ 367%.
Aceasta crestere semnificativa evidentiata in primul rand de cresterea vanzarilor de continut descarcat pe mobil, precum si cresterea numarului de tonuri de apel descarcate, se datoreaza si modului in care utilizatorii adopta in vietile lor moderne noile tehnologii aparute pe piata si tehnologia in general, sunt de parere analistii in domeniu.
"In plus, telefoanele mobile de a treia generatie, precum si cresterea importanta a vanzarilor de astfel de echipamente, a avut o contributie la popularizarea continutului multimedia pe celulare", a precizat un analist al NPD Group.
Anul acesta, piata telefoanelor mobile va depasi 1,45 de miliarde de euro in Marea Britanie, cu aproximativ 20 de milioane de unitati estimate ca se vor vinde doar in 2005, sustin analistii. Telefonul mobil a devenit indispensabil din buzunarele utilizatorilor, 82% dintre adulti si 61% dintre tineri detinand propriul celular.
In plus, exista foarte multi utilizatori interesati de telefoanele mobile pe care pot asculta melodii in format MP3, 20% dintre adulti si 56% dintre tineri exprimandu-si interesul pentru un asemenea echipament, mai arata studiul NPD Group.
"Piata continutului descarcat pe mobil trece printr-o perioada in care trebuie sa convinga utilizatorii ca serviciile pentru care se aboneaza nu vor genera fraude si nu le vor goli conturile in banca", a precizat analistul NPD Group. Sunt foarte multi utilizatori, adica in procent de 42%, care descarca tonuri de apel pe mobilul lor, se tem de costuri "ascunse" care sa le mareasca facturile de telefon. Iar 19% din parintii tinerilor care au telefoane mobile si descarca continut de pe Internet pe mobil, sunt ingrijorati ca acestia ar putea exagera si adauga inca unul sau doua zerouri la factura.
Daca tinerii au fost cuceriti de descarcarea de continut pe mobil, piata inca are mult de lucru pentru a convinge si adultii. Aproximativ 40% dintre cei cu varsta de peste 35 de ani sunt de parere ca tonurile de apel cumparate de pe Internet reprezinta cheltuieli care nu sunt absolut necesare. Per total, 19% dintre adulti nu sunt siguri ca este sigur sa descarce continut de pe mobil, ingrijorator pentru jucatorii in domeniu este faptul ca acest procent creste la aproximativ 35% in ceea ce-i priveste pe utilizatorii de peste 55 de ani, conform studiului NPD Group.
Daca piata britanica acumuleaza anul acesta 1,1 miliarde de euro, la nivel mondial incasarile industriei vor la 7,6 miliarde de euro, conform unui studiu realizat de Brand Republic. Cifrele se refera la totalitatea fisierelor descarcate pe telefonul mobil, nu doar la temele multimedia, ci si tonuri de apel, poze sau logo-uri, screen-savere si altele. Studiile arata ca cel putin 20% dintre utilizatorii de telefoane mobile au experientat servicii de descarcare de pe Internet de continut grafic sau multimedia, conform LogicaCMG. Procentul este estimat sa creasca la 60% ditnre utilizatorii de celular in numai 12 luni.
Din cele 7,6 miliarde de euro, circa 2,07 miliarde de euro sunt realizate in Statele Unite, spun companiile de analiza si cam 3 miliarde se cheltuie in Europa, piata din Germania fiind cea mai mare, iar Marea Britanie pe locul al doilea, conform analistilor.
Cresterea vanzarilor vine o data cu sporirea constanta a numarului de utilizatori de telefonie mobila, chiar si in tarile unde penetrarea a depasit 100% la nivelul populatiei. Ieftinirea acestor produse face ca ele sa fie din ce in ce mai comandate, iar dezvoltarea de continut din ce in ce mai atractiv este inca un element care duce la cresterea continua a incasarilor industriei.
Evolutiile din piata arata ca, pe masura ce telefoanele mobile devin din ce in ce mai complexe, acoperind tot mai multe dintre functiile computerului personal, se devzolta la fel de rapid si continutul disponibil pentru aceste aparate. Viitorul nu mai apartine acum tonurilor de apel, ci melodiilor in format digital, fie ca este MP3 sau nu. Deja tonurile MP3 au aparut si sunt din ce in ce mai utilizate, insa analistii estimeaza ca, de fapt, viitorul apartine melodiilor complete in format digital, descarcate de pe Internet pe telefonul mobil.
Acest lucru este intarit si de lansarea recenta a mai multor tipuri de telefoane mobile, atat Nokia, cat si Motorola sau Samsung, care sunt capabile sa descarce de pe Net, sa stocheze si sa redea melodiile in format digital. Mai mult, analistii spun ca urmeaza sa fie la fel de cautate jocurile pentru telefoanele mobile, iar pe partea de business vor fi tot mai cautate aplicatiile de tip office, precum si softurile pentru afaceri care pot fi accesate direct pe telefonul mobil.
Intrebarea care ramane este daca Apple, liderul indiscutabil al industriei muzicii digitale, se va decide sau nu sa lanseze propriul iPod cu telefon mobil.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro