PE LOCURI, FITI GATA, TRANSMITETI

Postat la 24 iulie 2007 1 afişăre

Liga I a fost la inceputul acestui an subiectul unui scandal, dupa ce TVR 1 nu si-a respectat graficul de plati convenit prin contractul cu Telesport (detinatorul drepturilor) si a pierdut optiunile 1 si 4 (primul, respectiv, al patrulea meci ca importanta din fiecare etapa a campionatului) in favoarea proaspat-infiintatului Kanal D. Cele in jur de 8,5 milioane de dolari pe care, potrivit presedintelui Ligii Profesioniste de Fotbal (LPF), Dumitru Dragomir, Telesport le-a platit LPF pentru drepturile de televizare a meciurilor din campionat au fost amortizate pe jumatate din vanzarea celor doua optiuni postului turc, pentru 5,5 milioane de dolari. In aceasta suma au fost incluse transmiterea returului din sezonul 2006/2007 si a intregului sezon 2007/2008.

 

Suma se imparte echipelor participante potrivit unor algoritmi de calcul stabiliti de LPF, astfel incat campioana - in acest an Dinamo - va lua un milion de dolari si o echipa nou - promovata nu va primi mai mult de 200-300.000 de dolari. De anul viitor, Dragomir spune ca vrea si mai multi bani ("sa fie cam 10 milioane de euro"), cat si o metoda cu totul noua de a-i strange: o licitatie pentru desemnarea unei firme care sa garanteze suma minima de mai sus prin contract (in 2004, drepturile de televizare au fost cesionate Telesport fara licitatie, pe patru ani, in protestele cluburilor), iar din ce obtine in plus de la televiziuni sa pastreze 30% si sa imparta restul la cluburi.

 

In piata deja se vorbeste ca, in ciuda anunturilor de reforma, sunt mari sanse ca LPF sa lucreze si anul viitor cu acelasi client din ultimii patru ani, Telesport, care a aratat ca poate invata repede scurtaturile din domeniu. Nemultumirea fata de situatia actuala este cu atat mai mare cu cat, ajunse in grila de programe a Kanal D, meciurile din returul Ligii I nu s-au mai apropiat de ratingurile medii atinse la TVR, iritand sponsorii, care au pus presiune asupra echipelor.

 

Drepturile de televizare a Ligii Campionilor au fost adjudecate in Romania de Pro TV in 2006 pentru trei sezoane, pana in 2010. La momentul licitatiei, presa a sustinut ca ofertele financiare ale competitorilor Pro TV, TVR 1, Antena 1 si Realitatea TV s-au incadrat intre 7 si 15 milioane de dolari. Agentia elvetiana T.E.A.M. AG, care negociaza in numele UEFA vanzarea drepturilor de televizare, a ales Pro TV, care transmitea deja meciurile Ligii Campionilor. Miza drepturilor de televizare a Ligii Campionilor a capatat un cu totul alt inteles dupa ce, in chiar primul sezon de la achizitionarea drepturilor, Pro TV a transmis cele sase meciuri din grupe ale Stelei, calificata in premiera in grupele competitiei (Liga Campionilor s-a infiintat ca atare in 1991, in locul fostei Cupe a Campionilor Europeni, trofeu castigat de Steaua in 1986).

 

Avand in vedere ca, potrivit informatiilor publicate de presa, meciurile Stelei si ale Rapidului din cupa UEFA din sezonul precedent adusesera posturilor Antena 1 si Realitatea TV venituri de 400.000 de euro pe meci, performantele financiare obtinute de Pro TV sunt greu de identificat sub aceasta marja.  Miza asocierii numelor de companii cu prezenta Stelei in Liga Campionilor a dat peste cap pauzele de publicitate ale postului, declara la inceputul anului Ciprian Stancu, sales manager TV stations in cadrul MediaPro, pentru Ziarul Financiar. "In perioada octombrie-decembrie 2006 (care a coincis cu meciurile Stelei) am asistat la cel mai dramatic «clutter» (aglomerare a pauzelor de publicitate) din ultimii cinci ani", spunea Stancu.

 

Pentru ca publicitatea TV este inca ieftina in Romania, iar interesul advertiserilor va continua sa creasca pana anul viitor (cand am putea avea doua echipe in grupele Ligii), veniturile obtinute de Pro TV de pe urma transmiterii competitiei nu pot decat sa creasca. "In general, meciurile din Liga Campionilor coincid cu perioadele de sold out pe TV (primavara, toamna), cand in unele situatii cererea de spatiu publicitar este de 2-3 ori mai mare decat numarul de minute disponibile. Prin urmare, foarte probabil ca Pro TV va aplica o taxa de minim 100% la CPP uzual ("cost per rating point" - pretul punctului de audienta) si va dezvolta pachete speciale pentru aceste transmisiuni", e de parere Victor Stroe, strategic planner la agentia Leo Burnett.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
PE LOCURI,
FITI GATA,
TRANSMITETI
/cover-story/pe-locuri-fiti-gata-transmiteti-1055211
1055211
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.