Farmacii fara reteta

Postat la 04 august 2008 394 afişări

S-au scurs 15 ani de la momentul cand Help Net era un simplu proiect de MBA, pe masa actualului general manager, Isabelle Iacob. De la formatul de proiect scris si pana la reteaua de 95 de farmacii cu o cifra de afaceri de 38 de milioane de euro, businessul a trecut prin diverse etape: plan de afaceri, aplicare intensiva vreme de 10 ani si, cel mai recent, vizarea statutului de lider de piata.

Isabelle Iacob a studiat la Facultatea de Comert din ASE, la inceputul anilor '90, intr-o perioada pe care o defineste ca fiind "tulbure" din punctul de vedere al structurii programelor si al accesului la informatie. Comertul a fost pana la urma un domeniu deschizator de oportunitati, mai ales in conditiile in care cu trei dintre colegii de facultate Isabelle Iacob a fondat departamentul de marketing al Farmexim, compania distribuitoare de medicamente detinuta si coordonata de tatal sau, Ovidiu Buluc.

Perioada a fost una a pionieratului, cand regulile nu erau stabilite si lucrurile nu erau asezate, ceea ce a oferit echipei posibilitatea de a construi de la zero si de a-si pune in valoare ideile. "Aceasta a fost karma mea in Farmexim. Am trecut prin multe departamente, de la marketing la vanzari, apoi la achizitii, logistica, si in toate acestea pot sa spun ca am fondat o structura care acum e functionala si eficienta", declara Isabelle Iacob.

In 1997, "Integrarea verticala a unui distribuitor de produse farmaceutice" s-a transformat din titlul unui proiect de MBA in realitate, prin decizia de a infiinta o farmacie in cadrul grupului Farmexim. "In calitate de distribuitori noi deserveam farmacistii si am decis sa infiintam o farmacie, pentru a cunoaste nevoile clientilor chiar din postura de client.

La inceput eram foarte entuziasti si am crezut ca o sa fie foarte simplu, dar nu a fost asa, in primul rand pentru ca era vorba de un business total diferit. Pana la urma, decizia a fost utila, in sensul ca a dus la crearea unei comunicari in dublu sens - ca distribuitor avand o farmacie integrata aflam informatii direct din piata si vedeam cum se misca aceasta."
Dezvoltarea business-ului s-a derulat continuu si sustinut, iar in noiembrie 2001, Help Net s-a separat de Farmexim si este in prezent o companie independenta, parte a acestui grup.

Desi a pornit de la asteptari subevaluate (doar 40 de farmacii in primii cinci ani, obiectiv atins si depasit cu mult inainte de termen), businessul Help Net s-a lansat deja in competitia directa spre varful clasamentului celor mai profitabile companii farmaceutice din Romania, vizand ocuparea statutului de lider, detinut in prezent de Sensiblu. In 2006, businessul a inregistrat o cifra de afaceri de 38 de milioane de euro, iar pentru 2007 asteptarile se ridica la 55 de milioane de euro. Compania detine in prezent 4% dintr-o piata farmaceutica extrem de fragmentata, cu peste 4.500 de jucatori, si vizeaza consolidarea pozitiei in urmatorii cinci ani si chiar dobandirea statutului de lider national.

In ceea ce priveste factorii care au determinat reusita de pana acum, managerul de 38 de ani nu crede in retete: "Nu pot sa spun ca a fost o reteta de succes, dar cred ca importante au fost entuziasmul si increderea. Eram sapte oameni dornici sa facem 'lucruri' si convinsi ca putem sa le facem. Cand dai incredere, primesti incredere si din acest punct de vedere am primit mai mult decat ne asteptam." Firma a atins pragul de profitabilitate dupa trei ani si, desi nu mai tine minte data exacta cand au atins primul milion de euro, Isabelle Iacob isi aduce aminte cu drag de petrecerea data cu ocazia trecerii de pragul de 10 milioane de euro. "Investitia initiala s-a ridicat la 300.000 de euro, finantata din resurse proprii. Ne-am sustinut intern intotdeauna, fara sa apelam la credite, datorita unui cash flow pozitiv si a ratei de retur a investitiilor care ne-au permis dezvoltarea sanatoasa a businessului."



Farmacia - o optiune de pozitionare
Isabelle Iacob sustine mentinerea Help Net la statutul strict de farmacie si evitarea tendintei de transformare a acesteia intr-o retea de mini-marketuri, tendinta preluata de la modelul drogheriilor europene si manifestata cu precadere in ultima perioada pe piata romaneasca. Help Net, parte a grupului Farmexim, este actualmente una dintre cele mai mari retele de produse farmaceutice din Romania, avand o retea de 95 de farmacii si peste 800 de angajati la nivel national. Motivatia managerului sta in optiunea pentru o anumita pozitionare pe piata, care in cazul Help Net nu a fost axata pe numarul de unitati detinute, ci pe numarul de clienti fideli.

Practic, de la desfacere si pana la personal, conceptul Help Net se refera la branding. "Primul lucru pe care l-am facut in momentul in care am lansat compania a fost pozitionarea si constructia brandului", declara managerul. Din procesul de lansare si stabilizare a afacerii, care a durat circa doi ani, patru luni au fost dedicate numai brandingului. Acesta a reprezentat si cea mai mare provocare cu care s-a confruntat echipa manageriala, data fiind absenta oricaror elemente de know-how pe care sa le importe la acea vreme. In 1998, anul lansarii primei farmacii Help Net la Timisoara, alegerea culorii portocalii ca reprezentativa pentru companie a fost o idee destul de nebuneasca. Help Net se dorea la acea vreme farmacia unde clientul sa gaseasca sprijin, solutii personalizate la problema sa si de unde, in final, sa plece simtindu-se mai bine.

Dupa doi ani si jumatate de la fondare, compania a trecut printr-un proces de rebranding, rezultatul fiind repozitionarea companiei ca "farmacia unde te simti bine". "Respectam brandingul si il integram in fiecare activitate pe care o desfasoara compania, de la alegerea sloganului si a logo-ului pana la pregatirea personalului din farmacie."



Viitorul: pozitionarea pe un nivel superior
Cu o experienta de 15 ani doar in domeniul farmaceutic, Isabelle Iacob nu se vede facand o schimbare majora in plan profesional.
Desfasoara in paralel alte proiecte, cum ar fi reteaua de magazine Beautik, care va cuprinde pana la sfarsitul anului sapte magazine de health and beauty. "Am pornit de la principiul ca in viitor in Romania va exista o foarte mare inclinatie spre cosmeceutica, trend situat la limita dintre produsele de farmacie si cele cosmetice. Noul concept pe care Isabelle Iacob vrea sa il lanseze prin acest lant de magazine, magazinul de beauty, face parte dintr-un proiect dezvoltat incepand cu ultimul an.

In ce priveste deja veterana Help Net, managerul vizeaza orientarea spre cosmeticele de nisa, dermatocosmeticele, si oferirea de suport medical si informational clientilor, prin programe de implicare sociala si ajutare a publicului, cum ar fi programul Confident, lansat cu patru ani in urma.
De asemenea, pentru a contracara efectele negative ale deficitului de personal calificat cu care se confrunta piata farmaceutica din tara noastra, managerul Help Net a pus deja bazele lansarii unei universitati corporatiste in luna septembrie a acestui an.

Pe o piata instabila, marcata de schimbari legislative dese, cu un deficit de 2.000 de farmacisti la nivel national si un consum de medicamente pe cap de locuitor foarte scazut in comparatie cu alte tari, Iacob sesizeaza oportunitatile. Nici macar intentia marilor societati farmaceutice de a patrunde pe piata romaneasca nu constituie o amenintare. "Celor care vin cu oferte de cumparare le spun ca sunt bineveniti pe piata si ca nu imi este frica de ei. Help Net este o firma foarte bine consolidata, cu o pozitie extraordinara pe piata, ca brand si portofoliu de clienti fideli, nu vad ce altceva ar mai putea sa aduca in plus o companie de afara." "Cea mai mare satisfactie o obtin nu stand in birou, ci in momentul in care ma duc in farmacie si vad ca oamenii zambesc sau le aduc farmacistelor bomboane si flori. Am o totala admiratie fata de aceasta profesie. Este extrem de greu sa lucrezi cu publicul, mai ales cand e vorba de oameni care au probleme de sanatate si au nevoie de un contact cat mai bun cu personalul farmaciei." Cu toate acestea, imbunatatiri ar fi intotdeauna de adus, nu numai la nivel de servicii oferite clientului, ci si in privinta sistemului de motivare a "oamenilor Help Net".



In spatele managerului
Ca manager, Isabelle Iacob nu se comporta diferit fata de viata de zi cu zi. Si intr-un plan, si in celalalt, apreciaza la oameni abilitatea de a face lucrurile sa se miste, dinamisul si evolutia. Este perfectionista atat in meserie, cat si acasa, motivand in acest sens pasiunea sa pentru ceasurile elvetiene. "Pana acum cativa ani colectionam ceasuri - eram fascinata de mecanismul perfect al unui ceas si de faptul ca masoara ceva ce eu niciodata nu pot sa controlez: timpul." Din nefericire, colectia care cuprindea circa 30 de ceasuri elvetiene i-a fost furata, asa ca acum s-a orientat spre lucruri mai mici si mai putin pretioase, cum ar fi desenele animate si clopoteii, pe care ii colectioneaza din facultate, astfel incat acum are casa plina de ei.

In ceea ce priveste timpul, Isabelle Iacob recunoaste ca la inceput a sacrificat o parte din timpul dedicat familiei pentru business, dar considera acest sacrificiu mai mult ca o investitie. "Conducerea si puterea pot fi un viciu si in masura in care poti sa te abtii de la ele, reusesti sa gasesti echilibrul. Oamenii ma intreaba cate ore lucrez pe zi. La inceput erau multe, nici nu vreau sa ma gandesc cate, dar acum am reusit sa creez acest echilibru intre viata mea personala, sociala si business. Pana la urma, tineretea e un accident, nu iti dai seama cand trece, dar consider anii pe care i-am petrecut muncind ca o investitie."

Acum are timp si pentru familie, si pentru calatorii, locul sau de suflet fiind lacul Garda din Italia, unde spera sa se mute candva. Ii plac in aceeasi masura Grecia, dar si Maramuresul si Cheile Rasnovului.
La 38 de ani, managerul Help Net poate sa afirme ca e multumita cu ea insasi. "Imi place foarte mult salata asta care e viata: cu bune, cu rele, cu tot ce se intampla. Nu am o mentalitate de om apasat si infrant si nu am avut-o niciodata. Imi place sa lupt, sa fiu perfectionista si sa ma zbat pentru ceva ce stiu ca nu o sa ating niciodata."

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Farmacii,
fara,
reteta
/lideri/farmacii-fara-reteta-4074340
4074340
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.