De la TikTok la urnele de vot: au influencerii o responsabilitate morală în faţa urmăritorilor lor în alegeri?
Dintre toate lucrurile politice, sociale, economice pe care le-au arătat (şi continuă să le arate) alegerile de anul acesta, observăm că, în sfârşit, se recunoaşte şi importanţa social media şi a influencerilor în campaniile de marketing duse de partide şi candidaţii la preşedinţie. Pentru că, la sfârşitul zilei, o campanie de marketing rămâne o campanie de marketing, indiferent că vorbim despre una făcută pentru un brand sau pentru un politician/viitor preşedinte. Împreună cu TikTok, lumina reflectoarelor din online este acum şi pe influenceri.
Parteneriatele cu influenceri au devenit o strategie de campanie din ce în ce mai populară. Însă, din cauza unui vid legislativ, spre deosebire de reclamele politice difuzate la TV - sau de conţinutul sponsorizat tipic pe care influencerii îl postează pentru branduri - creatorii de conţinut nu sunt obligaţi să dezvăluie dacă au fost plătiţi pentru a susţine un candidat sau pentru a vorbi despre o problemă politică pe paginile lor. Aşa s-a întâmplat şi cu toată strategia de promovare cu influenceri pe care a avut-o candidatul Georgescu, de exemplu. În săptămâna de după primul tur al alegerilor, majoritatea influencerilor care l-au promovat au venit cu videoclipuri de scuze (pe conturile lor) pentru faptul că nu ştiau de fapt prea multe despre candidat şi l-au promovat, deci, în necunoştinţă de cauză. Unii au ales să nu spună nimic, alţii au şters tot conţinutul realizat pentru promovare. Nimeni nu a vorbit despre sumele de bani cu care au fost plătiţi şi despre faptul că nu au marcat promovarea ca fiind plătită pentru transparenţă faţă de comunitatea lor.
Conform unei cercetări din publicaţia Management Information Systems Quarterly, influencerii de pe reţelele sociale au mai multă influenţă decât li se atribuie adesea – fie că vrem să acceptăm sau nu. În 2024, conţinutul politic postat de creatorii de pe reţelele sociale a devenit la fel de important - dacă nu chiar mai important - decât promovarea tradiţională. Influencerii au comunităţi uriaşe şi implicate, care au încredere în ei datorită autenticităţii pe care o transmit. Iar politicienii vor să profite de acest lucru. Dacă urmăritorii numeroşi ai influencerilor le ascultă deja sfaturile despre orice, de la produse de îngrijire până la recomandări în materie de vacanţe, politica a putut fi adăugată cu uşurinţă în ecuaţie.
Alegerile prezidenţiale de anul acesta reprezintă un moment crucial pentru democraţia ţării, iar în această ecuaţie, influencerii au un rol mai important decât s-ar fi crezut la început. Într-o perioadă în care generaţiile sunt din ce în ce mai conectate digital, ele devin o forţă electorală semnificativă, iar întrebarea dacă influencerii au o responsabilitate morală de a se implica în discuţiile politice devine tot mai relevantă.
În contextul alegerilor din România, unii influenceri au început deja să se implice în subiectele politice de zilele acestea, fie prin mesaje directe, fie prin colaborări cu organizaţii non-guvernamentale care promovează participarea la vot. De exemplu, campaniile de pe Instagram şi TikTok care încurajează tinerii să se înregistreze ca observatori de vot au avut un impact vizibil, atrăgând atenţia asupra importanţei implicării civice.
Totuşi, există şi aşa-numita „zonă gri”. Unii influenceri au fost criticaţi pentru sprijinirea tacită sau deschisă a unor candidaţi, fără a menţiona dacă au fost plătiţi pentru aceste postări. Lipsa transparenţei ridică întrebări cu privire la etica unor astfel de parteneriate şi la responsabilitatea morală a influencerilor de a fi sinceri cu urmăritorii lor.
Pe lângă promovarea implicării civice, influencerii pot ajuta şi la combaterea dezinformării. În acest context electoral tensionat, fake newsurile şi manipularea informaţiei din online sunt în creştere, iar influencerii trebuie să fie conştienţi de impactul postărilor lor. Redistribuirea unor informaţii neverificate sau sprijinirea unor mesaje polarizante pot contribui la destabilizarea discursului public.
Cum s-ar putea implica influencerii (chiar şi fără a se alătura unei tabere)? Chiar şi fără a lua o poziţie politică, mulţi influenceri şi-au încurajat urmăritorii să voteze, subliniind importanţa acestui act democratic. De asemenea, o mare parte au distribuit informaţii din presă, de la ONG-uri etc. despre procesul electoral, candidaţi şi programele acestora.
Deşi nu există o obligaţie legală de a vorbi despre politică, responsabilitatea morală faţă de comunităţile lor îi determină pe influenceri să ia în considerare impactul pe care îl pot avea. Într-o democraţie, fiecare voce contează, iar influencerii, prin puterea lor, pot încuraja un dialog mai informativ, mai echilibrat şi mai activ în rândul acestei generaţii care se informează şi de pe Instagram, TikTok sau Facebook.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro