Intr-un mediu tot mai alert şi marcat de fenomene disruptive, inovaţia este o condiţie esenţială nu numai pentru evoluţia afacerilor, ci chiar pentru existenţa acestora.
Ce înseamnă produsele de ultimă generaţie în domeniul tutunului în strategia grupului şi ce rol joacă România în portofoliul acestuia povesteşte Asli Ertonguc, director de marketing pentru south central europe area la British American Tobacco, cel mai mare producător de ţigarete de pe plan local.
Cotă de piaţă de 55% pe plan local; 2.390 de angajaţi în România, de două ori mai mult decât în 2012; investiţii de 310 milioane de euro în fabrica de la Ploieşti, a doua cea mai mare din Europa a grupului; 60% din producţia locală merge la export în 45 de ţări – sunt doar câteva din reperele British American Tobacco în România, companie care este cea mai mare din domeniul industriei bunurilor de larg consum. BAT a avut în 2016 o cifră de afaceri de 1,9 miliarde de euro, în creştere faţă de 2015 (1,7 miliarde de euro).
Chiar şi în cadrul grupului, filiala locală constituie un veritabil studiu de caz, deopotrivă prin evoluţia afacerii, a cotei de piaţă şi a profitabilităţii. Astfel, compania a ajuns să domine ferm piaţa, cu o cotă de 55%, poziţie neegalată în nicio altă ţară din lume. La nivel mondial, compania are o cotă de piaţă de 10,7%; competitorii săi de pe plan local au, tot la nivel global, 14,6% (Philip Morris) şi 8,9% (JTI), conform Statista. Pe piaţa locală însă, alocarea cotelor de piaţă nu este similară cu modelele din alte ţări.
Pe plan local, compania îşi desfăşoară activitatea prin intermediul a trei firme distincte: fabrica de la Ploieşti (British American Tobacco Investment), un centru de servicii (British American Shared Services Europe - BASSE), unde lucrează în jur de 700 de oameni, iar această firmă deserveşte activităţile companiei pe plan global, şi divizia comercială, care vinde produsele companiei pe piaţa românească (British American Trading), care are cele mai mari rulaje financiare. Doar divizia comercială a realizat, în intervalul 2005-2016, profit cumulat de peste 3,9 miliarde de lei, conform calculelor Business Magazin pe baza datelor de la Ministerul Finanţelor.
În interviurile anterioare cu şefii BAT, aceştia povesteau pentru Business Magazin că pe hartă România avea mereu doar steguleţe verzi, ceea ce însemna că îşi îndeplineşte permanent obiectivele trasate de la sediul central, deopotrivă în termeni de creştere, cotă de piaţă şi profitabilitate. Motiv pentru care şefia la conducerea filialei locale a însemnat pentru mai mulţi CEO o veritabilă pistă de lansare pentru poziţii şi mai importante în cadrul grupului.
Cel mai lung mandat de conducere a fost al Gemmei Webb, CEO al BAT România vreme de şase ani, iar la începutul acestui an a preluat funcţia de director general al British American Tobacco în Marea Britanie şi Irlanda şi responsabilităţile pentru Europa de Vest în domeniul produselor de nouă generaţie. Înainte ca Gemma Webb să preia frâiele afacerii locale, compania a fost condusă vreme de trei ani de David Waterfield, iar predecesorii săi – Bart Maas şi, anterior, Paul Ogborn – au avut mandate neobişnuit de scurte pentru o poziţie de acest nivel (de circa un an fiecare), păşind rapid către nivelurile superioare.
La sfârşitul anului trecut, România a devenit hub regional pentru afacerile producătorului de ţigări, fiind lider al operaţiunilor din opt ţări din sudul şi sud-estul Europei şi pentru Kosovo. În urma acestei decizii, operaţiunile BAT din Bulgaria, Serbia, Albania, Macedonia, Kosovo, Bosnia şi Herţegovina, Muntenegru, Slovenia şi Croaţia sunt coordonate de la Bucureşti. România a mai fost însă o dată hub regional pentru afacerile BAT, în timpul mandatului lui David Waterfield, care a fost director al zonei de Sud-Est a Europei, zonă ce includea Bulgaria, Serbia, Kosovo, Albania şi Muntenegru; apoi afacerile s-au reorganizat, iar managerii din capitala românească nu au mai deţinut responsabilităţi la nivel de regiune.
„Fiecare ţară are particularităţile ei de piaţă şi necesită, pe lângă o abordare strategică globală, şi măsuri şi procese adecvate contextului local”, declară Asli Ertonguc, director de marketing pentru South Central Europe Area la British American Tobacco. Ea are 24 de ani de experienţă în marketing şi vânzări, dintre care 16 în cadrul producătorului de ţigarete. „Acum se împlinesc aproape patru ani de activitate în România”, spune Asli Ertonguc, care completează că la venirea sa în ţară cota de piaţă a companiei era de 53%, iar de atunci a marcat un avans de două procente.