FARMACEUTICE: Radiografia lui 2007 arata tulburari de ierarhie
Vanzarile de medicamente ar putea creste cu 15% in acest an, de la nivelul de 1,55 miliarde de euro din 2006. Dar mai interesant este ca 2007 ar putea aduce si schimbari de ierarhii.
Vanzarile de medicamente ar putea creste cu 15% in acest an, de la nivelul de 1,55 miliarde de euro din 2006. Dar mai interesant este ca 2007 ar putea aduce si schimbari de ierarhii.
Prudenta este in aceste zile cuvantul de ordine in randul celor care fac afaceri cu medicamente in Romania. Estimarile sunt ponderate, multi se feresc sa comenteze. Iar recentele decizii politice nu au facut decat sa confirme abordarea circumspecta.
Ceea ce nu inseamna ca piata este linistita. Ba dimpotriva. Luna februarie a stat sub semnul licitatiilor pentru programele nationale. Acestea reprezinta un ansamblu de activitati, instituite prin lege, care au ca scop tratarea sau prevenirea unor boli grave (cancer, diabet sau afectiuni cardiovasculare) sau cu risc crescut de raspandire (SIDA sau tuberculoza). Programele sunt finantate de stat in limite anuale stabilite prin legea bugetului.
De fapt, aceasta este partea cea mai interesanta. Fondurile alocate pentru 2007 reprezinta circa o treime din bugetul total alocat de stat pentru achizitiile de medicamente. Potrivit legii bugetului, pentru programele nationale sunt alocate circa 740 de milioane de lei (peste 200 de milioane de euro), din totalul cheltuielilor cu medicamente estimate la 2,3 miliarde de lei (circa 656 de milioane de euro).
In plus, pentru companiile care vor castiga licitatiile acestea sunt venituri certe si care sunt platite - chiar si cu intarzieri - fara problemele care apar in general in circuitul medicamentelor compensate (cum ar fi plafoanele farmaciilor, de exemplu).
Nu e de mirare astfel ca ultima runda de licitatii, care a avut loc in 2003 - desi ar fi trebuit sa aiba loc an de an - a starnit nenumarate dispute. Si nimeni nu se asteapta ca rezultatele noii runde - inceputa la finele anului trecut -, rezultate ce ar fi trebuit sa se anunte la inceputul saptamanii trecute, sa fie incontestabile. De altfel, cand totul parea batut in cuie, au aparut schimbari la varful celor doua institutii implicate in acest proces - Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS), institutia care finanteaza cea mai mare parte a achizitiilor de medicamente, si Ministerul Sanatatii.
Presedintele CNAS, Cristian Vladescu, a fost demis saptamana trecuta la propunerea ministrului sanatatii Eugen Nicolaescu. In locul lui Vladescu a fost numit Vasile Ciurchea, fostul director al Agentiei Nationale de Programe din Ministerul Sanatatii, respectiv persoana care se ocupa chiar de programele pentru care se desfasoara licitatii. Iar anuntarea castigatorilor a fost amanata, fara sa se spuna pana cand.
Cert este ca indiferent de scandaluri, cu un venit asigurat cel putin pentru 2007, multi dintre castigatori ar putea obtine si un avans de cota de piata. Licitatiile ar putea duce chiar la modificarea ierarhiilor.
De altfel, schimbarile in top sunt posibile chiar si in afara programelor. Cea mai mare parte a banilor din programe merg catre spitale, in timp ce cresterea cea mai importanta a vanzarilor de medicamente se inregistreaza pe piata de retail, adica in farmacii.
80% din medicamente s-au vandut anul trecut prin farmacii si doar 20% prin spitale, potrivit datelor companiei de cercetare a pietei Cegedim. Iar ritmul de crestere este net in favoarea pietei de retail. Fata de 2005, vanzarile prin farmacii au crescut cu 25%, fata de doar 1,2% in cazul vanzarilor prin spitale.
Ca urmare, in topul celor mai mari producatori se anunta schimbari. Liderul de ani de zile, GlaxoSmithKline (GSK), este de ceva timp in pierdere de fuleu. GSK a avut anul trecut o cota de piata de 8,1%, fata de 10,9% la sfarsitul lui 2004, potrivit datelor Cegedim. Deja elvetienii de la Roche ii sufla in ceafa, dupa ce au ajuns in 2006 la 7,1%. Ceva mai jos in top se da o apriga lupta intre cei mai importanti producatori autohtoni - integrati in randul companiilor care i-au preluat in ultimii doi ani. Deocamdata, Zentiva - care a cumparat in toamna lui 2005 fabrica bucuresteana Sicomed - este pe locul 7, cu o cota de 5,2%. De cealalta parte, clujenii de la Terapia - preluati de in primavara lui 2006 de firma indiana Ranbaxy - au avut 4,3% din piata, dar spun ca - impreuna cu vanzarile din Romania ale Ranbaxy - au depasit deja Zentiva. (Raportul Cegedim nu arata inca vanzarile cumulate.) Analistii firmei de cercetare spun ca rezultatele din acest an vor depinde in continuare de portofoliul de produse, de strategia de promovare si de eficienta operationala, in conditiile in care este de asteptat o "inasprire a concurentei". Asa ca ramane de vazut cine va termina 2007 in top?
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro