Din ciclul surprizelor
Fiecare studiu de audienta a presei scrise aduce cate o surpriza. De data aceasta, ea a venit din presa sportiva, un cotidian de gen depasind audienta unui generalist cu greutate.
Fiecare studiu de audienta a presei scrise aduce cate o surpriza. De data aceasta, ea a venit din presa sportiva, un cotidian de gen depasind audienta unui generalist cu greutate.
De-a lungul timpului, Studiul National de Audienta (SNA), realizat de Biroul Roman de Audit al Tirajelor, a revelat diverse surprize publisherilor. Printre acestea s-ar numara, in ultimul an, cresterea spectaculoasa a Jurnalului National pana la surclasarea Evenimentului Zilei (in mod traditional numarul unu pe segmentul presei cotidiene de calitate), cresterea audientei Gazetei Sporturilor si devansarea competitorului direct Pro Sport, apoi prabusirea aceluiasi Jurnalul si scaderea consumului de presa cotidiana in general.
Saptamana trecuta, la livrarea datelor de audienta pentru perioada aprilie 2005 - 2006, nu a mai fost o noutate, asadar, scaderea Jurnalului in SNA (cea mai mare din intreg studiul, pierzand peste 40.000 de cititori) sau a intregului segment - audienta cotidienelor de calitate scazand, per total, cu 3,3% (minus 56.000 de cititori). Noutatea a fost faptul ca, pentru prima oara in istoricul SNA, un cotidian sportiv a depasit in audienta un cotidian generalist de calibru. Este vorba de Gazeta Sporturilor, care, cu cei 630.000 de cititori ai sai in medie pe zi (A2,4%) a trecut in fata Evenimentului Zilei - 596.000 de cititori (-3,6%). Astfel, daca Jurnalul si Evenimentul merg pe aceeasi linie descendena, iar Gazeta - ascendenta, nu ar fi exclus ca la urmatoarele livrari Gazeta sa devina, conform SNA, al doilea cel mai citit cotidian din Romania - dupa Libertatea (ziar imbatabil, care a crescut cu 4,6%, avand 1,120 milioane de cititori zilnic).
Pare probabila ipoteza? Da, daca luam in calcul cresterea consumului de presa sportiva in acest an bogat fotbalistic - printre cele mai importante evenimente din agenda lui 2006 fiind pana acum competitia UEFA, cu Steaua si Rapid pana in fazele superioare si Cupa Mondiala din Germania. An pe care si Pro Sport, care a crescut cu 2,7% in audienta (avand 493.000 de cititori in medie pe zi) pare ca il exploateaza la maxim.
"2006 este un an sportiv de care presa sportiva se va bucura din plin. Falimentele sunt programate pentru la anul", spunea la un moment dat, acum cateva luni, Razvan Corneteanu, director executiv la Ringier (care editeaza Pro Sport). Deocamdata insa, ochii se indreapta spre cifrele actuale mai degraba decat spre cele ce vor urma. Iar Catalin Tolontan, redactor-sef la Gazeta Sporturilor, nu vede neaparat o surpriza in faptul ca un ziar de nisa a depasit in audienta un cotidian generalist.
"Pentru cei gata sa gaseasca un semn al facilului in ascensiunea ziarelor de sport si sa faca o intreaga filosofie pe tema presei-romanesti-care-se-prabuseste, cel mai bun raspuns sta tot in cifre." Conform raportului de audienta intre primele doua ziare din Franta, Spania si Italia cele mai citite sunt ziarele de sport. LEquipe are 2,4 milioane de cititori, Le Monde - 2 milioane; Marca - 2,6, iar El Pais - 2,1; Gazzetta dello Sport - 3,3 milioane, iar Corriere della Sera - 2,9. "Indiferent de specific, ziarele mentionate au un prestigiu inatacabil", spune Tolontan.
Ca tendinta, isi vor continua ziarele generaliste declinul in detrimentul celor sportive? Evolutia ziarelor depinde de investitie si de calitatea echipei, spune Tolontan. "Sa nu uitam ca in Gazeta si in Pro Sport s-a investit mult. Inclusiv intr-un pret scazut de vanzare al ziarului. E mult mai usor sa realizezi audienta cu un ziar care costa 6.000 de lei (Gazeta Sporturilor, Pro Sport), decat cu unul care costa 9.000 (Evenimentul Zilei) sau chiar 11.000 (Jurnalul National). A fost nevoie de munca pentru a se ajunge aici", explica redactorul-sef al Gazetei.
Razvan Corneteanu interpreteaza altfel cifrele de saptamana trecuta. In primul rand, el spune ca nu trebuie comparate merele cu perele. In al doilea rand, el afirma ca audienta Gazetei nu a crescut. "E vorba de o falsa audienta din pricina unei publicitati desantate la Antena 1. In timpul interviului (culegerii datelor pentru SNA, n.r.), functioneaza foarte bine top-of-mind-ul (mentionarea spontana, n.r.) gratie acestei publicitati", spune Corneteanu, completand ca "si SNA-ul are limitarile lui" si ca mentionarea spontana alimentata prin publicitate functioneaza si pe alte segmente.
"Iar agentiile de publicitate are trebui sa se foloseasca de aceste cifre in mod ponderat (in planificarea bugetelor, n.r.)", a mai adaugat directorul executiv al Ringier.
Desi Studiul National de Audienta, iata, starneste discutii, trebuie totusi notat ca este - pe moment - singurul instrument de lucru de care dispune industria in stabilirea directiei bugetelor de print, estimate la peste 50 de milioane de euro anul acesta.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro