Efectul admiraţiei în afaceri. Ei sunt cei mai admiraţi CEO din România în 2017
32 de nou intraţi în ediţia din acest an a catalogului 100 cei mai admiraţi CEO din România constituie încă o dovadă că admiraţia este un fenomen dinamic, fiind influenţată de diverşi factori – de la evoluţia companiei conduse de un lider şi până la reputaţia acestuia, care, arată unele studii, poate avea un impact deopotrivă pozitiv sau negativ asupra afacerii.
Pentru al doilea an consecutiv Florin Talpeş este cel mai admirat reprezentant al mediului de afaceri local, el primind cel mai mare număr de voturi. La ediţiile anterioare ale catalogului primul loc a fost ocupat în 2010 şi 2011 de Mariana Gheorghe, CEO al Petrom, şi apoi, în 2012 şi 2013, de Steven van Groningen, preşedinte şi CEO al Raiffeisen Bank.
Ediţia din 2015 l-a adus în poziţia fruntaşă pe Iulian Stanciu, CEO al eMAG, cel mai mare retailer online de pe piaţă, iar în urmă cu doi ani cel mai mare număr de voturi i-a fost atribuit lui Dragoş Pavăl, antreprenorul care a construit împreună cu fratele său, Adrian Pavăl, afacerea Dedeman, liderul pieţei de bricolaj din România.
Toţi cei şase lideri care au ajuns pe treapta cea mai înaltă a clasamentului îşi menţin, an de an, prezenţa în top zece. Cu toate acestea, de-a lungul anilor au fost deopotrivă ieşiri şi intrări spectaculoase în rândul celor mai admiraţi 100.
Cel mai adesea, ieşirile se leagă de plecările şefilor de companii de la conducerea operaţiunilor locale, iar Liliana Solomon, care la prima ediţie se plasa pe locul trei în clasament, ca şefă a Vodafone România, iar apoi a fost promovată şi a preluat o funcţie peste hotare, este un singur exemplu. Anul acesta, cele mai spectaculoase intrări în clasament sunt adjudecate de Elisabeta Moraru, country manager la Google România (locul 17), şi Anna Grzelonska, CEO al NN Asigurări.
Antreprenorii şi-au adjudecat 39 din cele 100 de poziţii din ediţia din acest an a catalogului, faţă de 40 în 2016. Totodată, la fel ca anul trecut, trei sferturi dintre antreprenorii din ediţia din acest an a anuarului se regăsesc în prima jumătate a clasamentului admiraţiei. Şapte antreprenori se găsesc în rândul primilor zece cei mai admiraţi reprezentanţi ai mediului de afaceri local, cu unul mai puţin decât anul trecut.
Anul acesta ne-am propus să aflăm ce înseamnă, pentru cei mai admiraţi lideri de business din România, reputaţia. Am aflat că empatia contează în afaceri, că autosuficienţa şi aroganţa sunt periculoase, că liderul este asemeneni unui dirijor, iar „antreprenoriatul românesc este încă bântuit de lipsa delegării”, „Dacă acţiunile tale îi inspiră pe alţii să viseze mai mult, să înveţe mai mult, să facă mai mult şi să devină mai mult decât sunt, atunci se cheamă că eşti un lider”, „Se spune că onoarea este ceea ce ştii tu despre tine, iar reputaţia este ceea ce ştiu ceilalţi despre tine”, „Caracterul este ca un copac şi reputaţia este ca o umbră”, „Diverse cercetări plasează impactul CEO-ului asupra valorii companiei pe care o conduc la 10 până la 48%, ceea ce reprezintă deopotrivă o responsabilitate enormă şi o oportunitate foarte mare” sunt doar câteva din răspunsurile primite la întrebările pe care le-am adresat anul acesta:
Cât de mult şi de ce contează reputaţia unui manager în business?
Care este cea mai importantă calitate a unui lider?
Ce comportament aţi observat că are tendinţa de a deraia un parcurs profesional ascendent?
Care este greşeala pe care observaţi că alţi lideri din România o fac cel mai frecvent?
Ce faceţi ca să vă asiguraţi că evoluaţi în continuare ca lider?
FLORIN TALPEŞ, BITDEFENDER
Cât de mult şi de ce contează reputaţia unui manager în business?
În cazul unui lider care a avut suficient timp să conducă o echipă, să zicem cinci ani, ADN-ul lui ajunge să se suprapună în bună măsură cu cel al echipei. Cultural vorbind, liderul şi echipa seamănă. Şi deci când vorbim de reputaţia unui lider vorbim de reputaţia echipei. Astăzi trăim într-o lume în care competiţia pe talente e acerbă. Tinerii talentaţi sau profesioniştii cu experienţă au de unde alege. Iar reputaţia unei echipe are o influenţă mare asupra alegerii lor. Or dacă nu reuşeşti să atragi oamenii potriviţi în echipă, riscul de nereuşită creşte mult.
Iar intern, în echipă, încrederea în lider contează enorm. Neîncrederea duce în timp la dezangajarea oamenilor, a echipelor şi deci la proasta performanţă. Ori poate duce la apariţia altor lideri în organizaţie, în care echipele au încredere.
Ce comportament aţi observat că are tendinţa de a deraia un parcurs profesional ascendent?
Acum, în România şi, în general, în Europa economia merge bine. Şi, deci, multe întreprinderi, multe echipe performează bine. Iar atunci când lucrurile merg bine, se poate înfiripa ideea că tu şi echipa ta ştiţi bine ce faceţi şi că, implicit, buna performanţă se va repeta, va continua. E vorba de o stare de confort care se poate instala. Eu personal cred că noi suntem mai dispuşi să facem analize de tipul cauză-efect atunci când o dăm în bară decât atunci când ne merge bine. Iar dacă mulţumirea de sine ne cuprinde, atunci când contextul se schimbă, schimbarea ne poate prinde cu garda jos. În zilele noastre, contextul se schimbă cu o mare viteză, fiind mulţi factori care contribuie la schimbarea lui. Şi care fac grea misiunea de a înţelege cum se va schimba peisajul în care facem business. Atunci când lucrurile par că merg bine, eu imediat încep să mă gândesc la ce urmează. E ca şi cum, atunci când lucrurile merg bine, te poţi dedica şi mai mult pe construcţia viitorului.
TATIAN DIACONU, IMMOCHAN ROMÂNIA
Cât de mult şi de ce contează reputaţia unui manager în business?
Reputaţia este un asset preţios într-o societate comunicaţională. Nu este singurul; se spune că onoarea este ceea ce ştii tu despre tine, iar reputaţia este ceea ce ştiu ceilalţi despre tine. În mod sigur reputaţia creează încrederea sau neîncrederea.
Ce faceţi ca să vă asiguraţi că evoluaţi în continuare ca lider?
Mă înconjor de oameni mai buni ca mine.
DRAGOŞ PAVĂL, DEDEMAN
Cât de mult şi de ce contează reputaţia unui manager în business?
În mediul de business, în orice afacere, în esenţă lucrezi împreună cu oameni, în folosul altor oameni, fie ca este vorba de clienţi, angajaţi, colaboratori, parteneri de afaceri.
Reputaţia ne precede, este imaginea noastră înainte de a cunoaşte faţă în faţă pe cineva, înainte de a relaţiona în orice fel.
Cu atât este mai important în mediul de afaceri să construieşti şi să păstrezi o buna reputaţie: îţi poate deschide multe uşi şi îţi poate facilita întâlnirea cu oameni esenţiali în businessul tău.
Care este cea mai importantă calitate a unui lider?
Sunt de părere că cel mai important este să ştii să asculţi. Să ai deschidere la propunerile din orizontul tău apropiat, să oferi feedback: de aici pot apărea idei câştigătoare.
STEVEN VAN GRONINGEN, RAIFFEISEN
Cât de mult şi de ce contează reputaţia unui manager în business?
Reputaţia unui lider contează foarte mult şi aici nu am niciun dubiu. Cât de mult contează depinde într-o anumită măsură (destul de mică însă) şi de businessul în care activăm. Reputaţia companiei şi imaginea ei publică sunt strâns legate de reputaţia managementului. În afară de aceasta contează şi reputaţia de care te bucuri în rândul angajaţilor companiei. Doar managerii cu o reputaţie bună pot atrage şi reţine talentele necesare pentru o dezvoltare sănătoasă a unei companii.
Ce faceţi ca să vă asiguraţi că evoluaţi în continuare ca lider?
Din când în când mă asigur că fac ceva într-o zonă în care nu am nicio competenţă. Este foarte sănătos să înveţi ceva nou şi e bine să o faci destul de des. Şi aici mă refer să intrăm într-un proces de învăţare, nu doar să reflectăm din când în când că avem multe lucruri de învăţat.
Sunt şi autocritic. Mă întreb în mod constant în ce măsură rezultatele obţinute sunt ale mele sau ale echipei şi ce rol a jucat norocul. Este uşor să cazi în capcana în care ne atribuim succesul nouă, dar dăm vina pe alţii pentru lipsa unui rezultat.
DRAGOŞ NEACŞU, ERSTE ASSET MANAGEMENT
Ce comportament aţi observat că are tendinţa de a deraia un parcurs profesional ascendent?
Renunţarea la valorile perene pentru realizarea unor obiective conjuncturale, pe termen scurt. În alte cuvinte, lipsa răbdarii de a reuşi pe baze sustenabile. În cazuri extreme, lipsa moralităţii.
Care este greşeala pe care observaţi că alţi lideri din România o fac cel mai frecvent?
Disponibilitatea de a negocia principii.
GRIGORE HOROI, AGRICOLA
Care este greşeala pe care observaţi că alţi lideri din România o fac cel mai frecvent?
Două sunt, în opinia mea, cele mai frecvente cauze ale eşecului: entuziasmul nemăsurat, care face uneori ca o companie să fie expusă la planuri de dezvoltare nesustenabile, şi confundarea patrimoniului companiei cu averea personală (vile, maşini de lux, vacanţe exotice ş.a.m.d. „finanţate“ uneori din banii furnizorilor ori ai statului!...).
DRAGOŞ DINU, ŢIRIAC HOLDINGS
Cât de mult şi de ce contează reputaţia unui manager în business?
Reputaţia este esenţială în business în general şi pentru manageri în special. Şi nu numai pentru top manageri. De ce? Pentru că şansele de a fi ascultat, înţeles, urmat scad în momentul în care există cea mai mică umbră reputaţională. De ce aş asculta un om care în alte situaţii similare nu a dovedit verticalitate? Sau unul care îmi cere să mă implic fără ca el să o facă? În fiecare zi, fiecare decizie, fiecare refuz, fiecare acceptare contribuie la creionarea profilului reputaţional al unui manager şi îi dă acestuia atuurile necesare pentru a livra performanţă împreună cu echipa sa.
Care este cea mai importantă calitate a unui lider?
Onestitatea şi echidistanţa. Cam de aici începe şi construcţia reputaţiei sale. Fără aceste două calităţi, toate celelalte, ce oricum se pot adăuga şi multiplica în timp, nu vor ajuta niciodată suficient. Competenţele, expertiza, experienţa, inteligenţa emoţională nu au nicio valoare fără onestitate şi echidistanţă în relaţia cu toţi cei implicaţi în business: angajaţi, acţionari, clienţi şi parteneri.
AURELIA VIŞINESCU, DOMENIILE SĂHĂTENI
Care este cea mai importantă calitate a unui lider?
Personal, cred că leadershipul e un talent, o calitate firească, pe care o ai sau nu o ai. Cred că dacă eşti lider, face parte din personalitatea ta. Desigur, această calitate poate fi cultivată de-a lungul timpului, dacă există oportunitatea.
Un lucru important, după mine, este ca un lider să fie model în primul rând. Model pentru oamenii cu care lucrează, astfel încât direcţia să fie urmată de aceştia. Apoi, capacitatea de a gândi strategic şi analitic, cee ce este, în sine, calitatea esenţială a unui lider. Nu în ultimul rând, o calitate esenţială este curajul. Cred că e definitoriu pentru un lider să aibă curaj şi să îşi asume acţiunile pe care le dirijează.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro