Dilemele lui 2011 - Va ajunge benzina la 6 lei? De ce se scumpesc combustibilii?

Autor: Iuliana Roibu Postat la 11 ianuarie 2011 31 afişări

Cu pretul benzinei si al motorinei in crestere de la o luna la alta, opinia publica a reactionat la scumpirile in lant cu diverse forme de protest. Companiile nu par impresionate de scandalul mediatic si de aceea e firesc sa ne intrebam cand vom ajunge sa platim 6 lei/litru. Sa fie chiar 2011?

VA AJUNGE BENZINA LA 6 LEI?

Acciza pentru benzina fara plumb a crescut de la 1 ianuarie cu 15 euro pe tona, respectiv de la 452 de euro/1.000 litri la 467 euro/1.000 de litri. Pentru motorina, accizele au urcat cu 11 euro pe tona, de la 347 de euro/1.000 de litri la 358 euro/1.000 de litri. Corelate cu cresterea pretului petrolului (care a fost cu 12% mai scump la sfarsitul lui 2010 fata de inceputul anului), accizele vor aduce un nou val de cresteri ale preturilor de la pompe. Daca in 2010, pe fondul cresterii accizelor, carburantii s-au scumpit cu 16,9% (in euro), in 2011 cresterea preturilor de la pompe ar putea depasi 15%. Asta din cauza estimarilor in crestere ale pretului barilului: in decembrie, ministrii OPEC au afirmat ca nu pot furniza mai mult titei pentru a stopa cresterea pretului, apreciind ca un pret de 100 de dolari pentru un baril de titei este corect. Titov Buzescu, VP al Rompetrol, estimeaza ca, la un baril de 100 de dolari, pretul eFix Diesel (cel mai vandut produs al Rompetrol) ar putea ajunge la 5,36 de lei; calculand si noua acciza, pretul eFix Diesel poate depasi 5,5 lei. Daca acelasi scenarii se vor aplica si benzinelor cu aditivi, pretul acestora ar putea ajunge si chiar depasi 6 lei pana la mijlocul anului.


CE EFECTE AR PUTEA AVEA ASUPRA ROMANIEI SCHIMBAREA MANAGEMENTULUI OMV SI PRELUAREA DE CATRE AUSTRIECI A PETROL OFISI?

Niciun efect important, dupa cum declara la sfarsitul anului trecut Wofgang Ruttenstorfer, presedintele OMV, pentru Ziarul Financiar. Ruttenstorfer, care lucreaza in OMV din 1976 si care se va retrage in martie de la conducerea companiei austriece, spune ca achizitia si consolidarea Petrom au fost determinante pentru cariera sa, dat fiind ca astfel a transformat o companie locala intr-una regionala: "Cel mai important lucru pe care l-am reusit in mandatul meu a fost acela de a transforma OMV dintr-o companie austriaca intr-un jucator major din zona centrala si sud-est europeana.Achizitia Petrom a fost pasul cheie in aceasta extindere". Cel care a achizitionat Petrom se retrage din companie in momentul in care Petrom a fost integrata in structurile OMV, noul punct in care se vor concentra austriecii urmand a fi Turcia, la Petrol Ofisi fiind in plan acelasi tip de restructurare care a fost aplicat in Romania.Dupa cum declara Ruttenstorfer pentru ZF, pe viitor nu se vor crea sinergii importante intre activitatile din Turcia si cele din Romania - deoarece OMV nu este interesat sa exporte produse petroliere din Romania in Turcia. De asemenea, Ruttenstorfer a tinut sa precizeze ca plecarea sa din OMV nu va avea un impact asupra managementului operatiunilor locale.


VA AJUNGE ROMANIA SA FIE MAI PUTIN DEPENDENTA DE GAZELE RUSESTI?

Anul 1981 a fost ultimul an in care Romania s-a mai numarat intre tarile exportatoare de gaze naturale, isi aminteste Dumitru Chisalita, presedintele Societatii Inginerilor din Domeniul Gazelor Naturale. De atunci, productia interna a fost o perioada suficienta, urmand ca ulterior, si mai ales in perioadele de crestere economica, dependenta de importuri sa creasca din ce in ce mai mult. Ultimul an si scaderea cererii, precum si pornirea conductei Arad Szeged au schimbat un pic raportul de forte in acest domeniu. "Politica energetica din ultimii 10 ani a unor tari de identificare a noi surse de gaze si a noi culoare de transport peste care s-a suprapus criza economica din ultimii 2 ani ani au facut ca in prezent cererea de gaze sa fie mai mica decat oferta. Acest aspect determina ca pretul pe unele piete spot sa fie inferioare preturilor din contractele pe termen lung", puncteaza Chisalita. Or, accesul Romaniei la pietele spot a crescut odata cu legarea Romaniei la piata ungara. In acest context, Chisalita crede ca "alimentarea cu gaze naturale in iarna 2010-2011 ar putea sa fie mai buna odata cu interconectarea cu Ungaria, asigurandu-se o echilibrare fizica mai buna a SNT". Conform calculelor Transgaz, importurile de gaze naturale au scazut in ultimii ani in mod sistematic pe fondul scaderii cererii de gaze naturale. "Tendinta aceasta este posibil a se mentine si in viitor."


SE VA REDUCE CAPACITATEA RAFINARIILOR DIN ROMANIA?

Inca din 2010, pe fondul scaderii consumului de carburanti, rafinariile locale au inceput sa reduca din capacitatea de productie. De fapt, dupa cum spunea Constantin Tampiza, "puterea de cumparare a romanului a obligat petrolistii sa lucreze la pretul de supravietuire, iar companiile petroliere merg unele in functie de altele, trebuie sa te adaptezi". Iar cum pe piata mondiala, dar in special europeana de rafinare, marginea de rafinare a scazut foarte mult, efectele acestui fapt se vor resimti, evident, in pret: "Rafinariile care au capacitate sub 5 milioane de tone au avut pierderi foarte mari in 2010", spune Tampiza, constient fiind ca astfel vorbeste de toate rafinariile din Romania. Petrotel Lukoil rafineaza 2,5 milioane de tone si, dupa cum spune Tampiza, nu are in plan reducerea de productie ("depozitam daca nu avem cerere, iar daca nu mai incape nici in depozite, exportam"), Petromidia rafineaza 4 milioane de tone si de asemenea nu are in plan reducerea productiei, iar Petrobrazi - rafinaria OMV Petrom - a lucrat in acest an cu o rata redusa de utilizare a rafinariilor, de 52% - "rafinaria Arpechim fiind oprita din motive economice de la jumatatea lunii ianuarie pana la sfarsitul lunii februarie", dupa cum spun oficialii companiei. Reducerea capacitatii a fost insa planificata de la sfarsitul anului 2009, mai arata datele comunicate de OMV Petrom: "Decizia Petrom privind structura viitoare a activitatii de rafinare a avut in vedere nivelul foarte scazut al marjelor de rafinare, precum si perspectivele negative pe termen mediu, determinate de excedentul de capacitate din Romania si din intreaga Europa. Prin urmare, capacitatea rafinariei Petrobrazi va fi ajustata pana la 4,2 mil tone/an, pentru a corespunde nevoilor Petrom de a procesa titeiul din productia autohtona".

Urmărește Business Magazin

/cover-story/dilemele-lui-2011-va-ajunge-benzina-la-6-lei-de-ce-se-scumpesc-combustibilii-7871778
7871778
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.