BM Storytellers - poveştile ultimilor zece ani spuse de Dana Gruia Dufaut, Vladimir Sterescu, George Butunoiu, Dan Pascariu

Autor: Iuliana Roibu Postat la 25 mai 2014 701 afişări

2006 a fost unul dintre anii de miere ai economiei româneşti. Oamenii de afaceri gândeau în creşteri cu două zerouri şi acceptau doar ideea de mai bine. Salariile, businessurile şi oportunităţile creşteau de la o zi la alta. Privit opt ani mai târziu, anul 2006 pare o poveste, suficient de îndepărtată ca să nu ne alimenteze speranţe, dar suficient de apropiată ca să învăţăm din lecţiile ei.

În 2006, niciun subiect nu era destul de bun pentru Business Magazin dacă nu cuprindea o tranzacţie, o investiţie sau o ofertă de zeci de milioane de euro.

Anul 2006 a început în forţă pentru România. Economia duduia în continuare –dacă în 2005 creşterea de 4,1% fusese dezamăgitoare după cei 8,3% din 2004 -, 2006 a adus un salt economic de 7,7% şi o grămadă de speranţe pentru România. Dincolo de creşterea economică şi de pregătirile pentru aderarea la Uniunea Europeană, în România se simţea semnificativ o transformare la nivel de business, odată cu venirea multor investitori străini şi cu mutări, preluări, investiţii, tranzacţii sau anunţuri care se succedau cu o viteză ameţitoare. 2006 fost anul când au avut loc câteva tranzacţii importante, în special în zona de banking - fuziunea dintre Banca Ţiriac, HVB şi Unicredit sau achiziţia şi finalizarea tranzacţiei prin care Erste Group cumpăra Banca Comercială Română - şi de tehnologie – vânzarea IP Devel, a UMT, a Jamdat România sau a Dasimpex. 

Invitaţii la a patra ediţie Storytellers, care au povestit despre 2006, au avut un an plin în unul dintre cei mai buni ani ai capitalismului în România. Dan Pascariu apărea pe coperta Business Magazin la încheierea tranzacţiei dintre Banca Ţiriac şi grupul HVB (şi în pragul fuziunii cu Unicredit), în momentul când devenea unul dintre cei mai importanţi oameni din bankingul românesc.

Dana Gruia Dufaut, care se întorsese în România la începutul anilor 90 (fiind déjà avocat în Franţa), primea de la ambasadorul Franţei la Bucureşti medalia de onoare în grad de cavaler şi ajusese la peste 20 de avocaţi la cabinetul său din Bucureşti. Vladimir Sterescu vindea în 2006 Easy Call, compania pe care o fondase în urmă cu trei ani, către un investitor strategic din Statele Unite şi devenea country manager al noii entităţi. George Butunoiu se bucura în 2006 de o creştere agresivă a pieţei, care i-a permis să îşi pună propriul nume pe firma sa de recrutare.

Cele patru poveşti despre anul 2006 sunt doar vârfurile unui an despre care arhiva Business Magazin vorbeşte de la sine: pe coperţi apar titluri precum “Atac strategic”, “Fabricanţii de bani” sau “Invazia auto”.

O serie de mai multe coperţi din anul 2006 vorbeşte despre unul dintre cele mai fierbinţi subiecte ale anilor de dinainte de criză şi anume creditarea şi consumul. Pentru coverstory-ul din ianuarie 2006 despre pariul pe cursul valutar, cei mai mulţi bancheri estimau un curs de 34.000 pentru iunie 2006, iar în iunie întrebarea pentru decembrie era dacă leul se va devaloriza până sau mult peste 36.000 lei. 

“Devoratorii de credite”, o copertă din toamna lui 2006, venea în contextul avertismentelor BNR privind politica de creditare, care se înăsprise, şi explica de ce România va continua să crească pe credit; motivele aduse în discuţie erau legate de media creditelor pe cap de locuitor (de 135 de euro în România faţă de 823 de euro în statele central-europene) şi de concurenţa dintre bănci, societăţi de leasing şi de consumer finance care face creditele mai accesibile. O lecţie nu numai despre de ce să îţi iei credit, dar şi despre cum să îţi iei credit a fost “Procentul cheie”, în care se făcea inventarul elementelor cheie care fac diferenţa dintre un credit pentru locuinţă convenabil şi unul împovărător.

“Noua forţă economică” vorbea despre clasa mijlocie din România, care începuse să îşi îngroaşe rândurile şi să îşi crească pretenţiile legate de salarii, stil de viaţă şi planuri de viitor. În final, “Upgrade de viaţă” aducea în prim plan faptul că veniturile în creştere ale consumatorilor îi îndemnau să se uite mai întâi la calitate şi apoi la preţ.

Cele mai importante observaţii pe care Business Magazin le-a făcut în 2006 pe copertă au fost reprezentative pentru businessul românesc. “Cel mai profitabil business” a fost un coverstory care explica de ce cafeneaua este cea mai bună investiţie în domeniul alimentar. “Garnizoana call-center” explica de ce şi cum se transformă România într-o Indie a Europei, însă cu servicii mai bune, cu angajaţi mai educaţi şi cu o prezenţă importantă în cadrul UE. “Paradisul expaţilor”, un story despre motivele care îi îndeamnă pe expaţi să nu mai plece din România, a fost confirmat ulterior de zecile de străini veniţi cu funcţii în multinaţionale care au rămas în ţară la alte companii sau în propriile afaceri.

Pe lista coperţilor din 2006 şi-a făcut loc şi cuvântul “criză” – nu era vorba însă despre o criză economică, deşi revistele de peste ocean scriau déjà despre primele probleme legate de poliţele companiilor de creditare. Era vorba despre “Criza de creştere”, un prag de care se lovesc mai multe companii în perioade de boom economic, prag care transformă succesul în “haos, pierderi sau chiar faliment”. Un “ghid de supravieţuire pentru firmele româneşti”, atacate dur pe piaţă de concurenţa internaţională care devenea tot mai interesantă în România. De ghidul de supravieţuire au avut nevoie ulterior cam toţi actorii pieţei de business. Un preambul a fost prezentat de revistă la sfârşitul lui 2006, când unul dintre cei mai activi comercianţi, Univers’all, a intrat în faliment. “Am pierdut cinci ani din viaţă”, spunea amărât în decembrie 2006 Răzvan Petrovici, omul de afaceri care, la începutul aceluiaşi an, deţinea cel mai mare lanţ de retail de pe piaţa locală. Mărirea şi decăderea Univers’all a fost o poveste care avea să urmeze în mai multe variaţiuni pe aceeaşi temă în anii următori.


DANA GRUIA DUFAUT este fondator şi managing partner al cabinetului de avocat Gruia Dufaut.

Citiţi aici discursul complet al lui Dana Gruia Dufaut de la BM Storytellers.


VLADIMIR STERESCU este country manager al Computer Generated Solutions şi conduce o echipă de 2.600 de angajaţi în call-center.

Citiţi aici discursul complet al lui Vladimir Sterescu de la BM Storytellers.


GEORGE BUTUNOIU este unul dintre cei mai cunoscuţi headhunteri din România. În 2006 şi-a fondat prima companie de executive search, George Butunoiu Ltd.

Citiţi aici discursul complet al lui George Butunoiu de la BM Storytellers.


DAN PASCARIU este preşedinte al Consiliului de Supraveghere Unicredit Ţiriac Bank.

Citiţi aici discursul complet al lui Dan Pascariu de la BM Storytellers.

Urmărește Business Magazin

/cover-story/bm-storytellers-povestile-ultimilor-zece-ani-spuse-de-dana-gruia-dufaut-vladimir-sterescu-george-butunoiu-dan-pascariu-12647499
12647499
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.