Cand ar putea ajunge benzina la 6 lei pe litru
Intre un baril in curs de scumpire, taxe in crestere si productie in scadere, companiile petroliere isi reduc capacitatea de rafinare si isi taie marjele de profit. Cum va arata 2010 pentru piata petrolului, cat este de aproape benzina standard la 6 lei si cum isi vor recupera petrolistii pierderile?
Desenand pe o foaie A4, Titov Buzescu face calcule. De fapt, scenarii: varianta A: la un dolar de 3,44 de lei, cu TVA de 24%, cu marja de profit redusa cu 15% si un baril de 100 de dolari, pretul eFix Diesel (cel mai vandut produs al Rompetrol) ar ajunge la 5,36 de lei; varianta B: la un dolar de 3,44 de lei, cu TVA de 24%, cu marja de profit redusa cu 15% si un baril de 150 de dolari, pretul eFix Diesel ar ajunge la 6,59 lei. Saptamana trecuta, la un dolar de 3,38 de lei, cu TVA de 24%, cu marja de profit redusa cu 30% si un baril de 77 de dolari, pretul eFix Diesel era de 4,75 de lei. La sfarsitul lunii iunie, inaintea majorarii TVA, era 4,36 lei. In urma cu un an, era 3,61 lei.
Scenariile lui Buzescu, vicepresedintele Rompetrol care se ocupa de toata partea de marketing si downstream, sunt facute de finantistii companiei nu numai pentru ca e bine sa fie pregatiti, ci mai ales pentru ca pretul barilului este in crestere. Sadoukhas Meralyiev, CEO-ul Rompetrol, estimeaza barilul la 80-90 de dolari in 2010, Szabolcs Ferencz, country manager al Mol Romania, vorbeste despre 90 de dolari, oficialii OMV Petrom vorbesc despre un pret mediu de 60-80 de dolari, iar Nicolae Tampiza, presedintele grupului Lukoil in Romania, refuza sa faca estimari pentru 2010. Totusi, daca le face, vorbeste despre crestere. Tampiza crede ca una dintre amenintarile globale pentru viitorul apropiat este aprecierea barilului de petrol.
In ultimele luni, pretul barilului a oscilat intre 70 si 80 de dolari, dublu fata de perioada similara a anului trecut, iar pentru anul urmator estimarile merg in sus, in special pe fondul cererii in crestere, dar si a evolutiei tarilor non-OECD, al caror salt economic din urmatorii ani va duce cererea lor catre 48% din consumul global. Estimarile analistilor internationali vorbesc despre un baril de 90 de dolari in al doilea semestru din 2010 si despre un baril cu trei cifre in 2011, pe fondul revenirii economiei mondiale. "Iar se umfla barilul si o luam iar de la capat cu scumpirile. Daca petrolul creste, cresc preturile, iar vanzarile vor fi si mai mici, din ce in ce mai mici", spune Tampiza, repetand parerea sa ca in astfel de momente "trebuie sa renuntam putin la principiile liberale. In conditiile in care barilul continua sa creasca, este necesara adoptarea unui model care sa limiteze supraprofiturile companiilor petroliere si nu numai in Romania".
Aplicarea unei suprataxe pe profitul companiilor petroliere se afla de mai multi ani in dezbatere publica in mai multe tari europene, discutia fiind deschisa si in Romania in urma cu aproape doi ani, cand petrolul ajunsese la 150 de dolari barilul, iar Asociatia Oamenilor de Afaceri a cerut Guvernului introducerea unei taxe speciale pe profiturile companiilor care activeaza in sectorul extractiei, ca masura de combatere a cresterii preturilor la nivel international. Propunerea nu a avut insa niciun rezultat, iar apoi a venit 2009, cu rezultate in scadere pentru cele mai multe companii din domeniu, iar discutia nu a fost redeschisa. Tampiza este de acord ca o asemenea masura ar afecta si Lukoil - mai ales in varianta in care impozitul ar fi aplicat nu doar pentru companiile care activeaza in sectorul extractiei, dar crede ca in astfel de perioade ar fi necesara o solidaritate, dar si o transparenta mai mare.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro