Un telefon asa de frumos

Postat la 03 iulie 2007 1 afişăre

A fost cel mai asteptat telefon de la lansarea aparatului lui Alexander Graham Bell. Si nici Hitler n-a avut parte de atatea articole in presa, cand a invadat Polonia, cat a avut acum iPhone, ultimul produs al Apple. Vazut la rece, iPhone pare insa mai mult un test dat de Steve Jobs utilizatorilor, ca sa vada ce conteaza mai mult pentru ei - brandul sau functionalitatea.

A fost cel mai asteptat telefon de la lansarea aparatului lui Alexander Graham Bell. Si nici Hitler n-a avut parte de atatea articole in presa, cand a invadat Polonia, cat a avut acum iPhone, ultimul produs al Apple. Vazut la rece, iPhone pare insa mai mult un test dat de Steve Jobs utilizatorilor, ca sa vada ce conteaza mai mult pentru ei - brandul sau functionalitatea.

 

Cu trei zile inainte de lansarea oficiala a iPhone de vinerea trecuta, grupuri de oameni erau deja asezati la coada in fata magazinului Apple de pe Fifth Avenue din Manhattan, pentru a putea fi printre primii care intra in posesia telefonului lui Steve Jobs. Si probabil pentru a confirma zvonurile care circulau deja in piata privind livrarea insotita de paznici inarmati a iPhone in magazin. Jessica Rodriguez (24 de ani), studenta la Boricua College in New York City, a fost a patra persoana la coada marti dimineata, la ora 10. "Vreau sa cumpar un iPhone pentru sora mea mai mica, dar daca ma lasa sa cumpar doua, am sa-mi iau si eu unul", spunea ea. Cat despre cele cateva zeci de utilizatori care au pus mana ceva mai devreme pe iPhone, pentru a-l testa, fericitii au fost urmariti pe strazile New Yorkului cu saptamani inainte si fotografiati, pozele fiind publicate pe bloguri, de parca ar fi fost vorba de vedete de la Hollywood.

 

Acestea ar fi doar ultimele exemple ale "buzz"-ului creat in jurul lansarii celui mai nou echipament din portofoliul Apple, care a ajuns pe rafturile din magazinul Apple si in magazinele operatorului de servicii de telefonie mobila AT&T incepand din 29 iunie. Dar, ca de obicei, cand publicitatea abunda pentru un produs si entuziasmul da pe-afara, reactia critica nu intarzie, atat din partea specialistilor, cat si a simplilor utilizatori. Are "telefonul perfect" imperfectiuni? Isi merita pretul?

 

Kate Rockwood (24 de ani), absolventa a Northwestern University, a inceput acum cateva saptamani sa-si caute un nou telefon, dorind sa-si schimbe operatorul, in conditiile in care urmeaza sa-i expire contractul cu Verizon. "Pusesem ochii pe iPhone tare, tare de tot", zice ea, incantata mai ales de modul spectaculos cum vazuse ca se poate naviga pe Internet de pe noul telefon. Dar lipsa unei viteze mari de transfer si durata scurta de viata a bateriei au facut-o sa astepte o versiune  imbunatatita: "E un pariu riscant pentru mine sa dau acum 600 de dolari".

 

Prima problema a lui Kate vine din faptul ca telefonul, disponibil exclusiv in reteaua operatorului AT &T (contract despre care se speculeaza ca ar fi incheiat pe o perioada de cinci ani), nu are 3G, ci EDGE sau altfel spus 2,5G, o tehnologie invechita deja mai ales cand vorbim de telefoane mobile de ultima generatie. Astfel, transferul maxim permis in retea este de 100 Kbps, in timp ce o retea 3G permite o viteza superioara de transfer de 384 Kbps, ca sa nu mai vorbim de HSDPA (3,5G), in care transferul de date se poate face cu pana la 1,8 Mbps. Avantajul este ca telefonul are in schimb Wi-Fi, putand astfel sa se conecteze automat la Internet wireless atunci cand detecteaza un hotspot, viteza fiind astfel mult mai mare. Insa, in conditiile unei viteze de transfer in cea mai mare parte a timpului scazuta, din punctul de vedere al anumitor utilizatori, pretul unui iPhone, de 500 de dolari pentru versiunea cu memorie de 4GB si 600 de dolari pentru cel cu 8GB, la care se  mai adauga si costurile serviciilor de telefonie cuprinse intre 60 si 100 de dolari pe luna, este considerat de multi cam prea piperat.

 

Cea de-a doua problema, a bateriei, porneste de la faptul ca iPhone functioneaza pe acelasi principiu ca si playerele iPod, adica are bateria incorporata, fiind astfel primul telefon din lume de acest gen. Tocmai de aceea, la fel ca playerele de melodii digitale care nu rezista decat intre 8 si 12 ore departe de priza, nici durata de viata a bateriei telefonului nu este foarte mare - 8 ore pentru convorbiri si 6 ore pentru navigarea pe Internet. Oficialii Apple au precizat ca bateria va functiona timp de 300-400 de incarcari, dupa care utilizatorii au posibilitatea sa trimita telefonul companiei, care va schimba bateria pentru o taxa.

 

Phillip Kaplan (29 de ani), care are experienta in domeniul designului grafic si lucreaza pe computere Mac, priveste in schimb cu oarecare neincredere tastatura virtuala de pe ecranul tactil al telefonului, cu taste virtuale mici si inevitabil apropiate intre ele, despre care spune ca ar putea face dificila scrierea de mesaje text. Aceasta ar contrabalansa avantajul ca ecranul tactil (pana la urma, de sticla rezistenta la zgariere, nu de plastic, cum s-a anuntat initial) este capabil sa recunoasca gesturi facute cu mai multe degete deodata - patent al Apple (multipoint touchscreen). "Nici nu ma gandesc sa cumpar prima versiune. Cu siguranta vor exista versiuni imbunatatite, pe masura ce utilizatorii vor reclama probleme, iar Apple le va lua la cunostinta", spune Kaplan.

 

Ideea ca ar trebui asteptate versiunile ulterioare ale iPhone pare sa fie raspandita printre comentatori, chiar si printre cei ce apreciaza noul telefon. "Asa cum exista o reticenta la cumpararea primului model al unui automobil si se asteapta versiunea imbunatatita, la fel s-ar putea intampla si in cazul telefoanelor iPhone", considera si Todd Dagres, partener in cadrul Spark Capital, companie specializata in media digitala si tehnologie. Dagres este convins ca evolutia telefonului lansat de compania lui Steve Jobs va urma aceeasi traiectorie ca si popularele playere digitale iPod, care au facut valuri la lansare si care au fost apoi imbunatatite in versiunile ulterioare.

 

"Mai intervine si argumentul pretului destul de ridicat, pret care cred insa ca va scadea cu timpul. In acest moment nu prea multi tineri, segment caruia se adreseaza in principal telefonul iPhone, isi permit un telefon de 500 sau 600 de dolari, dar multi pot scoate din buzunar 200 de dolari pentru un astfel de echipament", mai spune Dagres.

 

Alti potentiali utilizatori se asteptau la o camera foto mai performanta, cu toate ca cea incorporata in iPhone are 2 megapixeli, comparabila cu majoritatea telefoanelor de ultima generatie. Iar lista lipsurilor telefonului intocmita de critici continua cu faptul ca sistemul de operare ocupa 700 MB din spatiul telefonului, nu exista posibilitatea sa se copieze fragmente de text sau sa se faca modificari in documente Word, Excel sau PDF, nu pot fi trimise mesaje multimedia (MMS-uri), ci doar SMS-uri, iar telefonul nu poate fi folosit ca reportofon. Exista inclusiv nemultumirea ca iPhone nu are GPS incorporat, chiar daca numarul telefoanelor mobile din lume care dispun de asa ceva este extrem de redus, iar telefonul poate fi conectat oricand, in fond, la serviciul preinstalat Google Maps. Si inca multe altele, unele uimitoare pentru posesorii de terminale banale, de la lipsa cardului de memorie pana la imposibilitatea de a filma cu camera telefonului (ceea ce pare ciudat, in conditiile promovarii facute asocierii cu YouTube - iPhone va fi primul telefon care va permite rularea de filme de pe YouTube) sau absenta functiei de recunoastere a vocii.

 

In asemenea conditii, popularitatea dobandita cu atata vreme inainte de lansare de iPhone n-ar fi altceva decat o operatiune de marketing a sefului Apple, Steve Jobs, considera criticii. Desigur, eficienta operatiunii este in sine demna de admirat. Conform estimarilor analistilor de la Wall Street, aproximativ doua treimi din populatia SUA, de peste 300 de milioane de oameni, e deja familiarizata cu caracteristicile telefonului mobil al Apple. Aceleasi estimari sustin ca in primele cateva saptamani, numarul telefoanelor iPhone vandute va sari de 3 milioane, peste estimarea ceva mai modesta a lui Jobs, care vrea sa vanda in tot anul 2008 in jur de 10 milioane de telefoane mobile.

 

"E genial, daca stai sa te gandesti", spune Jeremy Horowitz, director in cadrul iLounge, publicatie online extrem de populara in randul utilizatorilor de playere iPod. "Cate companii care anunta lansarea unui produs cu sase luni inainte reusesc sa pastreze interesul oamenilor si chiar sa creeze isterie cu asta?" Deja multi s-au pregatit in avans pentru achizitionarea unui iPhone, schimbandu-si operatorul telecom in favoarea AT&T. Ismail Elshareef (31 de ani), un programator de software din Los Angeles care a trecut la AT&T cu o saptamana  inaintea lansarii iPhone, si-a pregatit sacul de dormit, un scaun, tricou si pantaloni de schimb si guma de mestecat, iar joi dimineata s-a asezat la coada in fata unui magazin Apple dintr-un mall mai apropiat de casa.

 

Pentru Elshareef, nici bateria, nici faptul ca reteaua in care functioneaza telefonul nu este 3G nu par a fi probleme, ca si pentru destui analisti din domeniu. "Atat reteaua, cat si durata de viata a bateriei sunt competitive comparativ cu alte oferte din piata", spune Shaw Wu, analist in cadrul American Technology Research. "Pana la urma, ce daca nu are 3G? Multe telefoane de ultima generatie nu au. Cu cat este mai performanta reteaua, cu atat cresc si costurile", apreciaza Wu.

 

Exista insa utilizatori de telefoane mobile care n-au chef sa-si schimbe operatorul numai ca sa poata folosi iPhone. E adevarat, o serie de operatori spera ca vor putea intra si ei pe iPhone, alaturi de AT&T, care este cel mai mare operator de servicii de telefonie mobila din SUA. Numai ca, avand in vedere contractul exclusiv al Apple cu acest operator, telefonul nu va putea fi cucerit de alti jucatori pe piata americana, ceea ce va insemna si ca, in anumite zone unde AT&T are o acoperite mai slaba, iPhone-ul ar putea deveni inutilizabil. In schimb, pentru piata europeana deja se poarta discutii intre Apple si Vodafone, cel mai mare operator de servicii de telefonie mobila din lume dupa cifra de afaceri. Vodafone ar avea sansa sa devina operatorul exclusiv pe telefoanele iPhone in Europa, insa pentru a semna contractul, Apple cere companiei sa asigure un anumit volum de vanzari, promisiune pe care operatorul britanic nu pare a fi dispus sa o faca. Alte variante pentru a aduce iPhone in  Europa, care se vehiculau saptamana trecuta, erau prin Deutsche Telekom sau France Telecom.

 

Ce i-ar atrage insa pe utilizatori sa cumpere un telefon care, dupa cum am vazut, nu ofera multe din functiile unor aparate obisnuite? Secretul atractiei iPhone ar sta, dupa unii comentatori, in frumusetea aproape ireala a designului, interfata extrem de eleganta si, de ce nu, aerul de exclusivitate degajat de aplicatiile proprietare Apple, propuse aproape cu ostentatie: sistemul de operare OS X, browserul Safari si playerul iTunes. Stilul si brandul, deci, ar trebui sa conteze mai mult decat niste caracteristici tehnice pe care multe alte telefoane obisnuite le pot oferi. Ar urma deci sa se repete istoria iPod, care in ciuda formatului exclusiv al inregistrarilor muzicale, a fost acceptat si a ajuns o poveste de succes incredibila, iTunes sfidand o lume intreaga de ascultatori de mp3-uri (ca sa nu mai spunem ca iPod Shuffle nici macar nu are ecran, o caracteristica socotita esentiala pentru orice player de fisiere audio). Lansat in octombrie 2001, iPod a ajuns in aprilie 2007 la vanzari de peste 100 de milioane de bucati, ceea ce l-a facut cel mai bine vandut player audio din istorie. Are sanse iPhone sa reediteze performanta ciudata a iPod? Acesta e noul pariu al lui Steve Jobs. Vom vedea daca va reusi sa-l castige.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Un telefon asa de frumos
/business-hi-tech/un-telefon-asa-de-frumos-1009715
1009715
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.