Ce cheltuieli taiem pe timp de criza

Postat la 31 martie 2009 92 afişări

Dupa ce franarea creditarii a dus aproape de limita inghetului achizitiile de locuinte si masini, efectul crizei se simte acum si pe listele de cumparaturi. Daca banii pentru alimente, alcool si tutun nu sunt mai putini, doua treimi dintre romani sustin ca isi reduc cheltuielile pentru mobila, decoratiuni interioare, imbracaminte si accesorii vestimentare.

 

Bety vorbeste repede de felul sau. Spune ca a avut o zi plina la lucru si mesteca de zor intr-o cana cu cafea. Este asistenta medicala intr-un spital din Bucuresti, are 42 de ani si castiga aproape 2.000 de lei lunar - un salariu bun, dupa cum recunoaste ea raportandu-se la media nationala. Totusi, “este mai greu ca inainte de criza asta”, comenteaza ea. Desi cu banii se descurca, a inceput sa reduca din cheltuieli, din pricina crizei. “E mai mult psihologic, acum iti pui mai multe intre­bari - daca sotul nu mai lucreaza, daca euro creste la 4,8 sau 5 lei, daca si daca...”

 

Exista deja in multe medii o adevarata psihoza legata de criza, intretinuta de stirile pesimiste legate de cresterea somajului si scaderile salariale, afirma Mircea Kivu, sociolog, director general al Institutului de Marketing si Sondaje (IMAS). In acest context, spune el, “comportamentul consumatorilor nu are cum sa nu se schimbe, chiar daca individul ca atare nu este afectat in niciun fel de criza la nivel personal”.

 

Fara a fi dispusi sa faca rabat la cheltuielile pentru alimente, alcool sau tutun, consumatorii romani ar reduce in primul rand bugetul pentru mobilarea si dotarea casei (59%), reiese dintr-un studiu realizat de compania de cercetare de piata 360insights, in perioada 15 ianuarie-15 februarie 2009, pe un esantion de 800 de persoane din mediul urban. Oamenii sunt dispusi sa faca economii si in privinta constructiilor si a renovarilor (58%), precum si a cheltuielilor pentru vacante (51%). “Insa economisirea nu este echivalenta cu renuntarea totala la aceste produse, ci inseamna mai degraba ca prefera solutii mult mai convenabile, fie promotii, oferte, destinatii mai accesibile”, spune Mihaela Alexandru, research director la compania de cercetare de piata 360insights.

 

Optiunea de a economisi s-ar putea dovedi insa o necesitate in acest an. Dupa opt ani de cresteri constante (in 2008 cu circa 8%), economia romaneasca acum gafaie. Perspectivele sunt cat se poate se sumbre, si daca pana de curand autoritatile sperau la o crestere de macar 2%, iar ana­listii se asteptau la stagnare, acum cei mai multi vorbesc despre recesiune. FMI estimeaza ca economia va scadea cu 4%, dar chiar daca nu toate estimarile sunt atat de pesimiste, nimeni nu se mai indoieste ca reducerea exporturilor si caderea consu­mului vor avea urmari negative in economie.

 

La nivelul consumatorului de rand, starea generala pare a fi mai curand de prudenta. Doua treimi dintre respondentii studiului citat spun ca nu au informatii concrete si nu stiu exact ce inseamna criza, iar mai mult de jumatate dintre ei considera si acum ca totul ar putea fi doar o exagerare de moment din partea mass-media, pentru ca nu simt in mod direct efectele.

 

Ion Stefan, psiholog si sociolog, lector universitar la Universitatea Transilvania din Brasov, identifica trei resorturi distincte care determina modificari ale comportamentului de consum. Pe de o parte este vorba de influenta mass-media, care ii face pe oameni sa fie mai atenti la cheltuieli pe principiul ca "nu se stie ce va fi maine". Stefan este de parere ca psihoza crizei este intretinuta, de pilda, de mediatizarea unor situatii speciale, ca aparitia trocului (serviciu contra serviciu) ca mod de a inlocui platile in bani. Pe de alta parte, spune Stefan, functioneaza acum legea imitatiei: daca toata lumea face asa, noi de ce sa nu fim chibzuiti? Iar nu in ultimul rand, precautia are drept resort evolutia economica a tarilor mai afectate, cu premisa "chiar daca nu suntem acum foarte afectati, poate ca partea cea mai rea abia urmeaza sa vina".

 

Un element cheie care ii determina pe oameni sa fie mai prudenti in privinta cheltuielilor este grija pentru locul de munca. Sotul lui Bety, spre exemplu, lucreaza si in weekend. "Bine ca are ce lucra; anul acesta a stat doua saptamani in somaj, fara plata, una in ianuarie si una in februarie”, spune Bety despre sotul ei, care castiga aproape 1.200 de lei pe luna ca sofer la o firma de constructii. Le-a schimbat aceasta comportamentul de consum? “Daca stau bine sa ma gandesc, anul asta nu am fost deloc la mall. Mergeam acolo seara sau macar in weekend, la o pizza, la un restaurant”, raspunde ea.

 

Scaderea traficului in magazine este confirmata de comercianti. Ilan Laufer, general manager si actionar principal al Retail Group (agentul de inchiriere al Cocor Luxury Store), afirma ca retailerii cu care a discutat in ultima perioada au observat o schimbare a tendintelor generale de consum - mai ales in segmentele electro-IT, imbracaminte, incaltaminte sau accesorii. “Vanzarile totale sunt mult mai mici in primele doua luni ale acestui an comparativ cu perioada similara din 2008, scaderile variind intre 20 si 50%.”

Tjeerd Jegen, Real: "Oamenii fie amana cheltuielile mai mari, fie cumpara produse mai ieftine"

Carrefour: "Nu am observat o schimbare a traficului in hipermarketurile noastre"

Porsche Romania: "Piata auto s-ar putea intoarce acum din nou la nivelul anului 2003, cand se vindeau 120.000-140.000 de masini noi"

Mircea Kivu, Imas: “Consumatorii romani sunt prea obisnuiti cu frenezia consumului din ultimii ani ca sa-si schimbe acum radical modul de gandire”

 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/ce-cheltuieli-taiem-pe-timp-de-criza-4122566
4122566
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.